Vi letar lägenhet i Stockholms söderförort där det är mycket 50-talshus. Ofta har tyvärr de gamla fina platsbyggda köken blåsts ut och ersatts av något trist 80-talskök i usla material. Men jag har sett att en del säljer 50-talskök på Blocket, för att de (av för mig obegriplig anledning ;)) vill byta ut dem mot Ikeakök. "Bara att montera ner", säger de.

Det vore ju fantastiskt bra om man kunde rädda någons fina kök och sätta upp det i sin egen lägenhet i stället.:)

Nu undrar jag om någon här vet hur detta går till. Kan man verkligen bara montera ner ett platsbyggt kök och köra iväg det? Jag antar att det största problemet är att få loss det från väggen någorlunda oskadat. Finns någon här som har erfarenhet av detta och som har några råd? Det gäller bla ett sådant här typiskt kök med sneda luckor och liknande, även med större skåp typ städskåp som de försöker sälja.

Jag förstår att måtten kanske inte är exakt desamma, men om skåpen är hela kan man ju anlita en snickare tänker jag som bygger om det hela så att det passar in. (Vi är inte helt ohändiga men inte tillräckligt för att snickra egna 50-talskök ;).)
 
O
Gillar din tanke att bevara 50-tals charmen.
Lyckas man montera ner skåpen så borde det inte vara alltför svårt att få dessa på plats igen. Risken kan vara att man kanske behöver hitta flera kök? För att få ihop ett bra komplett kök. När ni väl lyckats skulle jag nog lämna in luckorna för ommålning på en lackeringsfirma.
 
Ja det är just nedmonteringen jag är orolig för. Med tanke på att de inte byggts för att monteras ner om man säger så.;)

Att det kan behöva kompletteras gör mig inte så mycket, för man vill kanske ändå bygga in diskmaskin, ha större kylskåp än ursprungligen och dylikt. Och jag tror det finns de som kan bygga lämpliga extraskåp.

Men det där med ommålning funderar jag på: antar också att det är enklast att lämna in dem, men helst skulle jag vilja måla med linoljefärg, jag tycker inte det blir så snyggt med sprutlackat. Fast jag vet inte om man måste ta bort all gammal färg för att måla med linolja eller om det räcker att slipa. (Får kanske starta en särskild tråd om det! :))

Ett annat problem med sprutmålning är att en luckor och lådor ofta har delar som är omålade, och sprutmålar man blir allt enfärgat...
 
På rotjobben jag har varit på så har jag nog aldrig hört snickare svurit mer än då de måste montera ner en del av ett platsbyggt kök för att komma åt rörslitsar och sen montera tillbaka detsamma så det verkar ju inte helt lätt.

Vi har också ett gammalt kök som vi ville behålla men snygga upp med lite färg (håller med, varför IKEA när man har så fina skåp med bra utrymmen) och vi gjorde som så att vi penslade stomen som vanligt bara men hade luckor och lådor(fronten) liggande, rollade med ganska mycket färg och drog sen lätt med pensel över hela luckorna. Ser slätt ut rakt framifrån men det får liv när man ser det lite från sidan med lite svaga skuggor här och där och en lätt ojämn yta.
 
Nedmontering vet jag inte något om, men jag kan säga att det går utmärkt att måla med linoljefärg på tidigare målad yta. Bara att slipa till ytan lite innan. Väldigt trevlig färg att måla med.

Vill man sprutmåla och få vissa delar omålade går det också bra. Då tejpar man de delar som ska vara omålade.
 
Ja det som glufsglufs skriver bekräftar det jag är lite orolig för... Jag är inte säker på att annonsörerna ens tittat efter hur skåpen är fastsatta. Nåja, väntar och ser om någon kommer med några mirakeltips! :)

AstaS: tack, det var bra att veta med linoljefärgen! Det är ju en färg som kan underhållas utan problem, jag gillar den tanken.

Och det du skriver om att tejpa... det är ju självklart, att jag inte tänkte på det! :D
Fast jag tycker ändå det är finare med handmålat, om det är snyggt gjort förstås (och om man har tid). Tål att funderas på!
 
Petronille skrev:
Ja det som glufsglufs skriver bekräftar det jag är lite orolig för... Jag är inte säker på att annonsörerna ens tittat efter hur skåpen är fastsatta. Nåja, väntar och ser om någon kommer med några mirakeltips! :)
Hej Petronille.

Har rivit ett flertal kök från den perioden, att få ut dem hela är svårt men det går.

Virket är väldigt torrt och sprött, plus att de är oftast spikat med 4" eller 5" spik både kors och tvärs.

Så ett litet hjälpmedel för att få ut dem kan vara denna.

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=156265350

Lycka till.

Bara jag
 
barajag skrev:
Hej Petronille.

Har rivit ett flertal kök från den perioden, att få ut dem hela är svårt men det går.

Virket är väldigt torrt och sprött, plus att de är oftast spikat med 4" eller 5" spik både kors och tvärs.

Så ett litet hjälpmedel för att få ut dem kan vara denna.

[länk]

Lycka till.

Bara jag
Aha men vilken bra grej! Tack!
Jag kan tänka mig att vi försöker riva ner det själva och transportera det, men ber en snickare om hjälp med att få upp det ordentligt och eventuellt bygga till. För att det inte ska bli alltför kostsamt...
 
Håller med BaraJag - Plockat ned 2 femtiotalskök och dom kunde verkligen montera på den tiden.
Som sagt spikat med 4" spik och absolut inte snålat med dem.
Det jag kommer på är ju att det ofta är rätt snett till att börja med då ingen av de 50 tals lägenheterna jag renoverat varit speciellt raka så är ju inte köken det heller.
Stommarna i sig själva har ingen direkt bärighet då man byggt utifrån en ram på golvet och sedan på med sidor och i med hyllplan. Alla skåp saknar bakstycke och toppstycke så att säga vilket gör att om man får lös det i en bit så är ju risken stor att det inte håller ihop så bra.

Vad jag tänker är ju genast höjden på ett 50 tals kök som är ganska låga - Du behöver lite sockel för att få dessa att liva med disksmaskin och spis.
Överskåpen är ju faktiskt supersnygga, gärna dem som är vinklade och utrustade med skjutdörrar.

Jag hade inga problem med att riva ut min 70 (!!) tals kök i villan med gott samvete dessutom - DET såg verkligen ut som skit!
 
Vi köpte ett 60-talskök på blocket just för att försöka återskapa någon sorts ursprunglig stil i vårt kök. Köket var tack och lov redan nedplockat men att döma av märken i stommarna var det inte någon större svårighet att få ner dem tämligen oskadda. Man skall dock ha i beaktning att detta kök inte var platsbyggt, däremot är ju stilen tämligen densamma med falsade luckor och lådfronter. Hur som helst så hade vi väldigt tur när vi köpte vårt kök eftersom det hade suttit i ett hus med liknande planlösning i köket som vårat. Det var sedan inte några större problem att sätta in köket i vårt hus, just eftersom det inte var platsbyggt. Har fått byta botten på diskbänksskåp och håller nu på att tillverka en ny stomme för lådor, men i övrigt kunde jag använda det köpta köket med lite passbitar här och där. Sannolikt behöver man dock oftast stommar från mer än ett kök om man inte har ett väldigt litet kök eftersom det sällan är rätt mått på allt...
Fördelen med ett 60-talsskök framför 50-talsköken, som jag ser det, är framförallt att man redan då hade börjat med högre underskåp. Är man 1,90 lång är det inte kul att diska vid 85 cm höga diskbänkar. Det går ju förvisso att höja upp bänkytan med förhöjningslister men helt snyggt blir det inte om du frågar mig. Nackdelen är att de inte längre är massivt trä i stommarna, bara i fronterna. Resten är ribbförstärkt masonite.
Vad vill jag då säga med allt detta? Det går absolut att flytta ett gammalt kök, men snabbt går det inte och helt lätt tror jag sällan att det är. Men det kan vara väldigt värt det, både ekonomiskt och stilmässigt! Vi har bytt golv, stommar, luckor, diskbänk, blandare, spis och fläkt, kyl och frys, bänkskivor och köpt allt utom golv, spisfläkt och blandare begagnat. Allt är inte riktigt klart men det kommer att landa på under 15000. Jämfört med Kvänums liknande kök är det ganska billigt... Och såklart inte lika modern funktionalitet, men lite får man tåla ;-)
 
Det var ju intressant lasloforbes! :) Låter som ett inte helt omöjligt projekt i alla fall.

Men angående höjden på underskåpen så borde man väl kunna höja dem med socklar nertill, om man ändå flyttar på dem? Krångligare förstås om man har det på samma plats...
Jag har inte haft upplevelsen av att 50-talsköken är så väldigt låga i de lägenheter jag sett som haft originalkök bevarade, inte alls som 40-talsköken. Men jag har inte bott med nåt så jag kan inte bedöma utifrån användning.
 
De brukar nog i allmänhet vara 85 cm höga. Så var det i alla fall i mitt förra hus, med platsbyggt 50-talskök. Inte fruktansvärt lågt, men tillräckligt för att man ska känna en stor skillnad mot dagens standard. Och en annan sak som blir problematiskt är att många diskmaskiner och spisar inte går att sänka till den höjden. Men det är ju förstås en smaksak och visst går det utmärkt att använda ett sådant kök, åtminstone om man inte är så lång.
I mitt gamla kök valde jag att öka höjden på underskåpen med en förhöjningslist på ovansidan av skåpen, under bänkskiva/ diskbänk. Dels för att jag inte hade nån lust att slita ut alla underskåp. Jag kollade runt lite och som vanligt när man håller på med saker så ser man sånt som man aldrig ser annars... Jag tyckte mig se att förhöjningslisten var vanligare i gamla kök än höga socklar. Helt ovetenskapligt. Men jag tänker mig att det kan se ganska knasigt ut med en sockel som är väldigt hög, men jag kan ha helt fel.
Men om ni är sugna så är det klart att det går. Och jag tycker att man ska ta chansen om man har den att skapa ett kök som harmonierar med husets/ lägenhetens karaktär. Sätter man in ett nytt så blir det omodernt om 10 år, men återskapar man husets/ lägenhetens ursrungskaraktär så är det förvisso kanske inte alltid modernt, men det ger en trevlig känsla.
 
Vid tex stamrenoveringar så brukar de boende få som tillval att höja och då gör snickarna det genom att bygga upp med en list under skivor och bänk. Jag har aldrig sett någon plocka bort underskåpen och byggt ny sockel.
Vårat kök (orginal från -57) är 85 hög, har en 70-spis som är på det lägsta 85 hög och en diskmaskin som är 81 hög och går således in under diskbänken. Sen har vi det fantastiska (som jag aldrig sett någon annan stans) att det är 3 st hoar.
Så visst går det nog att få tag på spis och diskmaskin som passar.
 
lasloforbes skrev:
De brukar nog i allmänhet vara 85 cm höga. Så var det i alla fall i mitt förra hus, med platsbyggt 50-talskök. Inte fruktansvärt lågt, men tillräckligt för att man ska känna en stor skillnad mot dagens standard. Och en annan sak som blir problematiskt är att många diskmaskiner och spisar inte går att sänka till den höjden. Men det är ju förstås en smaksak och visst går det utmärkt att använda ett sådant kök, åtminstone om man inte är så lång.
ok intressant! Ingen av oss är så långa men samtidigt vill jag helst inte bygga ett kök som nästa innehavare måste riva ut för att det är för lågt (sedan kan det ju finnas andra skäl till att man river ut även det vackraste kök...;)). Jag borde kanske ha mätt då vi sett lägenheter med sådana kök: vi har sett flera lägenheter i Stureby med fantastiska 50-talskök av den stil jag skulle vilja köpa på Blocket, och flera har låtit bygga in moderna diskmaskiner. Men de har kanske hittat av specialstorlek, har inte tänkt på det. Vi vill ju kunna ta med oss vår superbra Miele från vår hyresrätt.:)

lasloforbes skrev:
I mitt gamla kök valde jag att öka höjden på underskåpen med en förhöjningslist på ovansidan av skåpen, under bänkskiva/ diskbänk. Dels för att jag inte hade nån lust att slita ut alla underskåp. Jag kollade runt lite och som vanligt när man håller på med saker så ser man sånt som man aldrig ser annars... Jag tyckte mig se att förhöjningslisten var vanligare i gamla kök än höga socklar. Helt ovetenskapligt. Men jag tänker mig att det kan se ganska knasigt ut med en sockel som är väldigt hög, men jag kan ha helt fel.
Men om ni är sugna så är det klart att det går. Och jag tycker att man ska ta chansen om man har den att skapa ett kök som harmonierar med husets/ lägenhetens karaktär. Sätter man in ett nytt så blir det omodernt om 10 år, men återskapar man husets/ lägenhetens ursrungskaraktär så är det förvisso kanske inte alltid modernt, men det ger en trevlig känsla.
Ja dessutom är det ju en helt annan kvalitet på de köken. I vår nuvarande hyresrätt bytte de köken för inte ens tio år sedan, de ser redan skabbiga ut, de slits fult och går inte att laga eftersom det är någon sorts masonit i luckorna.:@
 
Glufsglufs skrev:
Vid tex stamrenoveringar så brukar de boende få som tillval att höja och då gör snickarna det genom att bygga upp med en list under skivor och bänk. Jag har aldrig sett någon plocka bort underskåpen och byggt ny sockel.
Vårat kök (orginal från -57) är 85 hög, har en 70-spis som är på det lägsta 85 hög och en diskmaskin som är 81 hög och går således in under diskbänken. Sen har vi det fantastiska (som jag aldrig sett någon annan stans) att det är 3 st hoar.
Så visst går det nog att få tag på spis och diskmaskin som passar.
Nej det är klart att man inte plockar ut skåpen för att höja dem, men jag tänkte att utifall man redan tagit bort dem för att flytta till en annan plats så kunde man kanske ha en liten sockel plus höja under diskbänken, eller något liknande. Bra att vet att det finns spisar och sånt av andra mått, även om vi som sagt helst vill ha med Mielen...;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.