2 månader kvar tills grävskopan kommer för att börja göra gångar och planteringsytor på den gamla tomten. Jag har vänt och vänt på planlösningen för att få plats med ytterliggare ett sovrum och badrum på bottenvåningen, och ljus matsal, men MÅSTE nu bestämma var entrén ska vara.

Bifogar nuvarande planlösning och förslag där entrén är flyttad. Röda ringar markerar ändringar. Behöver höra kritiska funderingar! Tack på förhand!

(Sist är även ett dåligt paint-job på hur entré verandan skulle kunna se ut från gatan.)
 
  • original.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • revAmark.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • nyentré.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M
Varför inte ta hjälp av en arkitekt? Väl investerade pengar tror jag.

(Ser inte huset lite "övertungt" ut?)
 
jo det är övertungt, men det är väldigt charmigt. Alphyddan som vi kallar den lades till 1914. Det blev lite skumt när jag klippte in tegelbitar på fasaden. Den ska blästras om två veckor, vit plastfärg nu.

Jag håller med dig om arkitekt, i teorin. Utformningen av utseendet på verandan (taklutning etc) har vi en arkitekt godkänd av kommunen för byggnadsvård till, den och den öppna verandan på andra sidan, så utseendet tror jag att hon löser bra, men i diskussionen av planlösningen satte vi P för där blev det lite radikala förslag till en klassisk 6-delad plan som inte ingår i budgeten, och hade inte förståelse för bekvämlighet. Sen har vi pratat med en "vanlig" arkitekt som ville ha "synliga" tillägg. Det innebar en väldigt öppen planlösning och även där stora åtgärder. Vi har hjärtat i byggnadsvård men har inte lust att återställa allt som tidigare har renoverats, eller riva bort allt gammalt, och då blir det tydligen svårt för en arkitekt att hantera det. De har rätt höga estetiska krav som det verkar. Jag vill bara ändra på det som ändå måste lösas (hall, bad och sovrum) och då med en "gammal stil". Så vi riskerar inte mer pengar på arkitekter. Sen tog hela den processen under vintern lång tid och nu vill jag börja plantera träd!

Så, synpunkter från alldeles vanliga finurliga byggahus-folk önskas!
 
Oj, det var ju jättesvårt att hitta var entren ska vara, tycker inte riktigt den passar någonstans. Jag tror det bästa skulle vara att bygga ut en liten hall utanför där entren är nu (alltså bredvid det nya badrummet). Men det kanske inte är ett alternativ?
 
M
En spontan reaktion är att det är kanske inte så praktiskt att behöva gå igenom ett rum (arbetsum?) för att komma till toalett/badrum. Kan du göra entre-delen lite större och lägga badrummet där?

Sen ett tips: Entren verkar vetta mot söder, gör då en bred härlig trapp för den kommer nog att bli en härlig sittplats om sommaren. Jag älskar att sitta på trappor och sola och äta glass... Hrm, en parentes... ;-)
 
tack för svar! Visst är det svårt att hitta en bra plats, man vill gärna ha entrén i mitten men här stjäl den västerläge!

Jag skulle nog sagt en sak till: den stora grå ytan är en tänkt veranda med sol från lunch till midnatt. Jag vill ha matsal och kök mot denna. Jag vill helst inte behöva anlägga en entregång framför den södra delen av huset för att inte ta plats av min medelhavsträdgård, och för att entrén nu inte syns från gatan. Folk hittar inte in =)

Byggankan: hur menar du att man skulle gå in i huset från entrén? rakt in i matsalen eller via "badrummet"?

Mimmi: Jag har tänkt på det men notera också att det finns en entré vid köket, om man kommer in från trädgården och behöver skölja händerna. Det kan nog bli lite klumpigt att göra verandan större, och man skulle då behöva gå ut i verandan för att duscha? Är det ett stort problem att inte ha en wc direkt vid ingången? Funderar på hur man skulle kunna trycka in det där utan att tappa platsen för morgonteet.
 
Rakt in i matsalen. Men då måste ju entren såklart vara byggd så att man hänger av sig jackor och skor utanför synhåll. Så skulle det ju bli om du tänker dig att en ev. utbyggd hall skulle gå från badrummets yttre del och att den vägg som nu är toalettvägg skulle förlängas ut. Då skulle man kunna hänga kläderna på precis samma sätt som nu men på utsidan av det nuvarande huset. De skulle då döljas av den lilla väggstumpen som nu är yttervägg.
 
Ok, då är jag med på hur du tänker. Det är ett alternativ som smälter in. Jag tror att på minussidan där är att det kan bli trångt med möblering av matsalen, och att det blockerar lite ljus, men det är en mer logisk placering.

Jag är egentligen emot att mecka runt för mycket med planlösningar i gamla hus, men huset känns så outnyttjat just nu.
 
För att summera tråden: körde tredje gången gillt med arkitekt. Fick hem en erfaren räv som gick igenom alla varianter vi tittat på och valde den som ligger högst upp i tråden, med vissa modifieringar. Hon tyckte inte att det var ett problem att wc låg en bit ifrån entrén. Mina farhågor om att entrén låg för långt från mitten var inget hon såg som ett problem, när vi skissade in en ordentlig groventré vid trappen.

Riktigt trevliga tankar med materialval, papp eller plåt på utbyggnaderna, och svartvit klinker i hall, grovkök och bad. Och sen ritade hon om badrummet så att det blev nästan handikapp-anpassat, klart plus. Känner mig grymt inspirerad att ta itu med utemiljön nu när jag vet var entrén ska hamna. Det var en hel del annan info som hon sprutade ur sig också, lister, golv, höjder etc, dörrplacering ut till verandan och trappa från verandan, så det var riktigt kul.
 
  • ENTREgronarummet.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.