Hej ..
jag har funderat lite på det med att bygga hus...
vad är billigare att bygga i ett plan 2 plan eller 2 plan och källare

jag har på egenhand kommit fram till att,det klart billigaste sättet måste va att bygga i 2 plan utan källare
m2 priset måste bli avsevärt mycke billigare än att bygga en stor en planns villa
å betydligt mycket billigare än att göra källare på kåken...

Det går mindre matreal till takstolar,mindre plåt på taket,mindre yta att isolera på taket
dessutom så kostar plattan mindre att göra då det blir mindre platta på kåken

dessutom så tror jag att uppvärmnings kostnaden för 2 plans huset är billigare

huset med källare är oekonomiskt att värma iomed att källaren kyler året om
det e ju många som e tvungna att ha på värme i källaren på sommaren

den stora villan på ett plan bör ju ochså bli dyrare iomed att det blir större yta på trossen som kan släppa ut spillvärme...

finns det nån som kan rätta mig om jag har fel....

 
Mikael_L
Jag tror precis som dig... :D

Dock ska du inte se källare (ev sutterängplan) som endast en kall del som drar onödig uppvärmning.
Det kan vara ganska skönt att ha ett sovrum inrett där, som man kan sova i när det är som varmast på sommaren.
Annars tycker jag nog att källare passar bäst till sådana utrymmen som inte behöver vara så väldigt uppvärmda, förråd, pannrum, tvättstuga etc.
 
1 1/2 plans är säkert billigare både per m2 och i uppvärmning. Däremot så får man nog oftast bättre utnyttjande per m2 med väl genomtänkt enplans och behöver då inte lika många m2 för motsvarande 2 plans hus.

Inga trappor som tar yta. Inget snedtak, bättre planlösningar etc.

Sedan det där med källare.... tror inte det drar lika mycket att värma på vintern som över mark. Källaren är ju inte utsatt för yttre temperaturväxlingar på samma sätt.
 
hej
tjaa det med att det är svalare på sommaren e ju sant,men det går ganska bra att planera hur du ställer kåken,dvs i vilket väder sträck huset står i
så du inte får all dag sol på tex en långsida på huset.

jag vet hur det kan va=) mitt vardagsrum va så att det höll 50 + vid minsta lilla sol
men det avhjälptes effektft med ett bra altan tak...
dessutom finns det ju luft/luft pumpar som kyler bra
+ att vi trots allt bor ju i swedala hos mig e det bara 4 månader dåligt sparkföre på sommaren

till det med källare ,jag ger mig den på att ca 0.5 m i från min källar vägg är det inte nån tjäle på hela vintern
dessutom så tjänar man ju rätt rejält på att man har solinstrålning på en vanlig trävägg den absorberar ju värme på tex höst och vår..e källar vägg är ju alldrig i princip varm utan den ligger ju bara på ca 5-6 grader hela året,så det behöver ju till 99% alltid få värme för att det inte ska bli problem med tex fukt...

det med dåligt ut nyttjande av 1,5 plan e ju mäst hur du förlägger rummen i huset,har man tex sovrum uppe på övervåningen så spelar det väl mindre roll,det e ju skit samma om jag sover i ett rum med lite snetak ...
fast man får ju givet mindre yta iomed att den ytan inte får räknas in som boyta

dessutom så ger jag mig den på att 50% av uppvärmningen på övervåningen e gratis iomed att värmen smiter in dit under i från



 
jockefors skrev:
det med dåligt ut nyttjande av 1,5 plan e ju mäst hur du förlägger rummen i huset,har man tex sovrum uppe på övervåningen så spelar det väl mindre roll,det e ju skit samma om jag sover i ett rum med lite snetak ...
fast man får ju givet mindre yta iomed att den ytan inte får räknas in som boyta

dessutom så ger jag mig den på att 50% av uppvärmningen på övervåningen e gratis iomed att värmen smiter in dit under i från
Min personliga åsikt är att gör man en 1 plans istället för 1 1/2 plans så kan man ha ca 10 % mindre yta för samma hus.
Inga trappor som skäl yta och de 1 1/2 plans jag sett så brukar övervåningen bli uppdelad med antingen ett allrum i mitten och sovrum i ändarna och någon toalett eller ett stort allrum i ena änden och då sovrum/toalett i andra ändan.

I vilket fall som helst så om man tittat på trappan och ytan runt den som trappan kräver så tar den nog oftast runt 10-15 m2 vilket är ett helt rum.
Allrummet på övervåningen brukar oftast vara möblerade med en soffgrupp och TV och kanske ett bord om det får plats. Resterande yta blir spillutrymme.

Jag har en enplansvilla på ca 159 m2 när utbygget står färdigt. Jag har totalt ca 7 m2 i hall och korridor. Resterande är rumsutrymme. Inga snedtadtak att ta hänsyn till vid möblering och utnyttjande och som visuellt krymper utrymme även om golyta finns där.

Angående uppvärmning så har jag bygget i vinkel och anslutning mot ett 9 meter långt garage. Det gör att jag har ca 16,2 meter som jag "sparar" in och inte blir yttervägg pga av garaget och vinkeln. Enplans förmodar jag har möjligheten att isolera tjockare på vinden än jämfört med en 1 1/2 plans hus.

Jag håller fortfarande med om att 1 1/2 plans hus är förmodligen billigare att bygga och förmodligen mer energi snåla men... anser som sagt att man får bättre utnyttjande och då kunna bygga med mindre m2 på ett motsvarande enplans samt att energimässigt så kan man även bygga så att det inte ger onödiga höga utgifter.

Allt är inte svart eller vitt...
 
Snailman
Har man tänkt bo kvar i sitt hus på äldre dar, så är det nog bra med 1 plans....
 
Hej ..
joo det är sant kan ju va jobbigt å gå i trappor då man blir gammal


linnex
joo det är ju inte svart eller vitt,viktigast e väl om man trivs med kåken
;D
 
Det är även lättare och bygga 1plan, då du inte behöver nån byggställning osv.
Spar ju lite pengar där å.
 
Mikael_L
Linnex skrev:
...ytan runt den som trappan kräver så tar den nog oftast runt 10-15 m2 vilket är ett helt rum. Allrummet på övervåningen brukar oftast vara möblerade med en soffgrupp och TV och kanske ett bord om det får plats. Resterande yta blir spillutrymme.

Jag har en enplansvilla på ca 159 m2 när utbygget står färdigt. Jag har totalt ca 7 m2 i hall och korridor. Resterande är rumsutrymme.
Jodå, visst finns det en massa fördelar med enplans också.
Jag hade t.ex. inte alls tänkt på sambandet med högre hus och behov av mer byggställning ;D :D

7m2 i hall+korridor ! Imponerande !!! :D
Det brukar annars vara den största nackdelen med enplans (iaf med fler rum än 3) att det brukar inte gå att komma undan en massa korridorer och annan döyta.
Gratulerar.
Finns din planlösning att beskåda här på forumet?
 
Mikael_L skrev:
7m2 i hall+korridor ! Imponerande !!!  :D
Det brukar annars vara den största nackdelen med enplans (iaf med fler rum än 3) att det brukar inte gå att komma undan en massa korridorer och annan döyta.
Gratulerar.
Finns din planlösning att beskåda här på forumet?

Planlösningen är inte exakt då det är en grundritning. Tex så blir garderob med skjutdörrar vid entren. Lite annorlunda vid kaminen i mitt i huset. Relaxen (där roddmaskinen står ser lite anorunda ut då det blir ett bås in i garaget där solarie kommer stå. Korridoren mot sovrummet är planerad även som ett litet kontor/datarum. I annat fall hade planlösningen sett anorlunda ut men som nu kan jag t o m utnyttja detta utrymme.
Lilla rummet längst upp till höger är rent förråd i kontakt med köket.
Räknar jag på hallen och outnyttjad del i korridor/rum mot sovrum så blir det ca 7 m2.


Editerat:
Exakt (1.5 *4.1) + (1*2) =8,15 m2. Entrehall + korridordelen utanför sovrum/relax mellan vardagsrum till skrivbord. Blev 2 m istället för 1,8 enligt ritning. Justering vid bygge för att utrymmet vid skrivbordet skulle bli optimal.
 
hej
byggställningen är det minsta problemet har byggt en egen i höst .
det är mer som en rejäl målarställning fast med trimaskopfäste,stälningen är orginal ca 2m hög sätter jag dit traktorn så blir det nog 5 m=)

fast det e sant det e en hel del mer jobb å bygga på höjden,fast det blir förhoppnings vis bara en gång ...
 
1,5 plans med förhöjt väggliv borde ju vara optimalt. Bättre takhöjd under snedtaket och mindre fönster än rent tvåplanshus. Kombineras det dessutom med Mansadtak så blir ju påverkan av snedtaket ännu mindre på övervåningen. Även om jag personligen tycker att vanligt tak är snyggare än Mansardtak.
 
Mikael_L
skogstomten skrev:
1,5 plans med förhöjt väggliv borde ju vara optimalt. ...
Dessutom mycket snyggare än rent 1,5 plans, enligt min mening iaf. Jag tycker det blir så myyyycket tak och lite fasad på 1,5-planare.

Om man ser bara ser till boyta vs byggkostnad, kan det inte vara så att pulpettak (eller helt platt tak kanske) också blir billigare än "vanligt" tak. Någon som har en uppfattning?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.