Är så att jag har ett arvegods som familjen har haft i 100+ år. Pappa gick bort -92 då jag var 9 så det har inte underhållits som det ska sedan dess (förutom fönstren som har laserats med jämna mellanrum).
Nu är det då så att fasaden som består av liggande träpanel har börjat torka och spricka upp så att sågspån har börjat smyga ut (huset ligger längst uppe på ett berg så utsätts väldigt bra av väder och vind).
Eftersom det är sågspån precis bakom panelen så kan jag ju inte byta den utan måste lägga på ny fasad ovanpå den gamla. Frågan då bara är hur jag ska bygga upp det, absolut ingen tilläggsisolering behövs då väggarna är 30-40cm tjocka och är varmt som tusan inne.
Tänkte att stående panel ska bli det nya.
Hur ska jag regla?
Vad måste jag regla?
Mått på reglar?
Hur fästa reglarna på den väldigt dåliga nuvarande fasaden?
Kan man bara gömma gamla panelen, eller finns det risk att den kommer försämras ännu mer så att all sågspån kommer att försvinna så småning om?
Kom även gärna med tips på saker som man kan glömma :)

P.S. Ursäkta att termologin inte är som den kanske bör vara, men är rätt bra ändå på att snickra och tänka ändå :)
 
Ola78
Där den liggande panelen är spikad borde det vara möjligt att kunna fästa liggande spikläkt för den stående panelen, dimension 28*70. Ska det sen vara riktigt bra för att få cirkulation på luften bakom panelen på alla håll kan du innan spikläkten sätta t ex 6 mm board för att lyfta upp läkten lite från den gamla panelen. Hoppas jag förklarade så du förstod hur jag menade. Är bara den gamla panelen frisk och inte rötskadad så är det inga problem att gömma den bakom den nya panelen.
 
Huset står på stenblock ca 80-100cm ovanför marken så det är ju ingen fukt som har haft möjlighet att tränga in i träet (gissar jag på), utan är bara väldigt torrt, fast även om det skulle vara röta där, borde inte den torka upp i och med att det kommer ny panel som skyddar den för ny fukt?
Jag försökte spika in spikarna som hade krupit ut i den befintliga panelen i somras, dom tog inte alls, men det kan ju vara för att det var i befintliga hål och att hålen hade torkat ihop sig lite också.
Hur tätt bör man sätta spikläkten för att det ska orka hålla upp den nya panelen?
 
Ola78
Det är aldrig bra att bygga in rötskadat virke, men så som du beskriver det verkar inte vara så stor risk för det. När det gäller spiken, ta t ex en 5 tumsspik och spika i där spikraden för panelen är och se hur långt spiken går in innan du känner virket bakom panelen. På så sätt kan du räkna hur långt in virket är som du kan spika läkten i. Spikläkten sätter du med c/c 600 mm.
 
Tack så mycket, då vet jag vad jag ska införskaffa till semestern i sommar då jag ska till huset.
Återkommer efter det projektet då jag även har en halvfärdig övervåning på huset som ska byggas klart :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.