Diskhon har äntligen kommit på plats och det är dags att montera blandaren. Till min fasa upptäckte jag att rören till blandaren inte riktigt räcker till de befintliga rören.

Vad ska jag göra för att få detta att fungera? Vilka prylar ska jag köpa. Ge mig gärna länkar/bilder så att jag ser hur grejorna ser ut. Räcker det att gänga på någonting direkt på ballofixen som jag kan montera rören i? Det är så lite som fattas att det närmast känns som ett hån 1-1½ cm.

Det jag har köpt hittills och som jag hade hoppats skulle räcka är två stycken halvkopplingar/klämringskopplingar http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=156766790

Hoppas att ni har lite bra tips, sambon börjar bli tokig på att få diska inne i badrummet. :blushing:
 
  • IMG_0130.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
skaffa nya rör till blandaren.
att skarva på är ej så bra
 
Räcker det inte med att försiktigt räta upp de inkommande rören? Kanske kan du även försöka dra i dom. Kan va värt ett försök. ;-)
 
SBH skrev:
skaffa nya rör till blandaren.
att skarva på är ej så bra
Aha, det går alltså att byta ut dessa rör? Är det några speciella rör man kan köpa? Jag har en FMM Garda II, och rören smalnar av där de går in i blandaren.


Immobil skrev:
Räcker det inte med att försiktigt räta upp de inkommande rören? Kanske kan du även försöka dra i dom. Kan va värt ett försök. ;-)
Nej, det fattas någon halv cm när jag försöker räta upp rören, de är inte precis flexibla utan stenhårda.
 
Ett förslag är att du byter ut ballofixerna mot längre avstängningsventiler. Det gäller bara att du byter ut ngt. som passar med den befintliga muttern och klämringen som sitter på de inkommande rören. Jag är osäker på vilka varianter som lirar med Ballofix. Kanske ballofix själva har en "LONG"-variant på sina avstängare.


EDIT: BROEN är generalagent både ballofix och vsh.Gissar att de passar med varandra.Kan föjlande detalj kopplas ihop med ballofixen? Givetvis skämmer man gängan på ballofixen och lindar X varv med Loctite gängsnöre.

Rak koppling med inv gänga VSH Förkromat

1270_m.gif
 
Redigerat:
Fasting65 skrev:
TEXT
Tack för svaret. Jag gav mig på att montera någonting liknande igår. Jag tyckte mig vara ordentlig med gängtejpen och dra åt allting men ändå läckte det när jag släppte på vattnet.
Det är en rak koppling med invändning gäng och en förminskning som jag har dragit på (se bild). Kopplingen vid förminskningen verkar ha blivit tät, det var mellan den gängade kopplingen och ballofixen som det uppstod läckage.
Kan jag ha gjort någonting fel vid monteringen, eller kan det vara så att kopplingen från Clas Ohlsson (av märket Gelia) inte riktigt latjar med Ballofixen?

Jag har ringt en rörmokare som kommer hit imorgon, men det känns lite surt (både i studentplånboken och för självkänslan) att behöva ta hit honom när jag nästan har gjort arbetet klart. :blushing:
 
  • IMG_0141.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är lite svårt att se, men har du dragit gängtejp mellan mellan muttern och förminskningen/övergången? Där ska ju klämringen täta. Sen ska du ha gängtejp mellan ballofixen och förminskningen/övergången. Dvs gägna på gängtejp på ballofixen och skruva på förminskningen/övergången. Det ser inte ut som att du lagt på någon gängtejp på ballofixen eftersom du dragit förminskningen/övergången i botten.
 
Jag tyckte att jag tog ganska gott om gängtejp på ballofixen, ska det krävas mer än 5 varv?
 
Det beror på vad du använder för tejp. Men om det läcker har du bevisligen inte fått det tätt. Ge inte upp. Gör om gör rätt.
Men frågan är vad det vita är för något. Har du satt gängtejp under muttern?
 
Haha, ja. Det hamnade lite gängtejp där också. Men det kan väl inte skada, även om förminskningen håller tätt? Det är som sagt inget problem vad gäller den delen av kopplingen.
Men som du säger, jag har bevisligen inte fått det tätt på den undre delen av kopplingen. Jag kanske hade en dålig gängtejp eller så var jag helt enkelt för dålig på att tejpa.
Jag lossar lite på kopplingen imorgon och så får vi se vad VVS-arn säger. Även om det kostar en slant så kan jag sova gott om natten när jag vet att det blir bra gjort. Tack för alla svar.
 
Märkligt att du ger upp så lätt. Easy money för rörmokarn, men även han ska ju ha mat att ställa på bordet till familjen.


Kom igen nu. Jag bjuder dej på några sparade kronor:
1) Lossa den övre muttern.
2) Slit loss den synliga (och felmonterade) gängtejpen
3) Skruva ur förminskningen.
4) dra runt 8-10 varv gängtejp - åt rätt håll så inte den korvar sej när du senare återmonterar.
5) Återmontera förminskningen. Det ska gå lite trögt och krävas verktyg.
6) Återmontera klämringmuttern.

Släpp på vattnet.
 
Jag gav det ett försök nu bara för att du var så vänlig och skrev en utförlig steg-för-stegguide. Dessvärre hjälpte det inte mycket. Nu hade jag 10 varv gängtejp som jag drog på så hårt jag kunde åt "rätt håll", ändå smyger det fram en liten droppe vatten i kopplingen när jag slår på vattnet.

I teorin tänker jag mig att det inte kan vara så svårt att få till det här, men tydligen är det någonting som inte stämmer. :blushing:
 
Min teori är fel gängtejp eller fel övergång (gäng-inkompatibilitet).

Du har köpt platt tejp på en plastrulle?

Loctite gängsnöre is the shit, men för en koppling blir det dyrt. Har för mej att en burk kostar flera hundralappar.

Tråkigt att det inte funkade. Återkom gärna med en uppdatering vad domen blev när rörmokarn varit där.
 
Krilleman
Gängsnöret har ett katalogpris på 258:- plus moms. Onödigt i alla aspekter. Lin och locher är alla tiders konung! Linskarver från 50-talet är täta än idag! Beprövat, enkelt och billigare! Det är svårt att få lin att läcka om man repar gängorna lite! Lätt val!

Om jag vore kekke skulle jag kapat blandarrören en bit satt en koppling och en bit rör! Glöm inte stödhylsor i blandarrören! Bättre än ha en skarv med tape bak i diskbänksskåpet som man inte ser för all denna tid sortering...!
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.