Någon som vet vad följderna blir om man struntar i byggfelsförsäkringen?Och stämmer de att dom ska ta bort den i maj månad(2011)?/mvh Stenhus84
 
Om det finns ett beslut på att du skall teckna byggfelsförsäkring (brukar vara en punkt på samrådsmötet) och du inte gör det så har du inte tillstånd att börja bygga. Det innebär att huset är ett svartbygge, rent teoretiskt skulle du i förlängningen kunna råka ut för ett rivningsföreläggande. Det är dock mer sannolikt att du åker på "böter", den normala påföljden för svartbygge är bygglovsavgiften ggr 4.
 
De stod att byggfelsförsäkring skulle vissas upp innan byggstart! men de gjordes ej!, Men kvalitetsansvarig har besiktigat grunden och rest stommen,som han sedan rapporterat till byggnadsnämnden!! Den 2maj2011 tar dom bort byggfelsförsäkring för villor och fritids hus om man står som byggherre själv! Och de är inte försent att teckna en byggfelsförsäkring så länge huset inte är helt färdigställt!! Så måste jag kasta dom pengarna i (sjön) ändå??
 
jag är ingen expert på detta. Rent formellt så gäller obligatoriet för dig trots att regeln tas bort. Men det är möjligt att det går att förhandla bort den.

I princip så är det ju din KA som skall intyga att allt gjorts i enlighet med kontrollplanen när det är dags för slutbevis. Om han "glömmer" försäkringen så får du troligen ditt slutbevis iallafall. Problemet uppstår om KA kräver att du skall visa upp det, det är hans ansvar att kontrollera att du är försäkrad.

Nu är jag inte helt uppdaterad på exakt hur reglen är formulerad, men jag har uppfattat det som att kravet tas bort för byggen där man själv bygger. Du som beställare är alltid bygherre oavsett vem som bygger huset.
 
Det blir inget svartbygge (du har ju bygglov), men du får en särskilt avgift eftersom du inte bryter mot reglerna i bygganmälan. Tror avgiften då blir max ett prisbasbelopp.

2/5-11 försvinner byggfelsförsäkringen för den som bygger själv och har sökt bygglov efter det datumet. Du måste teckna den. Om du inte gör det skall du inte få något slutbevis.
 
okej! Hur mycke är ett prisbasbelopp? (procent av byggets productions kostnad)? Och om jag betalar de borde jag ju få slut bevis!!?
 
42800 kr...
Jag gissar att om du iläggs en särskild avgift ser de till att den kostar mer än försäkringen.
(Men kanske orkar de inte bry sig?)
 
haavard skrev:
Det blir inget svartbygge (du har ju bygglov), men du får en särskilt avgift eftersom du inte bryter mot reglerna i bygganmälan. Tror avgiften då blir max ett prisbasbelopp.
Vad får dig att tro att avgiften blir ett prisbasbelopp ?
 
MAX sa jag... (Därför att jag tror det står så i PBL)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.