Har du golvvärme ?
 
Ja det har vi.
 
Blir lite knepigt med friskluftventiler med golv värme blir kanske ändå mer fel när dom sitter vid fönstren blir dubbelt kallras utan radiator som motverkar kallraset är kanske bäst i hörnen där man förhoppningsvis inte sitter (och blir kall)
 
Vi står också i färd med ett nytt hus, dock efter egen ritning.
Jag har efter många om och men valt bort frånluftspumpen helt pga just att jag inte vill ha in kall luft i huset någonstans.
Jag satsar istället på en luft/vattenpump med acktank i kombination med vattenmantlad braskamin.
Som ventilation i huset har jag sen valt ett separat värmeåtervinningsaggregat så att all tilluft i huset är varm också. På så vis så;
1, Kan jag "hjälpa" luft/vattenpumpen genom att elda i braskaminen
2. Varken luft/vattenpumpen eller värmeåtervinningsaggregatet kommer att behöva gå på max då de kompletterar varandra också med hjälp av braskaminen.
Det blev för min del ungefär samma kostnad som frånluftspump eftersom jag ändå skulle ha braskamin men jag slipper kallras någonstans i huset.
Samt det blev ca 50 0000 billigare än med bergvärme eftersom jag då också hade installerat värmeåtervinningsaggregatet för att hålla med god ventilation i huset.
 
Med ett nytt hus som förhoppningsvis är välisolerat, med bra fönster osv. så räcker en FLVP utan problem. Köper du en med lite större kompressor så klarar den som sagt temperaturer neråt -10, -15 utan eltillsats. Eldar du dessutom lite i spisen då det är som kallast blir det inte alltför höga uppvärmningskostnader. Byggaren borde ha bra koll på beräknad förbrukning, kanske 10 000 kWh/år i uppvärmning utan vedeldning? Tror det blir svårt att spara några större pengar per år med bergvärme i så fall.
 
Sailfast skrev:
Med ett nytt hus som förhoppningsvis är välisolerat, med bra fönster osv. så räcker en FLVP utan problem. Köper du en med lite större kompressor så klarar den som sagt temperaturer neråt -10, -15 utan eltillsats. Eldar du dessutom lite i spisen då det är som kallast blir det inte alltför höga uppvärmningskostnader. Byggaren borde ha bra koll på beräknad förbrukning, kanske 10 000 kWh/år i uppvärmning utan vedeldning? Tror det blir svårt att spara några större pengar per år med bergvärme i så fall.
Bör inte vara några problem att komma ner till 5000kwh per år med bergvärme i nytt hus men med dagens elpris tar det lång tid att tjäna igen pris skillnaden som ligger kring 50-60000 kr för borrhållet.
 
Hänger på den här tråden då vi också ska bygga nytt och överväger frånluft-VP eller luft/vatten med FTX. Vill helst inte ha ljud varken inne eller ute vilket kanske är svårt. Luft/vatten med FTX känns som det stabilaste alternativet då vi kan ha golvvärme och bra och varm luft. Ända nackdelen är väl brummet utomhus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.