Har problem med ett av våra element. Har precis flyttat in i vårt hus (byggt -52) och börjar så smått lära oss panna (pellets/ved) och element (vattenburna). Allt verkar funka (ta i trä) förutom att det är iskallt i trappen till övervåningen. Sitter ett element på avsattsen till balkongdörren, men det blir aldrig varmt, dessutom ekar det väldigt suspekt när jag knackar på det, vilket de andra elementen inte gör. Kan det vara tomt? Alla andra element fungerar perfekt. Har testat att lufta det, men det gör ingen skillnad alls.

Några tankar kring vad som kan vara fel? Och vad som kan göras?

/Christian
 
Ett vanligt problem är att termostaten inte släpper fram vatten. Sprutar det vatten när du luftar? Om inte så har du inget vatten fram och då kan det vara denna. Ta bort termostaten och tryck in och jobba med piggen. Då borde du få värme om inte rörsystemet är blockerat.

Det kan finnas fler felkällor men detta bör prövas först. Om du har ett Danfoss koppel kolla att inte skruven under locket längst ned är utskruvad,
 
Nä, det funka inte, har tryckt som fasen på piggen :) Låter dessutom tomt i röret som går upp till termostaten också. Kan elementeländet vara urkopplat ur systemet?
 
Krilleman
Piggen ska vara utdragen! Då är den öppen, intryckt=stängd!

Kommer det vatten ur luftnippeln när du luftar?!
 
Nej, inget vatten alls...
 
Krilleman
Men då kan du ju inte ha luftat det som du skriver i första inlägget?! Lossa lite försiktigt på kopplings-muttern ovan termostaten, bara något varv så röret "glappar" och se om det kommer ut något vatten där. Ibland är luftnipplarna helt igensatta!
 
Ledsen om jag varit otydlig. Jag tror att jag luftat elementet iaf. Beskriver det jag ser: Det finns en termostat på det, den sitter på röret som går in i överdelen på elementet. Sen finns det en skruv-ventil i överdelen i andra änden på det, det är den jag skruvat på. När jag öppnar den så pyser det till, men det kommer inget vatten (har gjort det flera gånger och tom skruvat av den). Sen sitter det en liten skruv i nederkant på elementet, är det luftnippeln? Ursäkta min oförmåga :)
 
Feltreuter skrev:
Sen finns det en skruv-ventil i överdelen i andra änden på det, det är den jag skruvat på. När jag öppnar den så pyser det till, men det kommer inget vatten (har gjort det flera gånger och tom skruvat av den). Sen sitter det en liten skruv i nederkant på elementet, är det luftnippeln?
Där är luftnippeln!

Att det pyser låter lovande, betyder att nåt (vatten) är på väg in. Fortsätt pysa tills det kommer vatten.

Ev måste du fylla på vatten i radiatorstammen, verkar ju som om hela elementet är tomt.

Har du öppet expansionskärl kan du sätta påfyllningen på lite "pys" under tiden du luftar så du inte riskerar att nivån blir så låg att du får luft i andra element:(


Feltreuter skrev:
Ursäkta min oförmåga :)
Inget att be om ursäkt för. Det är därför vi har forumd^_^b
 
Ok, nästa nybörjarfråga. Var sitter expansionskärlet, hur ser det ut, hur fyller jag på och vilka risker tar jag? :)

Och ett tack till alla ni som hjälpt till så här långt.
 
Krilleman
Antingen har du ett rostfritt kärl på vinden och om det ligger i kallt utrymme brukar den vara i en låda full med sågspån, det går två rör upp, ett rör som är själva expansionsledningen och den andra klenare ledningen är "skvallerledning" Helt enkelt så ser du att det är fullt nere i pannrummet när det kommer vatten i skvallerröret.

Andra alternativet är att du har en stor röd burk i källaren med en säkerhetsventil och tryckmätare bredvid. Trycket ska ligga runt 1,0bar i en normal villa.

För att fylla på vatten behöver du hitta påfyllningsventilen, sitter någonstans på kallvattenledningen (oftast - men ibland på varmvattenledningen) Från påfyllningsventilen går röret ut i värmesystemet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.