hej, vet att det finns 1000 trådar om dränering och isolering. Jag har dock inte hittat ngn som kan berätta om "vinningen" dom upplevt av att isolera källarväggen utifrån.

Jag bor i ett enplanshus med källare. Byggår 1977. Takhöjden i källaren är 2.20.
Huset lider inte av ngr fuktproblem i källaren idag. Däremot är källaren kall som en igloo vintertid och jag vill se om det går att värma upp även den delen av huset utan att elda för kråkorna.
Så.. till frågan:
Har någon erfarenhet av att isolera källarväggen utifrån med tex 200mm cellplast enligt gängse regler samt isolera golvet innifrån med tunn platon för luftspalt... och kan man känna av en vinning i utebliven värmeförlust?
Som ni förstår finns det en begränsning i hur mycket jag kan isolera golvet innifrån (siktar på att klara mig under 200mm).

Tacksam för svar.
 
Hej!
Jag har inte egen erfarenhet, men jag tycker att det borde bli en rejäl vinst, eller, ja, minskad värmeförlust :D ,om du isolerar väggarna. Iofs så tror jag att det förutsätter att du värmer i källaren också. Och jag hoppas sannerligen att det blir en vinst då jag själv tänkt göra det när jag dränerar om huset inom de närmaste 5 åren. Det jag läst och hört om detta är att det är något man lika gärna kan göra när man ändå grävt upp runt huset i det läget, då materialet är en så liten del i kostnaden. Min källare är svinkall på vintrarna, gillestugan, där jag har värmepumpen, blir sällan varmare än 20 grader men det beror på att all värmen stiger upp i trappan till resten av huset. Rum i källaren där jag inte har värme på ligger och snittar på 9 grader. Men å andra sidan så har jag sällan mer än 20 grader i källaren på sommaren när resten av huset ligger på 35 grader... :)
Golvet får du ju ingen större isolering i med platonmattan, men å andra sidan kanske du kan lägga på en tunn isolering ovanpå den eller nåt och sen lägga golv uppe på det. Men jag tror att väggarna ger den stora vinsten.
 
Tack för svar. Jag bör förtydliga att jag med källargolvet avser att isolera också. Dock ger takhöjden viss begränsning eftersom den är 2.20. Lägga i platon och cellplast (100mm), golvspånskiva samt kanske klickgolv gör att jag tappar ca 20 cm. Men något jag kan leva med.
Så... in alles avser jag att isolera yttervägg med 200mm och källargolven med 100mm.
 
Har jag missuppfattat helt att tex skivor som Prodrän och Isodrän utgör isolering i sig själv och det finns inte direkt behov att komplettera med Cellplast?

Dvs, platonmatta och cellplast är samma som Por/Isodränskiva enbart.

Intressant - Jag tänkte bara köra med 100mm Iso/Pordränskiva men kan man komplettera med Cellplast så varför inte - Om det finns behov.
 
MrBrooks: Ok, du ska isolera också. När jag renoverade min gillestuga så satte jag in ett Nivellgolv. Före renovering hade jag 2.10 i takhöjd från original träplanksgolv och ytterligare 10 cm under neråt betongplattan. Jag lyckades få in Nivellgolvet i samma nivå och fick då isolering och luftspalt. Jag installerade då även ventilation då jag hade fuktproblem, men det är ju i sig inget måste. Hade funderingar på att lägga platon också, för att få högre i tak, men då hade jag varit tvungen att bygga trappsteg ut från gillestugan till resten av källaren samt förlänga trappan från övervåningen, samt att jag skulle ha kvar fukten på ett annat sätt istället för att som nu ventilera ut den.
 
Slacker: Ja, Pordrän/Isodrän ska vara fullt tillräckligt. Du ska nog inte ( efter vad jag läst mig till ) ha nån cellplast som komplement, ta hellre 200 mm Por/Isodrän. Detta för att betongväggen ska kunna "andas ut" fukt i skivan, samtidigt som inkommande vatten mot väggen ska rinna rakt ner i dräneringen. Sätter du cellplast mot väggen så måste du nog även ha en platon mot väggen för att få till luftspalt. Mer Por/Isodrän så ska du istället ha så rent som möjligt på väggen, dvs. bort med gammal fuktspärr och annat.
 
Hej och tack för svar.
Jag fick nu även höra att det går att lägga tex klick direkt på cellplast eller podränskiva på källargolvet (givetvis med platon under). Vad jag har läst mig till så lägger man cellplast direkt mot källarväggen utan platon då skivan i sig ska vara diffunderande.
Men åter till det viktiga... Jivanoff - märkte du stor skillnad på ditt golv efter installation av nivellgolv?
Har någon en "tummen-pekfingret" budget för dränering och isolering av grunden?
 
R
Pordrän utvändigt på källarväggen under jord!
 
Jag kan ju säga att jag isolerat utifrån med 10 cm pordrän (dock inte haft tid att tilläggsisolera grunden ÖVER mark än, något jag tror är minst lika viktigt ur värmeförlustsynpunkt) och lagt in vattenburen golvvärme (där jag först grävt ur och nu har 15 cm cellplast under den nya gjutna plattan i golvet).

Ekonomiskt är det faktiskt ingen större vinst alls, jag ser ingen märkbar skillnad i uppvärmningskostnaderna, men boendemiljön är helt förändrad. Från att ha varit en småkall, något fuktig och lite mögelluktande källare, så är det nu torrt och fräscht, med husets varmaste golv.

Man brukar väl dra till med en tumregel på 2000-2500 kr/löpmeter för omdränering och isolering av grunden. Blir förstås billigare ju mer du gör själv.
 
MrBrooks:
Jag kan inte säga att jag märkt någon skillnad direkt annat än att golvet kanske är lite varmare. Tidigare har jag inte kunnat gå utan att ha nåt på fötterna någon längre stund i källaren. Gillestugan var väl ändå rätt ok då då det var solida furuplank i golvet som stod på reglar med isolering under. Men jag fick ändå ha tofflor på där. Men det blev bättre efteråt och den stora skillnaden är för min del att jag har en ny miljö i källaren och huset då jag blev av med all mögel och röta som fanns i golvet ( isoleringen var plaskblöt när jag tog upp den när jag rev ). Min sambo mår mycket bättre (hon reagerade på möglet). Mitt golv består nu av 45mm reglar som står på plastben, nån enstaka centimeter upp från golvet och så har jag 45mm glasullsskivor som hänger på speciella hållare mellan reglarna så att det är fritt flöde för luften under golvet. Sen har jag 21mm golvspånskivor på det, och uppe på det har jag ett IKEA klickgolv med tillhörande underlag. Det har varit lite intressant under vintern är att se istapparna som bildats vid utblåset av fukten som sugits ut. Det som är lite knivigt med en platonlösning om man har problem med fukten är ju att fukten stannar kvar, man måste väl täta platonmattan mot väggar och annat för att det inte ska komma upp i huset?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.