Eftersom betongplattan/inbyggd balkong har en altan under som är kall, så skulle jag isolera betongplattan
på undersidan, sätta upp panel med luftspalt. Då man kan få kondens på undersidan på betongplattan så sätts en ångsspärr där. Det här är min teori.
Jag tror inte på den juridiska biten. Det är enklast att bara fixa till. Det ger minst energiläckage.
C-G Hagström
 
Tyvärr insett at kameran är sönder, blir därmed inga bilder...

Dock en fråga. I vilken ordning sätter jag upp ång/fuktspärr, isolering och luftspalt?
 
Man kan tänka sig att detta är som en normal vägg. Den ser ut så här från insidan. Gipsskiva diff.tät papp/ångspärr, isolering, luftspalt och uteskiva eller panel. Lägg sedan omkull väggen så
liknar det din konstruktion. Då skulle alltså diff.tätpapp komma på undersidan betongen av det skälet att värmen går genom betongen och där bildas fukt/kondens. Det är är min teori. Testa gärna av den med någon känd entreprenör.
 
Tack!
 
Jag "kläckte" ju tanken om att det ev. kunde vara kondens här ovan. Men du bör ju också undersöka om betongplattan någonstans kan ta åt sig vatten. Om det nu är en f.d balkong, så kan man tänka sig att plattan någonstans tar upp vatten som sugs in i betongen, det kan sedan vandra långa sträckor inne i plattan och ev. sugas upp i parketten. Iom. att det var en balkong från början så är det inte säkert att den byggts fuktsäkert, den skulle ju ändå utsättas för regn, risk att det någonstans kan samlas vatten som sedan sugs in i betongen.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.