hej

Tänkte gjuta en ny platta i anslutning till huset och bygga ett uterum med elektrisk golvvärme och klinker. Hur gör man då? gjuter man ner värmekablen i betongen direkt och i sådana fall hur djupt ner? eller lägger man slinga på plattan och spacklar över den när man sätter klinker golvet?
Sen undrar jag hur mkt isolering som är rimligt att lägga under plattan?
Någon som har en ide vad en 22m2 platta kan kosta om man gör det mesta själv inklusive golvvärmen.

tacksam flr svar/Magnus
 
Är ingen expert, men precis gjutit en platta till samma syfte så har läst på lite.
Elvärmen vet jag inget om direkt då jag använde golvvärmeslang för vattenburen värme. Men det beror kanske lite på om du alltid ska ha lite uppvärmt eller bara koppla in det ibland. Ska du bara koppla in det i bland så ska du nog försöka ha slingorna längre upp då det då går fortare att få varmt. Golvvärmeslang som jag la lades närmast isoleringen.
Isoleringen bör vara minst 20 cm, men helst 30 cm. Beror lite på var du bor och hur mycket värme du kommer att använda.
Jag körde med 20 cm mest för jag var för lat att gräva de 10 sista cm, och ska bara köra 5-10 gr där på vintern förutom vid vissa tillfällen som jag tänker elda på lite extra. På min platta på 24 m2 fick jag in offerter på mella 15-40 000 !!!! (gissa vilken jag valde)
Beror lite på hur mycket du ska göra själv. Är du händig och har lite kontakter kan du säkert göra det mesta själv som markarbete, bygga form mm. Du kan nog hitta det mesta till formen på byggmax, kolla där och räkna på kantelement, isolering mm. Har du kontakt med en byggare som gör gjutjobb kan han säkert samköra en gjutning med ett annat bygge och får på så vis bättre pris på gjutbilen, den som kostar.
 
Så du bodde i norrland. Minst 30 cm cellplast.
 
2000 sek/m2 har har jag läst här tidigare. Värmekablen direkt i betongen ska vara biligare. Värmekablen är dock av typen "golvvärme för ingjutning".
 
Hej
Jag har räknat på matrielkostnaden för platta på mark angänsande mot befintlig platta och jag kom framtill följande för 48m2

Fyllning 30 cm, 7000:- (ligger på en grusås)
Geoduk 500:- (50m2)
Dräneringsrör 4000:- (60m inkl div böjar/muffar)
Kantelement 5500: (30m)
Hörnelement 1200:- (4 st)
Cellplast 8000:- (30cm 145m2)
Armeringsjärn 1500:(20 st12mm/6m)
Armeringsnät 3500:- (5 st 6150)
Armeringsdistanser 600:- (200st)
Skarvplåptar 800 (40st)
Najtråd 100:- (10 rullar)
Betong 10000:- (5 m2)
Golvvärmerör 4000:-. (200 m)
Fästdetaljer rör 1800:- (30 st lister, 200 byglar)

Totalt 48000:-
Eller 980:-/m2 i matrielkostnad, lägg sen till ev hyra av maskiner, vibra etc

priser i huvudsak från BeijerBygg.se

mvh
M
 
Redigerat:
Zvalle: Prisset avser Dräneringsrör 110/4m som oftast ligger runt 30-40:-/m samt div muffar (20-30:-/st) och böjar (/50:-/st).

Jag har inte försökt att jaga billigaste pris på varje del då detta avser en byggkalkyl. Därför har jag valt att hämta priser från BeijerBygg.se och om jag inte hittat matrielen där så har jag tagit, första bästa pris som jag fått träff på.
Är helt säker på att det finns bättre priser när det väl blir dags att handla. Men jag ser det som bättre att räkna lite högt i kalkylskedet för att få lite luft i klakylerna och möjlighet att "spara" när det blir dags för inhandlande.

Den här kalkylen av plattan ingår som en del i en större kalkyl för en utbyggnad.

Sen förutom det, så ska det vara 4000:- inte 6000:- blev lite nyckfeltrisse när jag skrev, totalsumman är dock rätt.
 
tack för alla svar, men fortfarande frågetecken kring golvvärmen. rummet ska bara användas vår/höst och golvvärmen ska bara vara på ibland some komfortvärme.
Så frågan är hur man ska göra. 30 cm cellplast och gjuta in en golvvärme kabel eller?
 
Mikael_L
westermagnus skrev:
tack för alla svar, men fortfarande frågetecken kring golvvärmen. rummet ska bara användas vår/höst och golvvärmen ska bara vara på ibland some komfortvärme.
Så frågan är hur man ska göra. 30 cm cellplast och gjuta in en golvvärme kabel eller?
Strunta i betongplattan helt.

Ska du få lite komfort på golvet då och då måste du slå på värmen en eller två dar innan du ska använda rummet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.