Förra vintern så anlitade vi en byggfirma som vi är närmare bekant med att lägga om vårat tak. Ca 250m2. Snickarna bestod av två stycken lärlingar som var här någon enstaka gång. Allt som allt så tog det väl ca 4 månader för dom att fixa taket. I medel kanske dom var här en hel dag/vecka. Resultatet av detta jobb var att dom räknade fel på läktavståndet (-2,5cm) "fågelskydd" saknas, hängränna fel lutning och takstegen var felmonterad. Jag tycker att det är sånt som en snickare ska kunna, inte att vi som okunniga ska påtala efter upplysningar från bekanta. Vi berättade det för snickaren i höstas, byggställningen kom upp i Januari, och för en månad sedan så började dom ta av teglet och göra om. Men nu så har snickaren börjat jobba som bygglärare istället och kommer hit med gymnasieelever som får bygga åt honom. Jag har ringt och bett honom att meddela oss vilka dagar det kommer att vara snickare här, men jag får bara prata med telefonsvararen hela tiden. Så min undran är nu, vad skulle en RIKTIG och bra snickare göra om dom gjort ett såna klumpiga fel på ett jobb hos en kund?!? Borde inte vi få ett bra "kompensationsjobb" som plåster på såret? Och, är det verkligen rätt att vi ska ha betalat honom bra många hundratusen och så kommer gymnasieelever och gör jobbet?
Tacksam för svar!!
 
Det där med gymnasieelever borde ju lokaltidningen vara intresserad av. Sen låter det ju inte som att man vill ha några "kompensationsjobb" utförda av en sån klåpare? Lycka till.
 
Jag skulle ju gärna vilja ha någon form av kompensation för att det har varit så väldigt mycket problem. Men har jag "rätt" att be om kompensationsjobb?
 
Vad står det i erat avtal?
 
Vi har inte skrivit nå om nå kompensation.
 
Om ni inte har med något i avalet om vad som händer vid fel, och annat, så är det konsumenttjänstlagen som gäller. Då är det nog bara om du lidit skada som du kan begära skadestånd.
Kompensation ger företag som goodwill för att behålla sitt goda rykte. Det är inget man kan kräva.
 
Det du däremot kan kräva är ju att arbetet utförs av yrkesmän, inte gymnasieelever. och att det sker i rask takt då det tidigare jobbet var fel utfört och dessutom extremt långsamt.
Jag lät byta mitt tak i somras, 155m2, utbyte av c:a hälften av råsponten, ny papp, ny läkt, nya pannor, nya vindskivor, nya handgjorda fotplåtar (anpassade individuellt efter hängrännans lutning, nya hängrännor, nya stuprör och målning av takfötter och vindskivor.
Inte fan tog det mer än 2v att få detta utfört, trots att de flaggat för att de hade halvtidsjobb på annan plats, vilket gjorde att de endast jobbade från 14-15 på eftermiddagarna samt helgerna.
Inte heller betalade jag flera hundra tusen...
 
Hubbe2 skrev:
Det du däremot kan kräva är ju att arbetet utförs av yrkesmän, inte gymnasieelever. och att det sker i rask takt då det tidigare jobbet var fel utfört och dessutom extremt långsamt.
Jag lät byta mitt tak i somras, 155m2, utbyte av c:a hälften av råsponten, ny papp, ny läkt, nya pannor, nya vindskivor, nya handgjorda fotplåtar (anpassade individuellt efter hängrännans lutning, nya hängrännor, nya stuprör och målning av takfötter och vindskivor.
Inte fan tog det mer än 2v att få detta utfört, trots att de flaggat för att de hade halvtidsjobb på annan plats, vilket gjorde att de endast jobbade från 14-15 på eftermiddagarna samt helgerna.
Inte heller betalade jag flera hundra tusen...
Bara nyfiken på mycket du betalade, ev i samma sits du som.
 
Borde ligga runt (min) 350 kr / kvm för enklare sadeltakshus + moms. Tillkommer ställning oxå. Detta för benders tvåkupigt betongtak. Kan öka betydligt med mycket att skära mm.

Mvh Lagavulin
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.