Hej!


Jag funderar på att köpa ett hus där nedervåningen i princip ligger ovan jord (till 80%)
Det är isolerat med fönster (full fönster) mark ligger i nivå med golv.

Trots det så är hela nedervåningen klassad som biyta (100 kvm). Jag gissar att man
jobbat igenom detta på nått halvbluffsätt tidigare då yttypen hade stor betydelse för fastighetsskatten. Det är ca 2,30 i takhöjd så detta kan inte heller vara en begränsing.
Hur komplicerat är det att göra en ommärning och få biytan klassad som boyta?


Tack på förhand
/Linkan
 
Så här mäter du din bostad

LinkanM skrev:
Hur komplicerat är det att göra en ommärning och få biytan klassad som boyta?
Varför i hela friden vill du göra det?
 
Värdehöjjande tror jag.....

Ser bättre ut med ett hus på 180 kvm den dag jag vill sälja än 80 kvm....
Egentligen har det ju ingen betydelse för den som bor där, men du vet folk med kvadratmeter och kvadratmeterpriser....

Diskutera gärna. Jag ser i dagsläget ingen större nackdel med avseende på fastighetsskatten.
 
O
Jag tror inte att man ska stirra sig blind på kvm priser. Själv köper jag en bostad inte en exakt yta. I det här fallet så tror jag det bara handlar om lite text på hemnet. Jag tror inte att det spelar någon större roll på slutpriset.
Jag tror nämligen att folk inte tänker så mycket på priset per kvm utan totalpriset, vid en budgivning så är det inte kvm priset som anges utan total priset.
 
Visst kan det stämma att man inte ska kolla så mycket på priset per kvadratmeter, men faktum är ju att lite sneglar man ändå på det när man försöker räkna ut hur mycket man kan vara villig att ge för ett visst hus. Ska man jämföra priset på det hus man vill köpa med andra hus som sålts i området så kan ju kvadratmeterpriset ibland vara mycket mer rättvisande än priset "per hus", speciellt om storleken på husen varierar mycket.

Ett annat argument för att göra som LinkanM föreslår är ju att när man letar efter hus så kan det vara mycket lätt att helt hoppa över ett hus som bara är 80 kvadratmeter när man vet att man behöver något klart större. Alltså man kanske filtrerar bort det helt i sökningen på Hemnet eller bara hoppar över det i listan, och om man aldrig ens tittar på annonsen så märker man inte att det i själva verket är mycket större än vad man trodde och det kanske hade varit perfekt för ens behov.
 
Jag tror att det är bättre att titta på K/T-värde än kvadratmeterpris. Sedan måste man förstås ta med kvm-pris som en av många faktorer i prisbilden.
I Stockholmsområdet måste man titta på läget t ex. E18 utanför fönstret drar ner, sjöglimt från gästtoan drar upp priset.

Åter till huvudfrågan:
Man vet inte vad som händer inom politiken om några år. Kommer fastighetsskatten tillbaka?
Sedan: hur är bottenplanet gjort rent tekniskt? Är det byggt som källare eller bostadsyta ursprungligen? Hur ser golv och väggar ut? Isolering?
Det kanske helt enkelt är en osedvanligt bra BIyta.
 
Mikael_L
LinkanM skrev:
Värdehöjjande tror jag.....

Ser bättre ut med ett hus på 180 kvm den dag jag vill sälja än 80 kvm....
Egentligen har det ju ingen betydelse för den som bor där, men du vet folk med kvadratmeter och kvadratmeterpriser....
Kanske något att fundera på när den dagen du tänker sälja börjar närma sig. Om du just köpt huset så förstår jag inte brådskan ...
 
Jag har tidigare i inlägget motiverat varför jag skulle vilja göra detta.

Det är en osedvanligt bra biyta. Man tror helt enkelt att källaren/souterrängdelen är bottenvåning innan man fått info om att det är en biyta.....

Frågan återigen, vilken hittills verkar vilja/kunna svara på är hur svårt det är att taxera om biyta till boyta. Vi utgår från att vi rent teknikskt uppfyller kraven för en boyta.
 
LinkanM skrev:
Jag har tidigare i inlägget motiverat varför jag skulle vilja göra detta.

Det är en osedvanligt bra biyta. Man tror helt enkelt att källaren/souterrängdelen är bottenvåning innan man fått info om att det är en biyta.....

Frågan återigen, vilken hittills verkar vilja/kunna svara på är hur svårt det är att taxera om biyta till boyta. Vi utgår från att vi rent teknikskt uppfyller kraven för en boyta.
Inte svårt alls. Skicka in de nya uppgifterna med nästa fastighetstaxering eller gör det redan nu om du har bråttom.
 
Mikael_L
Och håll tummarna för att tidigare modell av fastighetsskatt inte kommer tillbaka.
Att dom fortsätter att hålla register med alla taxeringsvärde-uppgifter och uppdaterar det är ju lite oroande. ;)
 
Som många varit inne på så hade jag definitivt försökt ändra biytan till boyta men då precis innan jag skulle sälja objektet. Jag kollar i stort sett aldrig m2 priser på hus vilket jag dock gör när jag kollar lägenheter. Den största positiva effekten jag tror du får är just som någon redan varit inne på och det är att spekulanter inte råkar filtrera bort ditt hus i sökningar.
 
  • Gilla
Bluesod
  • Laddar…
Men det finns ju en god definition på hur biyta/boyta skall räknas. Om jag förstod rätt så är den här våningen strax under marknivån, i så fall så är det biyta.

Den dag du säljer och kallar det boyta så kan du få problem med en köpare som plötsligt inser att han köpt biyta. Då är dte bättre att vid försäljning kalla det boyta, men i objektbeskrivningen tydligt påvisa att det är taxerat som biyta. Du kommer då att få dit alla som är intresserade av ytan och titta, en köpare kommer inte att behöva anse sig lurad om informationen är tydlig i objektbeskrivningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.