Status
Tråden går ej att kommentera.
Hej

Jag köpte igår en ny högtryckstvätt. Väl hemma och uppackad läser jag i ett tillägg till manualen att högtryckstvätten enligt lag inte får kopplas till vattenledningen utan en backventil. Så jag skickade ett email till tillverkaren och bad dem skicka mig en backventil. Men det tänker dom inte göra, den är ett tillbehör och den får jag köpa till om jag vill använda min nya högtryck. Ingen info över huvudtaget före köp om detta, men inne i manualen har dom stoppat in ett extra-blad med infon. Ruttet, tycker jag.

Men, min fråga är, är det någon som känner till denna lag, vad säger den egentligen, var hittar man lagtexten?

Thomas
 
Det är inte alls säkert att den lag de refererar till är är tillämplig i Sverige. Vad är det för maskin, och var har du köpt den? Kunde den du har pratat med hos leverantören inte tala om vilken lag som avses?
 
mattiasp skrev:
Det är inte alls säkert att den lag de refererar till är är tillämplig i Sverige. Vad är det för maskin, och var har du köpt den? Kunde den du har pratat med hos leverantören inte tala om vilken lag som avses?
Eftersom tillverkaren specifikt anger att man ska ha en backventil, får man förmoda att det finns viss bäring för detta. Men det är ju just för att kunna ta reda på det du ifrågasätter som jag skrev trådstarten.
 
Tänker du avslöja va det är för tvätt du köpt? :)
 
Har aldrig hört talas om det och ser inte syftet över huvud taget.
Det finns ett regelverk men det regler om du är ansluten till publikt nät och det finns risk för att din anläggning skulle kunna skicka ut förorenat vatten i det publika nätet då ska det finnas någon form av backventil.
Glöm det och använd din tvätt, du behöver inte fördjupa dig mera.
 
P
Sitter det inte en backventil på det kommunala vattnet innan vattenmätaren?
Sen om man vill ha en till så man inte kan trycka skit in i huset är väl upp till husägaren
 
varför kräver du det av tillverkaren? du har väl inte köpt något av dem?
jaga istället inköpsstället. de är nog mer serviceinriktade.
 
FredrikR skrev:
Tänker du avslöja va det är för tvätt du köpt? :)
Nej, jag förstår inte heller varför det är hemligt.
 
Skulle väl i praktiken betyda att det skulle vara samma för trädgårdsslangen/vattenspridaren. :p

//G
 
Tack BorgP för länken!

Hemligt? Ingen har sagt att tillverkaren är hemlig. Jag efterfrågade lite information, för det behövdes inte tillverkarens namn så det kom inte med. Sen vill jag inte heller hänga ut någon särskild innan jag själv vet vad jag pratar om, det tycker jag är en sund regel.

Nu har jag fått den info jag sökte, och jag vet nu vad för regler det är och varför de finns, det räcker för mig för att jag ska kunna besluta mig för hur jag ska göra i mitt fall.

Jag förmodar att det är samma sak för alla ht-tvättar, oavsett märke. Men är man i köpar-tagen kan man ju alltid kolla om någon skickar med eller har inbyggd backventil, nu när man vet hur det är. Med Nilfisk-Alto är det tydligen så att de varken har några backventiler inbyggda eller skickar med nån.
 
thomasx skrev:
Tack BorgP för länken!

Hemligt? Ingen har sagt att tillverkaren är hemlig. Jag efterfrågade lite information, för det behövdes inte tillverkarens namn så det kom inte med. Sen vill jag inte heller hänga ut någon särskild innan jag själv vet vad jag pratar om, det tycker jag är en sund regel.

Nu har jag fått den info jag sökte, och jag vet nu vad för regler det är och varför de finns, det räcker för mig för att jag ska kunna besluta mig för hur jag ska göra i mitt fall.

Jag förmodar att det är samma sak för alla ht-tvättar, oavsett märke. Men är man i köpar-tagen kan man ju alltid kolla om någon skickar med eller har inbyggd backventil, nu när man vet hur det är. Med Nilfisk-Alto är det tydligen så att de varken har några backventiler inbyggda eller skickar med nån.
För att kunna värdera uppgifterna som du har fått är tillverkaren en icke oväsentlig uppgift. Om uppgifterna kommer från en tillverkare som har Sverige som en viktig marknad är uppgifterna mer trovärdiga, än om uppgifterna var skrivna med taffligt språk på en lapp nedstucken i en förpackning avsedd för, exempelvis, den tyska marknaden.

Det är ju alltid så att du ökar sannolikheten för bättre och fler svar, ju mer information du lämnar.

Tro inte att tillverkaren/leverantören bryr sig det minsta om att en enskild anonym användare på ett forum "hänger ut" tillverkaren/leverantören i fråga.

Ringde du även och klagade på att de inte skickade med någon slang eller kopplingar för att ansluta maskinen till vattenutkastet?
 
Jojje_63 skrev:
Skulle väl i praktiken betyda att det skulle vara samma för trädgårdsslangen/vattenspridaren. :p
//G
Det gör det, återströmingsskydd skall finnas på alla tappställe där risk finns att "smutsigt vatten" kan sugas tillbaka i systemet.
Sedan finns det en massa nivåer inom återströminsskydd, som någon nämnde sitter det normalt en backventil vid vattenmätaren i nyare hus.

Sedan kan du nog inte kräva tillverkare/försäljare på backventil då tvätten i sig fungerar lika bra utan denna.
Ett liknande förhållande skulle va när du köper t.ex. el-golvvärme, som kräver jordfelsbrytare men du får ingen jordfelsbrytare med golvvärmen utan måste själv skaffa en.
 
FrittDrag_II skrev:
Det gör det, återströmingsskydd skall finnas på alla tappställe där risk finns att "smutsigt vatten" kan sugas tillbaka i systemet.
Sedan finns det en massa nivåer inom återströminsskydd, som någon nämnde sitter det normalt en backventil vid vattenmätaren i nyare hus.
.
Fast efter återsträmningsskyddet betraktas vattnet inte längre som dricksvatten(se länken till svenskt vatten), och dricksvatten vill vi nog allt ha i vår kökskran. Klassificeringarna och reglerna gör att det hela blir lite komplicerat, rent juridiskt, i praktiken är det ju samma vatten. Och man ska inte glömma, att mängden vatten som kan sugas tillbaka från en vattenspridare eller ht-tvätt är ganska begränsad, och sträcker sig till vattnet i slangen. Så i dessa fall förefaller regelverket kanske lite överdrivet, men det finns väl något fall nånstans i europa som föranlett reglerna.
 
Jag kan tänka mig en anledning till att en backventil skulle kunna vara bra i samband med högrtyckstvätt. Om du kör med inblandning av kemikalier (rengöringsmedel eller något) så skulle väl detta ivarjefall teoretiskt kunna sugas tillbaka i vattenledningen. Normalt sett är det ju tryck i vattenledningen så då lär det ju inte kunna gå tillbaka.

Men anta att du låter högtryckstvätten suga själv, direkt från egen brunn, då skulle kemikalier kunna rinna tillbaka när man stänger maskinen. Detta är ett fall där jag kan tänka mig att en backventil verkligen är något man vill ha.

Lite OT så kommer jag att tänka på när jag en sommar i ungdomen jobbade på ett lab med vattenanalyser. En dag fick vi in ett prov från en brunn där lantbrukaren hade blandat bekämpningsmedel till stora sprutagreggatet. När han stängt pumpen fick han baksug och hela tanken tömdes ner i brunnen. Det rörde sig kanske om 1000 liter brukslösning som runnit tillbaka. Den brunnen var nog bara att glömma sedan...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.