Vi har fått en budgetoffert på målning av vårt kök.

280 kr + moms / timme med ett pristak på 20 000 kr.

Köket är trärent och ska målas med linoljefärg, 4 strykningar.
Endast luckor och lådfronter målas på ut- och insida.
VI inskaffar färgen (ingår alltså inte) och har tänkt ta ottosons

Det som ska målas är:
3 högskåpsluckor
8 skåpdörrar av varierande storlek
2 vitrindörrar med spröjs
12 mindre lådfronter
9 större lådfronter
4 st täcksidor ensidig målning

Han som ska måla har målat med linoljefärg förr men vi har inte riktigt fått klart för oss hur erfaren han är-ganska ung kille.

att måla med linolja kan ju ta sin tid, särskilt om man inte är så van.

Vad tycker ni är en rimlig kostnad?
Hur många timmar kan det tänkas ta?
Hur mycket färg tror ni går åt?

Det är ju bra med ett kostnadstak men vill skulle vilja ha lite koll på hur nära taket på 20 000 det sannolikt landar på.

Hoppas på några snabba svar från er som målat mycket med linoljefärg
 
Jag tycker det låter väl mycket med 20 000, om han tar 280:-/tim. Uppskattar att det tar ca 8 tim att måla allt 1 gång. Så då blir det 4 dagar, 11 200 inkl moms. Men hur lång tid han tar på sej vet man först efteråt... Men ta referenser på killen så att han vet vad han gör. Är det vit kulör ni har tänkt måla efterom ni tycker det behövs 4 gånger?
 
Vi hade tänkt oss Ottossons Gräddvit. Men det kanske räcker med 3 strykningar,även i ett kök som det slits på?

Vi tycker också att taket på 20 000 kr indikerar att målaren inte riktigt har koll på hur lång tid det kan tänkas ta och då vill gardera sig. Vi vill ju inte betala "överpris" för att han är oerfaren och tar extra lång tid på sig.

Framförallt vill vi vara säkra på bra slutresultat.
Vår kökssnickare, som vi har stort förtroende för, är den som förmedlat målarkontakten.
 
Finns det några fler som har lust att svara utifrån egna erfarenheter av hur många timmar det kan tänkas ta att måla vårt kök enligt ovan?
Vi har inte sagt ja till målningen ännu och vill eventuellt kunna förhandla nivån på kostnadstaket. Känns lite lustigt att målningen av luckor och lådfronter skulle kosta lika mycket som en knapp fjärdedel av snickerierna.

har haft funderingar på att måla själv men det hinns inte med.
 
Går det inte att få referenser? Då får du kanske veta om han är noggrann, snabb, långsam, etc.
Timpriset är det då inget fel på!
 
Nej timpriset är bra!

Jag tänker att det är ju trots allt linoljefärg det handlar om och ska det bli riktigt bra (vilket jag antar är viktigt för er) så tar det tid. Det är ganska många lådfronter och luckor/dörrar som ska strykas med fyra lager färg.
 
Jag tycker inte heller det låter dyrt. Det tar längre tid att måla med linoljefärg än med vanlig färg, framförallt första strykningen. Jag tycker det är bra att hitta en målare som ens vill göra det, för det är inte alla målare som vill måla med linoljefärg.
Och jag tror nog att man kan få räkna med fyra strykningar. Åtminstone får jag nästan alltid stryka fyra gånger, men jag kanske målar väl tunt, vad vet jag. Vårt kök har jag i vart fall strukit fyra gånger. Med Ottossons.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.