Ardexsmitten skrev:
Aha, okej, då är jag med! Jag tänkte nog lite såhär när jag skrev det, att den största delen av värmen stiger uppåt och värmer plattorna, och att den lilla värmen som går neråt inte kan stå emot fuktvandringen. Jag har ingen aning om det kan bli så. Antagligen inte. Men, för att föra vidare tankarna, och funderingarna. Om man säger att man har ett stort fuktproblem, att golvet praktiskt taget dränks i vatten. Om man då har tillräckligt mycket effekt att värma golvet, så då blir ju också vattnet på golvet varmt, eller hur? Va lite så jag tänkte. Tror jag.
Jag tycker att det är ett mycket intressant ämne att diskutera och att det borde forskas och testas mera i ämnet.
Har inte heller någon aning om fuktvandring, men värmen stiger inte i fasta material, den sprids likformigt åt alla håll. Det är gravitationen som gör att varma gaser och vätskor stiger, betong kan inte stiga.

Därimot så kan vattnet i plattan få viss stigeffekt då det värms upp.

(OT: Var på NASA och diskuterade brandsläckning i rymden en gång i tiden. Utan gravitation blir det inte lågor utan eldklot eftersom de heta gaserna inte stiger. Likaså stiger inte röken och skummet vill inte ligga på det som skall släckas.

Gravitationen ligger bakom mycket av det vi tar för givet..)
 
OK, jag tänker så här:

Alt 1: Gjuta in el-slingor i spackel direkt mot betongen: Värmeförluster nedåt, risk för fuktvandring om golvvärmen stängs av.
Alt 2: Elslingor lagda på friloglitskivor på betongen: Risk för mikrobiell väst under frigoliten? (Ungefär som att lägga plast på betong) Risk att fukt trängs utåt väggarna då frigolit är ganska tätt?

Synpunkter?
 
Frigolit är inte speciellt tätt. Det må finnas olika kvaliteter, men de flesta är långt ifrån lika täta som plastfilm.

Erik
 
Andra synpunkter?
 
Vet flera som gjutit in en "liten" slinga i hallen, men som stängt av den efter ett tag för det har blivit för dyrt.

Gällande fukt ger jag inte mig in på.

Bara jag
 
barajag skrev:
Vet flera som gjutit in en "liten" slinga i hallen, men som stängt av den efter ett tag för det har blivit för dyrt.

Gällande fukt ger jag inte mig in på.

Bara jag
OK, tack.
Frågan är om det går att lägga följande direkt på betongplatttan:
1. Cellplast
2. Elgolvvärme
3. Klinker
 
jeppeknaster skrev:
Varför inte flytspackla in 8 mm golvvärmeslang istället för värdelös el?

Sen kopplar du in en minikretsventil på befintliga radiatorrör [länk]
Intressant.
Detta är väl inte med shunt, golvvärmen stängs av på sommaren, men kanske inte gör så mycket om det är liten yta?
 
Hantverkare på besök idag föreslog följande för golvvärme i hallen:
Regla upp golvet+Spånskiva+Vattenburenvärme+Klinker

Då borde det ju inte bli värmeförluster nedåt+ingen dirket uppvrämning av betongplattan.
Billigare än elvärme i drift.
Nackdel: Kallt golv på sommaren. (Eller fanns det inte någon shunt el. likn som gör att golvet kan värmas på sommaren?)

Synpunkter?
 
Varför börja med en träkonstruktion med klinker ovanpå när man enklast lägger ut cellplastskivor i valfri tjocklek på betongen, armerar, lägger slang och gjuter en 7 cm betongkaka ovanpå och sen klinker. Fuktokänsligt och stabilt.
 
jeppeknaster skrev:
Varför börja med en träkonstruktion med klinker ovanpå när man enklast lägger ut cellplastskivor i valfri tjocklek på betongen, armerar, lägger slang och gjuter en 7 cm betongkaka ovanpå och sen klinker. Fuktokänsligt och stabilt.
Tack, jo jag tänkte samma sak.
Undrar bara om cellplast direkt på betong kan ge mögel under cellplasten?
Andas cellplasten så att fukt kan komma upp?

Kanske ändå bättre att gjuta slingorna på betongen och ta värmeförlusten? (Liten yta!)
 
Det måste finnas något organiskt för att det skall kunna mögla. Frigolit släpper igenom fukt ungefär lika bra som trä. Ingen kan på ett forum som detta garantera något om resultatet i ditt hus, men värme i en oisolerad platta är en lösning som är känd för att kunna skapa problem. Golv på träreglar direkt på betongen är en annan konstruktion som är känd för att kunna ge problem. Frigolit på betongen är däremot något som mig veterligen inte är känt för att skapa problem.

Erik
 
Vill man känna sig säker kan man ju använda rättvänd platonmatta, men cellplast är fortfarande inte tätt. Jag kan backa på argumentet om organiskt material.

Erik
 
Bezt skrev:
I teorin har du rätt Avemo men kolla denna tråd där platonmatta ligger åt fel håll på ett källargolv, bild 5.
[länk]

Nu är ju platon tätare än cellplast men golvet har möglat utan dikt an av organiskt material.
Precis som jag trodde så berodde möglet på att det låg kvar spån, papp eller nåt annat organiskt under platonmattan. Betong mot cellplast möglar inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.