Ännu en gång, varför bör man inte sätta cellplast utanpå dränskivor? Har cellplast över från grunden och tänkte sätta det utanpå dränskivorna (ignucell idetta fallet) vet man inte bör göra så men varför?
Kan någon få mig på bättre tankar?

/André
 
S
cellplasten är tät, och dräneringsskivor är ej täta
 
Nej, jag vet faktiskt inte, utan undrar precis som du! Utanpå platonmatta sätts det ju cellplast, så varför det inte skulle gå bra utanför dräneringsskivorna kan jag inte riktigt förstå. Tvärtom kan man tycka att det borde minska yttre vattentryck på dräneringsskivorna om vattnet i jorden inte ens kommer fram till dem utan rinner ner redan vid cellplastens yttre kant.
 
kan ju svar lita själv på min egen fråga, jag vet ju att cellplasten är näst intill diffusionstät så fukten kan ju inte gå genom cellplasten och därför "fastnar" den i dränskivan eller har jag fel? men om man lägger en luftspalt/distans mellan (typ platon matta eller något annat oorganiskt) så borde ju fukten kunna komma dit den vill eller??
 
andi_j skrev:
kan ju svar lita själv på min egen fråga, jag vet ju att cellplasten är näst intill diffusionstät så fukten kan ju inte gå genom cellplasten och därför "fastnar" den i dränskivan eller har jag fel? men om man lägger en luftspalt/distans mellan (typ platon matta eller något annat oorganiskt) så borde ju fukten kunna komma dit den vill eller??
Hej.

Tanken är väl att få fukten dit DU vill;)
Om jag kommer ihåg rätt är det viktigaste att fukten kommer ut ur grunden och dräneras ner genom "dränskivan" till rören. Om man enbart kör med "dränskivor" så hjälper de även till att avfukta marken närmast grunden.

En Platonmatta skapar väl en luftspalt närmast grunden och sedan ett tätt skikt mot marken. Luftspalten har samma dränerande funktion som en "dränskiva" men ingen isolering, isoleringen måste hamna på rätt sida diff. spärren.

Jag ser inget problem i att lägga extra isolering utanför "dränskivan". Du vinner i isolering men tappar lite dränering av marken närmast grunden då fukten då inte kan vandra in i "dränskivan" utan måste vandra ner genom marken.
 
Aha men då borde en lösning vara att man sätter sina dränskivor, fyller makadam en bit upp på skivan, och sedan slänger på cellplast kanske en 50 cm upp, då får du ut fukten till dränröret, eller??
 
andi_j skrev:
Aha men då borde en lösning vara att man sätter sina dränskivor, fyller makadam en bit upp på skivan, och sedan slänger på cellplast kanske en 50 cm upp, då får du ut fukten till dränröret, eller??

Så här har jag precis gjort. satte pordrän mot kantbalken,och källarväggen givetvis. och makadam ca 30 cm. sen cellplast 100 mm i nivå medkällargolvet och uppåt. fyllde upp med makadam 8-16. inga gamla massor alls. markduk i botten och en halvmeter upp runt dräneringen, sen en ny duk mot lerväggen och fyllt upp med grus.

funderar även på om man skulle lägga en skiva överst för att hindra kyla ner i makadamet.
 
  • Gilla
kazzler
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.