Hej,

Nu är det på gång -det stora däck-projektet. Ska bygga ~80m² trädäck i tryckt virke. Vad rekommenderar ni för skruv enbart med hänsyn till att man vill undvika att det sticker upp stickor runt skruvskallarna? Är det någon som har provat Grabbers T-Rex och funkar den verkligen så bra mot stickor att den är värd det relativt andra skruv, höga priset? Har ni någon åsikt/erfarenhet om det skiljer något om virket är nysågat/tryckt eller om det legat ”ett tag”.

Tacksam för att ni delar med av era erfarenheter!
 
Har själv uppfattat det som att riktigt färskt nytryck virke är "mjukt" och inte spricker när man drar i skruven.. har de fått torka så har det tendens att spricka lite vid skruven så det blir spinkor.
Har själv skruvat min med relativt billiga vanliga trallskruv och det har inte spinkat sig nått nämnvärt vid skruvarna.. virket var ganska blött och nytryckt när jag la det.
 
Byggde ett 55m2 trädäck i somras. Använde byggmax trallskruv, av ekonomiska skäl.Inga som helst problem med stickiga skruvhål. Har ingen erfarenhet med T-rex så jag kan uttala mig. Nytryckt virke använde jag, slöt sig fint över skruvskallen. Enda gången jag fick gå med sanpapperet över skruvhålen var när jag fått lov att skruva ut skruven igen, om jag skulle justera nåt. Ett fåtal såna hål, men det hade mer med handhavandefel än skruven i sig.
 
Tack för info. Kan vara så att man oroar sig i onödan. Får väll gå över med sandpapper om det inte blir bra -många kvadrat men jag gillar ju att jobba!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.