Hej!
I går så tog vi i vår syren ner ganska många kraftiga stammar, den grövsta på kanske 10cm i diameter, men frågan är nu hur jag bäst skall göra utan att det spricker för mycket.

Har rätt begränsade möjligheter till att torka det, ute, ute under tak, i garaget. Det är väl dom möjligheterna som finns.
Har hört att man skall barka av en liten yta lite oregelbundet på stammen så skall det torka jämnare och inte spricka, kan det stämma?

Mvh
Niclas
 
Pickels - jag är inte med på vad du menar? Vill du spara stammarna för att göra någon form av slöjdarbete med dem?
 
Jag kanske var lite otydlig, men det är precis det jag menar :)
 
Under varmare delen av året låta stammarna ligga ute på något solexpónerat ställe där vinden kommer åt och låta sol + vind sköta torkningen. Det tar jättelång tid och räkna inte med att du kan använda det till typ möbler denna säsong. Du kan ju även låta det torka ute såsom ovan och sedan låta det torka inne med fläktar.

Har läst tidigare om detta, kopierar in svaret:
1. Kleta lim i kortändarna på träbiten. Skär loss delar av barken så att det kan tränga ut fukt så jämt som möjligt. Lägg bitarna i ett torrt utrymme och vänta. Tar rätt lång tid, typ år.

2. Till skaftbitar kan man använda mikron.... Lägg in uppsågade skaftbitar där du sågat med rejäl marginal. Linda in en eller ett par bitar i en tygbit. Kör på låg efffekt i en kvart, låt trästycket vila. Upprepa proceduren tillls biten blir slöjdtorr. Jag brukar räkna med att varannan bit jag torkar på detta vis går att använda, men metoden är snabb.....

3. Såga till skaftbitar med viss marginal. Lägg dem i en mörk plastpåse i solen. Då blir det rejäl kondens och fukten dras ur träet samtidigt som bitarna befinner sig i en jämn miljö. När det har bildats en hyfsad mängd kondensvatten på insidan av påsen tar du ut träbitarna och vränger påsen, stoppar i träbitarna igen och upprepar proceduren. På det viset torkar man bitarna på ett par dagar. Med lite tur kan man även få trä som bearbetats i rått tillstånd att torka utan sprickor på det viset.
 
Tack för tipsen :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.