Vet att detta amne varit uppe tidigare i ett par olika former, men onskar fa foljande klargjort:

En altan ska byggas i skargarden. Marken bestar av kalt berg som sluttar ganska kraftigt. Pa ena sidan maste altanen stolpas upp ca 0,5 meter, och pa andra sidan ca 2,5 meter ovanfor berget.

Planen ar att forankra stolpskor i berget, som ska bara upp de hoga stolparna. Viktigt att det blir stabilt. Hade tankt hyra en Cobra bergborr och borra hal i berget med diametern 38 mm, djup ca 15 cm. Darefter "cementinjektera" dessa stolpskor genom att blanda en "slur" av vanlig cement (vallingkonsistens) och montera alla stolpskor i lod.

Fragor:
1) Ar detta en bra metod? Vad ar det for for-/nackdelar jamfort med att bara gjuta plintar ovanpa sjalva berget (och da bara dubba fast dessa plintar lite grann med vanliga armeringsjarn)?
2) Hur djupt bor man borra och cementinjektera fast stolpskorna? Ar 15 cm ett bra ledmarke?
3) Bor vissa typer av stolpskor anvandas m h t grovlek samt material (rostfritt vs galvat)?
 
Rekommenderar expanderbetong för att gjuta fast stolpskorna i berget.
 
Bra, tackar joflopp.

Men ar det nagon som har svar pa mina fragor 1-3...?
 
1) Är väl jämförbart med plintar fast snyggare. Kör stolpskor.
2) Beror ju på hur långa järnen är, är de 20 cm upp till skon så borra 15cm så att de bottnar och att skon kommer upp en bit från berget.
3) Vanliga stolspkor borde funka utmärkt, inte för grova (se nedan).

Sedan hyr en eldriven borr, betydligt smidigare, det borde räcka att borra ca 15mm hål och kemankare.
Så har jag gjort på mina altaner, har kört med Hilti och Pioneer för hålen, och den senare är ett rent totyrredskap till denna uppgift, används numera bara till att spräcka berg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.