Anders_Nilsson skrev:
Hej!

Skall så småningom göra egna takstolar (tänkte beräkna mha Takstolsboken) och undrar varför det är vansinne att spika fullt? Spräcker man reglarna eller vad händer?

Räcker det verkligen med 2-4 spik i varje del?`

Mvh,

Anders Nilsson
Det beror på, en del spikplåtar har ju väldigt tätt mellan hålen och det blir onödigt mycket spik och man kanske riskerar att försvaga virket.

Dock låter 2-4 spik i varje del dvs 4-8 spik för en stor spikplåt orimligt lite, jag spikade lagom många spik dvs 2-4 cm mellan varje spik, om det är rätt vet jag inte.

nån som vet?

/ATW

Ps Jag blandade också friskt mellan ankarskruv och ankarspik ;) Ds
 
2-4 spik är generellt för lite om det är ett hörn i en takstol vi pratar om.
 
För många spik i samma träfiber så spricker det. Nästa dimensionspunkt är att spiken skjuvas av poch med 600N/mm2 och 4mm diameter tål den 7500N dvs 750kg innan brott. Trä lär ge sig snabbare...
 
Du har fler brottsfall än så. Spik böjer sig och plåtar deformerar.
Du får i de flesta fall ett brott med skador på både trä, spik och plåt.
 
Mikael_L
Det går inte på något vis att ge en generell rekommendation om antal spik i ett spikplåtförband, lika lite som ett spikat plywood-förband.
Det beror helt på vilka krafter som ska klaras av.

Högre krafter = fler spik = större plåt eller plywoodbit för att sprida ut krafterna i trät.

Det finns en tumregel vad det gäller spik i trä, som kan vara bra att kunna.

Avståndet mellan spikar längs fiberriktningen ska vara minst 10x spikens diameter.
Avståndet mellan spikar tvärs fiberriktningen ska vara minst 5x spikens diameter.
Samma mått mellan spik och virkeskant gäller, men vid belastad virkesände kan dessa mått ökas, typ dubbleras.

Dvs spikar jag med 75mmx2,8 ska det vara minst 2,8 cm mellan spikar och spik/kant i träets fiberriktning, och minst 1,4 cm mellan spikar tvärs fibrerna.


ps. Våra takstolar fick lite grymma krafter då vi valde att dra in en rejält djup takfot på en bit av huset.
Där har vi dubbla 45x170mm K24 ställda på höjden på varandra för att klara krafterna.
Sen är det (transport)skarv just ovanför, dessa plåtar ska spikas med 28st 4,5 mm ankarspik pbs / regel.
Dvs 112 spik / förband. :x
 
Redigerat:
Monterade takstolar för någon månad sen. De riktiga snickarna tyckte att det räckte med 10 spik. Takstolskonstruktören tänkte sig 28/sida.... lite skillnad....
 
GustavW skrev:
Monterade takstolar för någon månad sen. De riktiga snickarna tyckte att det räckte med 10 spik. Takstolskonstruktören tänkte sig 28/sida.... lite skillnad....
Så vilket blev det?
 
Undrar varför man ens funderar på att göra takstolarna själv. Det kostar skitpengar att köpa och skillnaden är ju otroligt marginell mot att göra egna och skulle man även ta med förlorad tid så går man back stort på att göra dom själv.

Visst är det kul att säga att man byggt huset själv men vissa saker som takstolar, fönster, dörrar köper jag istället för att bygga.:D
 
Mikael_L
Jag håller med.
Små takstolar till friggebodar och sånt kan vara lönt, men vid större spännvidder är det ingen lönsamhet.
Till frggeboden gjorde jag själv, sp.v. 2,5 meter.

Till garaget, sp.v. 4 meter tänkte jag först inte göra själv, tog in offert men leveranstiden vart så lång (man kan ju rimligtvis inte beställa sådant nästan samtidigt som man behöver dom) :x.
Så jag räknade på materialetpriset för att göra dom själva och insåg att min timpenning blir antagligen bara en hundring, typ.
Så fastän jag lika gärna kunnat knega på vanliga jobbet istället gjorde jag dom själv pga leveranstiden. Lyckligtvis gick det lite snabbare att göra dom än vad jag trott, så jag drog nog in drygt 150/timme för att göra dom själv.
Byggmax billiga spikplåt och att använda ankarspik istället för dyrare ankarskruv räddade budgeten. ;)

Till huset sp.v. 10 meter, hade jag inte en tanke på att göra själv.
För priset hade jag knappt fått virket, så det hade blivit ren förlust att göra dom själv.
 
Byggde mina takstolar själv använde plywood och spikade med fyrtumsspik.
Hade hjälp av en bekant som är väldigt ducktig, han hjälpte mig att göra mallen till den första, samt att han synade av alla så att dom dög.
Dum som jag var så hade jag inte köpt mig nån spikpistol än utan jag spikade alla för hand.
Här håller evert på med mallen.
IMG_0910.jpg
Noggrant skall det vara.
IMG_0912.jpg
Första takstolen klar.
IMG_0924.jpg
Gjorde i snitt ca 1,5 per kväll.
Alla klara
IMG_0941.jpg
Här är dom upplyfta och på plats, gud vad gott det var.
Gick på en timma att lyffta dom på plats, vi hade kranbil till hjälp.
DSC00029.jpg
DSC00025.jpg
 
Det är inte lönt att bygga egna , har byggt 2 hus o 2 stora garage på sistone och finns inte en chans att man räknar hem det. Tidigare inlägg pratade om 100 kr/timmen men jag tror inte ens det är hälften.
K24 virke är inte billigt!
 
Mikael_L
imported_jo skrev:
Det är inte lönt att bygga egna , har byggt 2 hus o 2 stora garage på sistone och finns inte en chans att man räknar hem det. Tidigare inlägg pratade om 100 kr/timmen men jag tror inte ens det är hälften.
K24 virke är inte billigt!
Det var nog mitt inlägg du tänkte på.

Och ja, på mina 4-meters takstolar blev det faktiskt en liten timpenning. :)
Dock så låg att det i princip kan kvitta. Bygger man själv och har inte tid med riktigt allt, utan måste leja något moment så är nog takstolar ett perfekt uppdrag att leja bort. Även om dom inte är så stora.
Och på större takstolar blir det en ren förlust, så man får helt enkelt betala extra för nöjet att göra dom själva. ;)

Förövrigt lät jag takstols-programmet räkna på K12-virke och använde sen klass-A reglar från brädgårn. Så slapp jag K-klassat virke men fick lite större dimension istället.
 
Har planer på att bygga takstolar själv, mest pga att jag har tillgång till fritt virke.
(Fackverk, oinredd vind, plåttak, zon3, SPV 9,9m, 27°, bärväggar ca 1.0m från nock.)
Bond-sågat virke bör ju kunna jämställas med K12, eller?
Tänkte dimensionera med takstols-programmet, samt följa bokens anvisningar i övrigt.
Kan kvalitetsansvarig, eller i förlängningen byggnadsnämnden ha några invändningar mot detta, förutsatt att man sparar dokumentationen från dimensioneringen?
 
Mikael_L
K12 kan man klassa genom avsyning.
Nu kan jag inte alla kriterier sådär jätteexakt.
Men jag vill minnas att det är rakhet, kvistighet och skador och vankanter som bedöms.

Men kort sagt kan man säga att alla fina och raka reglar på en brädgård uppfyller K12.
Man måste skrota sånt som har har en mängd kvist, mer är genomsnittet, sånt som har annat än minimala vankanter och skador. Och sen ta de som är rätt raka. Klart.

Bonnsågat måste ju gå att bedöma på samma vis.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.