Hej!

Tänker bygga ett stenhus och håller på att läsa på om olika byggmaterial och deras för och nackdelar. Jag har mer och mer kommit in på att bygga huset av "enbart" tegel i väggarna, så kallad fullmur. Det finns inte mycket att läsa om detta men jag inbillar mig att en vägg bestående av enbart tegel på ca 60-70 cm borde vara mycket bra utifrån isoleringsförmåga samt minimalt underhåll. SJÄLVKLART är det långt ifrån det billigaste alternativet, men det är inte det jag är ute efter.

Minna frågor:
1. Hur bra tror ni en sådan fullmur av tegel (ca 70 cm) skulle vara vad gäller isoleringsförmåga och underhåll?
2. Hur tjock tror ni muren/väggen bör vara, cm eller antal stenar?
3. Ser ni andra nackdelar med en sådan vägglösning förutom ekonomiska?
4. Skulle ni hellre föredra andra "stenmaterial", typ lättbetong eller LECA? Om ja, varför?

Tacksam för svar

/Adler
 
1 Helt kass isolermässigt. Motsvarar inte dagens krav.
 
Vill man skapa ett hus som ska stå kvar för eftervärlden är det ju roligt, om 1000 år blir det en ruin som syns... Skämt åsido, när det gäller isoleringsvärde är det väl om jag förstått saken helt värdelöst med rena sten/tegelväggar. Det är luft som isolerar, inte sten eller tegel. Däremot får ju huset extremt bra värme"minne", vilket gör att en uppvärmd vägg inte blir kall i brådrasket. Jag är inte så vass på att räkna isoleringsvärden, men min gissning är att 70cm tegel motsvarar kanske 10cm av traditionellt isoleringsmaterial som glas- eller stenull. Men det är säkert någon annan som kan hjälpa dig med den beräkningen.
 
Okej, tjockleken kompenserar alltså inte för det dåliga U-värdet.

Vad skulle vara ett bra isoleringsmaterial om man vill ha något som är oorganiskt, fukttåligt och håller länge. Eller kan det räcka med att enbart ha en luftspalt?
 
Luftspalt hade varit umärkt om det inte varit för att luften rör sig, men fylla den med leca-kulor kanske skulle gå?
 
Skulle va intressant att veta vad det blir för skillnad med dubbla luftspalter, vs en eller ingen.
 
Tegel har ca 20 ggr sämre isolerförmåga än moderna isolermaterial.
Så för att motsvara en modern(?) vägg med 20 cm modern isolering måste tegelväggen bli ca 20 ggr så tjock, dvs ca 4 m !!
Naturligtvis får en sån tegelvägg en helt fantastisk värmelagringsförmåga.
 
Bygg ditt hus med superväggen. Då har du ett hus i världsklass. Kan i stort sett bli ett passivhus. En vän till mig som byggt så och är extremt nöjd.

http://www.tegelmaster.se/
 
fifo115 skrev:
Bygg ditt hus med superväggen. Då har du ett hus i världsklass. Kan i stort sett bli ett passivhus. En vän till mig som byggt så och är extremt nöjd.

[länk]
Det enda som är super med väggkonstruktionen du länkar till måste vara kostanden. Dels ska det byggas stomme, dels ska någon mura upp en skalvägg. Hur han får in perlit i spalten, vet jag inte, men obehandlad perlit är inte okänslig för fukt, och nederbörd brukar ju ha för vana att ta sig igenom fogarna i skalmuren.

Sedan får de ett U-värde 0,16 W/m2K för en 466 mm tjock vägg. Det är samma U-värde som en för 30 cm lättbetong och 15 cm isolering avslutad med tunnputs. Kan tillägga att det sistnämnda är billigare.
 
Jo jag har kollat på "superväggen" men skulle nog vilja ha något mer beprövad lösning.

Vad skulle ni rekomendera om man "strävar" efter ett passivhus med en metod som är väl beprövad?
 
O
Blindnit skrev:
Skulle va intressant att veta vad det blir för skillnad med dubbla luftspalter, vs en eller ingen.
hittade några värden i min gamla bok som gäller för olika murtegel i olika bruk ...att jämföra. Fanns att välja vanlig,hårdbränt och högporöst anno 1930talet :). Trovärdiga värden? Låt dej inte luras av bokens ålder. I den står också värden för glasull som är aktuella än idag 0,031-0,032 lambda-värdet . Visa material ändras inte så mycket genom åren och mättmetoder är ungefär samma .

Putsad vanlig tegel i kalkbruk, 35cm, k-värde 1,25 , samma vid tjocklek 76,5cm ger k-0,66
Putsad hårdbränt tegel i kalkcementbruk 35cm k-värde 1,48

Putsad dubbelvägg med en luftspalt tjocklek 33cm - k-värde 1,39 (liggande tegel)

Putsad vägg 46,5cm med 2 spalter
varav ena är fylld med slaggfyllning - k-värde 0,81 ( på ritningen verkar tegel stå på den smala sidan)

Bästa k-värde för en tegelvägg anges vid tjocklek 76,5cm,utan luftspalt, högporöst tegel i kalkbruk ===0,39 ....

Gasbetongblock dens 0,8t/m3 i kalkbruk, putsad på båda sidor,30cm --- k-värde 0,56
Masiv mur av betong 60cm, utan puts k-värde 1,63
k-värde =värmegenomgångstal =värmemängd i kcal som passerar genom 1m2 under 1 timme vid 1 grad tempskillnad.

Till sist ett exempel på en 6" trävägg med sågspånfyllning (utan luftspalt) : 1"ytterpanel+papp+3/4" råspånt+3" reglar c/c1000mm+fyllning+papp+1"råspånt+papp ..... ger k-värde 0,47 med varning att fyllningen packar sig med tiden och k blir 10% sämre.

På den gamla tiden användes glasull enbart som rörisolering för värmerör. Trähus isolerades med spån, kutterspån. Tegelhus isolerades med slagg...... kol, koks och oljan var mycket billigt då :).
gaia
 
Adler skrev:
Hej!


1. Hur bra tror ni en sådan fullmur av tegel (ca 70 cm) skulle vara vad gäller isoleringsförmåga och underhåll?
/Adler
Som jag redan skrivit ovan så får du k-värde 0,39 om du väljer 12" högporöst tegel i kalkbruk, kalkputs på en sida, och muren blir 76,5cm ( 2,5 tegel). Vet ej vad "högporöst tegel" är för kvalitet. Vanlig och hårdbränt tegel i kalkcementbruk ger försämrade värden...
Nackdel med en så tjock vägg blir djupa fönsternischer
gaia
 
gaia skrev:
Nackdel med en så tjock vägg blir djupa fönsternischer
gaia
För att inte tala om arbetskostnaden. Materialkostnaden blir troligtvis också i dyraste laget. :|
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.