Så här ser övergången mellan trappräckena ut, om jag inte har helt fel så är det väl meningen att de skall gå i en jämn nivå, inte att det skall bli ett hopp på 20-25cm i höjdled.
Är det riktigt monterat eller var någon full på jobbet? :(
Vi har lämnat det som en reklamation att det skall justeras så att det ser bra ut, men vi har ännu inte fåt något svar från husbyggaren att de tänker åtgärda det?
 
  • DSC02208-2.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Det ser lustigt ut.

Svårt att se på bilden, men varför sitter det högre räcket och täcker spaljen?
 
S
vad är det för mått upp till under kant på dom? vid trappstegen då.
den högra kan ha gjort att dom inte kapade den för att det kanske såg konstigt när man ej hade räcket till hörnan.
förmodlingen har den rätt mått vid trappsteget
 
Här är bild på lite längre håll, samt på den andra räckeshörnan, de verkar inte ha lyckats pricka riktigt rätt där heller :(
 
  • DSC02303.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC02304.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
SBH skrev:
vad är det för mått upp till under kant på dom? vid trappstegen då.
den högra kan ha gjort att dom inte kapade den för att det kanske såg konstigt när man ej hade räcket till hörnan.
förmodlingen har den rätt mått vid trappsteget
Den vänstra är det 115cm från mitten på trappsteget under, och den högra är det 103 från mitten på trappsteget under den.
Det roliga/tragiska är att det ser olika ut i alla hus, det är ett antal likadana hus som byggts i samma sväng.
 
Nää fy!
Reklamera!
Det finns ju ett specifikt mått att montera trappräcken på, men sunt förnuft kan väl också aktiveras?
 
shogo99 skrev:
Den vänstra är det 115cm från mitten på trappsteget under, och den högra är det 103 från mitten på trappsteget under den.
Men om du mäter den övre lite längre upp i trappan då? Om man kollar på vangstycket ser man ju att det blir mindre brant när trappan går ut i hörnet. Jag vet inte hur man brukar göra i nya hus, men i de äldre hus där jag kollat hur räcket sitter har man använt svängda räcken så de har samma form som vangstycket.
 
mulpac skrev:
Om man kollar på vangstycket ser man ju att det blir mindre brant när trappan går ut i hörnet. Jag vet inte hur man brukar göra i nya hus, men i de äldre hus där jag kollat hur räcket sitter har man använt svängda räcken så de har samma form som vangstycket.
Jag funderade också på det. Jag vet inte om det måste bli just som på bilderna men litet konstigt borde det bli någonstans om man har raka handledare till en sådan trappa. Jämn höjd över stegen går definitivt inte att få hur de än monterar dem.
 
Handledarens ovankant ska vara 900 mm ovan framkant av steget.
Egentligen borde den nedre handledaren vara lägre än den övre. Att de inte linjerar i hörnen får man stå ut med, när man har raka handledare.
 
Redigerat:
Är du säker på det Immobil? Jag tycker att det ser helt galet ut. Vilken hustillverkare är det som bygger så här?
 
Ja, med raka handledare kan du aldrig få det att linjera i hörnet. När man monterar den nedre handledaren får man ofta kompromissa lite och inte hålla benhårt på de 900 millimetrarna.
 
Immobil skrev:
Handledarens ovankant ska vara 900 mm ovan framkant av steget.
Egentligen borde den nedre handledaren vara lägre än den övre. Att de inte linjerar i hörnen får man stå ut med, när man har raka handledare.
Står det i nåt regelverk som man absolut inte kan rucka på?
Sen kanske man kan tycka att man inte ska behöva "stå ut" med fula slutresultat. I synnerhet inte när det set ut som i tråden....
 
Du menar att praxis ändå är att man ser till att handledarna linjar?
 
Nä det går inte med raka handledare. 900 mm är allmänt vedertaget bland trapptillverkarna.
 
Det märkligaste är att det ser olika ut i alla hus som producerats i samma etappl, det känns som att man helt enkelt har monterat dem utan att mäta någonstans.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.