Ska lägga in en ny trappa till övervåningen och ska samtidigt lägga parkett på nedre våningen vart trappan är. Ska jag lägga golvet först och ställa trappan på golvet eller ska trappan först och sedan lägga golvet runt trappan? :S :)
 
Golvet först.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Misstänkte det, men om jag får för mig att byta golv om 5år då? :p
 
Mikael_L
Är det inte större risk med knarr i trappan ifall den står på ett golv istället för mer bergfast fastsatt i betongplatta eller husstommen?
 
Ola78
Mikael_L skrev:
Är det inte större risk med knarr i trappan ifall den står på ett golv istället för mer bergfast fastsatt i betongplatta eller husstommen?
Precis min tanke med, borde vara risk för knarr. Dessutom om det står en tung trappa på golvet borde det påverka golvets förmåga att röra sig. Lägga golvet med rörelsemån mot trappan och sedan en nätt list för att täcka springan mot trappan borde vara bättre.
 
d_j skrev:
Misstänkte det, men om jag får för mig att byta golv om 5år då? :p
:wow: Den dagen den sorgen. :D





Nämen, inga problem, det är bara till att lyfta trappan en aning så att du får loss golvet och kan peta under det nya.
Risken för knarr är minimal och golvet kan röra sig.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
OK.
Jag är medveten om att du har kunskap i ämnet trappor, så jag passar på och fråga om hur du tycker man fäster trappan i nederkant, mot golvet?
Eller ska man kanske inte fästa den alls?

Varför jag undrar; är ifall det ska vara rejäla infästningar och att jag därmed måste lokalisera mina golvvärmeslingor.
Borra 4cm ner i plattan är piece of cake, men djupare börjar göra mig nervös.
 
Oftast nöjer man sig med att fästa vangstycket som är mot väggen. I synnerhet om det är golvvärme, då är det dumt att chansa.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
OK.
Vang kommer i mitt fall dels löpa mot yttervägg, dels en innervägg med 45x70mm reglar, andra innerväggar består här av 45x45 reglar, OSB och gips pbs.
Men just denna vägg mot trappen tänkte jag till på och valde lite grövre reglar med tanke på att trappen antagligen skulle uppskatta lite rejälare vägg.
Jag kan även skruvlimma skivorna för att erhålla ännu stummare vägg att montera mot.

Men jättetack.
Då lägger jag alltså golv först, sen skruvar jag bara trappen ordentligt i väggarna och låter golvet vara flytande under trappen.

trappen ... trappan ... ? :x
tja ... vad heter det egentligen ...
 
Mikael_L
d_j skrev:
Ska lägga in en ny trappa till övervåningen och ska samtidigt lägga parkett på nedre våningen vart trappan är. Ska jag lägga golvet först och ställa trappan på golvet eller ska trappan först och sedan lägga golvet runt trappan? :S :)
Hur var det gjort innan?
 
Mikael_L skrev:
Men just denna vägg mot trappen tänkte jag till på och valde lite grövre reglar med tanke på att trappen antagligen skulle uppskatta lite rejälare vägg.
Jag kan även skruvlimma skivorna för att erhålla ännu stummare vägg att montera mot.
Sätt gärna reglarna med c/c 450 mm och max. 200 mm från hörn. Då blir det kanon! d^_^b

trappen ... trappan ... ? :x
tja ... vad heter det egentligen ...
Trappan.;)
 
Mikael_L
Immobil skrev:
Sätt gärna reglarna med c/c 450 mm och max. 200 mm från hörn. Då blir det kanon!
Det går inte nu längre.
Men jag kan komplettera med 3 till, och få c/c 300.
 
Då blir det ännu bättre!
Tänk på att inte ytbehandla väggarna innan du monterar trappan.
 
varför ska man inte ytbehandla väggen först?
 
Risken är väl stor att man slår i väggen med trappan och får göra om ytskiktet ändå :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.