Hej!
Det börjar bli dags att isolera och sätta åldersbeständig plast invändigt i våran tillbyggnad. Vi förlänger vårt hus i två plan. 68m2 totalt.
Jag ska ju plasta mot ytterväggar och mot vind. Hur gör man vid vinds/mellanbjälklaget, måste jag använda armerad plast? Vilken tejp rekomenderar ni att jag ska använda, skiljer ju tydligen en hel del i pris? Samma sak med åldersbeständig plast. Duger byggmax plast och tejp tex?

Mvh Ante
 
Jag brukar tänka att man får det man betalar för, en del saker kostar ju mer för en anledning. Köper du den billigare och måste byta ut den, är det värt skillnaden i pris?
 
plasten du köper på byggmax är densamma som i vilket större byggvaruhus som helst, och tejp går inte speciellt mycket av till den lilla biten.

Armerad plast behöver du bara vid underlagstak, dvs utanpå takstolar.
 
Varför skulle TS behöva byta ut åldersbeständig plast, oavsett om den är köpt på Byggmax, Bauhaus eller på Svindyre Pelles Bygghandel och Snus?

Ett tips vid skarvning av åldersbeständig plast, är att (i mån av plats, funkar fint i mellanbjälklaget), vika två lager folie likt en fals, och klämma falsen mot befintlig regel mha en ex. bärläkt (25x36mm) och skruv. Betydligt tätare och "åldersbeständigare" än dyr tejp, som inte alltid fäster hundraprocentigt.
 
  • Gilla
SimonClaesson
  • Laddar…
Till mitt senaste bygge har jag köpt byggfolie både från Byggmax och från "en riktig bygghandel", i detta fallet XLBygg. Det skiljer inte mycket i pris. (Nu har jag lite rabatt på XLBygg, men den är nog lite dyrare i normala fall.) Men det är väldigt olika i kvalitet. Den är bara hälften så tjock, och ånggenomgångsmotståndet är knappt hälften, 1800 mot 2700.
 
Ola78
När det gäller tejp för skarvningen så är ett råd att använda T-emballages T-flex tätningstejp. Fäster på det mesta, trä, plast, metall. Den är överlägsen alla andra byggfolietejper jag prövat när det gäller häftförmågan. En liten varning bara, låter man den sitta lite för länge och ångrar sig så är det nästan omöjligt att få bort den utan att riva sönder plasten. Det är nästan som den vulkar ihop sig med plasten. Visst den är långt ifrån den billigaste tejpen men den klart bästa. Isoldes tips hur du kan göra i mellanbjälklaget funkar jättebra, det är så man brukar göra. Men i väggarna bör du tejpa skarvarna för att få det riktigt bra, även fast det sägs räcka med att klämma plasten men varför snåla på det. Gör du det rätt får du inte många skarvar.
 
  • Gilla
staffansson
  • Laddar…
Armerade plasten skall fungera som genomtrampnings skydd.Till för din och andras säkerhet
under byggtiden.
Sen är den kraftigare än diffplast (håller längre):D
 
Tackar för svar, vet inte om jag förstod det med att vika plasten. Menar ni att man viker upp plasten mellan reglarna i bjälklaget och fäster den? Annars är väl "läkten" ivägen för glespanelen som kommer sedan?
Vi förlänger ju som sagt huset i två plan Vad tror ni, ska vi sätta plast även mot befintlig gavel? Huset är från -34 utan plast någonstans. Kom gärna med fler tips för att plasten blir bra och tät, har koll på en del, men det kommer säkert fler frågor.
 
Tror nog du kan sätta diffplasten åt vilket håll som helst ,men åt något håll blir det säkert mindre skarvar:)

Skarvarna tejpar du sedan för att uppnå så hög täthet som möjligt.
Skall själv testa med PL600 eller ngt dylikt (tejpen dyr som faaan)
 
Tesa-tejpen är bättre och mer prisvärd än t-flex på alla sätt, förutom att jag tycker att de häftar lika bra. Jag vet visserligen inte om någon är mer beständig under tid än den andra. Något som är mycket irriterande med t-flex är att skyddspappret lätt repas sönder så att delar av den fastnar på stället där man tejpar. Det är dåligt. En rulle tesa ger 20 % mer för ett lägre pris.
 
Jag köper min tejp på byggmax, som är godkänd av SP vilket känns bra. Den har ju också en pappersremsa, vilket gör en del arbeten fantastiskt mycket enklare än de som inte har. Man kan alltså rulla ut tejpen utan att den klibbar ihop sig.

Sen är det ju i min mening ungefär lika viktigt att tejpen är åldersbeständig som att plasten är det. Rätt tråkigt om tejpen börjar paja efter några år, då har man i värsta fall rätt stora läckor där ångan kan passera.

Tänker fortsätta köpa samma GRÖNA tejp i fortsättningen, sjukt nöjd med de 3 rullar jag har förbrukat.
 
Snailman
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.