Hej,

Vet inte riktigt om detta hamnar rätt, men jag har en veranda som är byggd av min farfar. De stolpar som finns där upplever jag som mer rejäla än dagens stolpar/reglar. Typ som att densiteten är större i dem.
Dagen reglar är mkt mjukare.

Idag kör man ju furu på det mesta, men var det samma på dessa förr?

Har även en farstukvist som är 8år gammal och har samma typ av virke där i reglar. Vart hittar man detta?
Vill bygga en altandörr i lite mer rejält virke en dagens 45x45 reglar.

Någon som vet??
 
S
idag har vi att ska gå snabbast möjligt. även träden som vi använder till virke ska växa snabbt.
 
Ligger ngt i det. Kan man hitta lite mer rejält virke och vad heter det. Köpte K24 till en trapp jag byggde. Är detta virke bättre tro eller är det att det är mindre kvistar i det?
 
S
du får försöka med kärnvirke.
 
Vart hittar man det. Vid sågen eller virkesbutiker som XL bygg?
 
S
du får fråga runt.
 
ZeroX66 skrev:
Ligger ngt i det. Kan man hitta lite mer rejält virke och vad heter det. Köpte K24 till en trapp jag byggde. Är detta virke bättre tro eller är det att det är mindre kvistar i det?
K24 är med mindre kvistar och sprickor, det är inte "bättre" trä till det, alltså inte mer tätvuxet eller så.

ZeroX66 skrev:
Vart hittar man det. Vid sågen eller virkesbutiker som XL bygg?
Kärnvirke, alltså.

Jag har aldrig sett någon vanlig bygghandel där man kunnat välja vilken del av stocken man fått virke ifrån. Jag skulle försökt med någon mindre "bondsåg" för att få reglar av kärnvirke.
 
Ja det kanske kan gå, men jag vet inte om det är värt besväret för att bygga en altandörr. Den ska ju inte vara för tung heller.
 
S
du ska ha som gammalt virke men dörren ska ej vara för tung?
det blir lite svårare
 
Jo jag vet. Någon som har tips på hur man bygger en rektangulär dörr med glas i? Uppreglingen tänker jag då på.
 
S
du får göra ungefär som spegeldörr.
ett "H" med tak och golv på. eller beroende på din design
 
Mmm var inne på det oxå. Kanske dra en mitt i nertill oxå så man får två rutor där om det nu behövs.
Något smart sätt att fästa reglarna i varandra eller är det till att såga ur och limma och skruva?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.