Jag är ny på forumet....Har en fråga om geologisk undersökning av en tomt. Är det något som kommunen kräver att man ska göra, och i såfall när i byggprocessen gör man detta? (Vi har fått en bit mark av mina föräldrar som vi ska bygga på nästa år) Jag har läst på forumet att det är ganska dyrt och att en del tycker att mätningarna ändå inte stämmer när man väl gräver........
 
Kommunen kan kräva det om den tycker det finns behov. Med nya PBL (från 2/5-11) är det en del av bygglovsansökan.
 
Min kommun krävde det och jag bokade en geoteknisk undersökning i samband med att grävaren började med grunden!
Då grävdes två prov gropar som sedan inspekterades och mätte de olika jord skikten. Ca en halvtimmes jobb och 7500kr blev notan för mig. Men priset beror på firma också. Vet att en granne betalat hälften av det med en annan firma!
 
Tack Haavard och HusFunderare! Ok den nya PBL. Finns den på Boverkets hemsida ?
Någon som har bra referenser på entreprenörer i Kungsbackaområdet? eller Göteborg?
 
Vi trodde att det bara var sand som underlag och var därför lite tveksamma om vi skulle behöva en geoteknisk undersökning. Till slut gjorde vi en undersökning. Den kostade 15000 kr. Då visade det sig att i ena hörnet av huset var det en ganska stor lerklump. Då hade vi att välja på att påla eller gräva bort leran. En merkostnad på ca 50000 kr. Hade vi inte gjort någon undersökning så skulle vi behövt ta ett väldigt snabbt beslut när de väl börjat gräva. Så här i efterhand är det väldigt skönt att vi gjorde undersökningen. Vi hade med den i offertunderlaget och kunde välja pålning eller att gräva bort utifrån offerter från olika firmor. Tom till fast pris vilket inte är så vanligt när det gäller markarbeten.
Om man tvingas till att ta ett snabbt beslut medans grävmaskinen står på tomten och tickar pengar är det nog lätt att det blir dyrare.
 
Gör undersökningen så tidigt som möjligt. Då kan ni t.o.m justera husets planerade läge om ni hittar "problemhörn".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.