Någon som vet vad "extra" kostnaden är för att höja takhöjden i undervåningen från 2,50 till 2,70 m? Vad jag förstår så tar en del husleverantörer ej extra betalt för detta medan andra tar extra betalt. Någon som har konkret info om detta?
 
Jag tror att alla tar extra betalt för detta. Tror vi betalade runt 15 000 för att höja från 2,4 till 2,6 men det är via fiskarheden och de har ju lösvirke. Tror man får betala betydligt mer hos husleverantörer som säljer nyckelfärdigt.

Mycket tror här :)
 
Hej
Har fått ungefärligt avdrag på ca 35 000 kr för att sänka från 2,7 till 2,5 på undervåningen i ett 2 planshus. yta ca 76m2 varje plan.
Och ett annat pris på 37 000kr att höja från 2,5 till 2,7 från annan leverantör av typhus.

Tror dock att detta varierar väldigt beroende på huslevereantör

Hoppas det hjälpte
 
tack för input. Intressant att höra glenis varför ni skulle vilja sänka från 2,7 till 2,5? Själv funderade jag på att höja från 2,5 till 2,7 men dessa 20 cm visar sig väldigt dyra och det känns onödigt när man hellre kan lägga dessa pengar på ex. vis en braskamin.
 
Anledningen till att vi vill sänka är två skäl, kostnadsbesparing både på inköp samt uppvärmning. Samt att vi i vår planösning har ett område i allrummet där det är öppet hela vägen (dryga 5 meter takhöjd) vilket gör att vi ändå får känslan av rymd.
 
Det lät smart Glenis. Tänkte inte heller på att det krävs lite mera energi för att värma upp de extra 20cm som högre takhöjd innebär. Vad är det för hus som ni bygger?
 
Vi ökade 5 kvm i storlek på huset och från 2.4 till 2.7 på nedre plan för ca. 40 000kr.
Har man mycket öppna ytor gör det sig bra med lite högre höjd tycker jag.
Vi har inget ryggåstak/öppet till nock. Hade vi haft det hade vi nog som Glenis inte kört på 2.70.
 
Tack för infon och input. Annars känns det rätt dyrt "på toppen av kalkylen" att höja taket 20 cm för 35-40 tkr, det känns nästan som man vill använda dessa pengar till andra tillval istället som braskamin, bättre innerdörrar, duschväggar, rostfria maskiner i köket mm
 
Att tänka på där är ju att du kan alltid skaffa kamin, bättre innerdörrar och liknande senare om du ångrar dig men det är rätt svårt att höja taket. En av de saker vi är mest nöjda med är det höjda taket och ryggåstaket i vardagsrum/kök. Men vår husleverantör har 2,4 som standard och vi har tidigare bott i en lägenhet med 2,7 i tak. Vi har också ganska små sovrum så den extra takhöjden gör mycket där. Men om er husleverantör redan har 2,5 i takhöjd så är det ju redan 1 dm högre än vad många andra har.
 
Vi valde 2,70 i takhöjd i hela huset istället för ryggåstak. Vi byggde med Myresjöhus förra året och de tog ca. 45.000 :- extra för detta inkl. högre fönster. Jag tycker att det är bland det bästa vi har gjort. Gör jättemycket för rymden och ljuset i huset. Nästan alla som kommer till oss kommenterar även detta om just hur ljust o stort det känns. Vi byggde ett 1-plans hus på 152 kvm boyta.

Sen lyckades vi förhandla bort dessa 45.000 :- som en extra rabatt vilket gjorde att vi inte betalade nåt för den extra höjden....inte helt dumt, det heller :)
 
det är som att köpa ny bil, jättemånga kryss man vill sätta i tillvalslistan men ändå så måste man prioritera vilka tillval som är "måsten" vilka som är "bra att ha" och andra som kanske är lättare att stryka. Vill som många ha "allt" men man måste ju också tänka på produktionskostnaden. För mig är kamin ett "måste" jag vill också ha snygga inner- och ytterdörrar, rostfria maskiner i köket, snygga fönster mm, bastu hör det till det som är bra att ha men inte ett måste (svävar för tillfället nånstans i mellanområdet) garaget är på gränsen mellan måsten och bra att ha med lutning till måsten. Högre takhöjd skulle jag vilja ha, har lgh med 270 idag och funderar på hur 20 cm känns i verkligheten, antagligen ingen jättestor skillnad, men samtidigt så är det ju inget man går in och ändrar på efter två år om man nu ångrat sig. Förstår er som har de öppna lösningarna med öppningar mellan under och övervåning, där det då ger mycket luft i detta område som eliminerar lite behovet av högre tak i övre områden. Samtidigt så tycker jag att de där öppna lösningarna också tar bort mycket golvyta i övervåningen. Har därför bestämt att bara öppna en mindre del närmast entredörren och sen lite bredare öppning än trappbredden till övervåningen. Lite kompromiss men tror det funkar bra i praktiken.
 
Tänk på vad som är enkelt
Enkelt att välja
Enkelt att byta
Enkelt att göra om.
 
Ångrar idag att vi inte valde 2,7 istället för 2,5. Tror dessutom att det inte kostade så förfärligt mycket, men svärfar beklagade sig över idiotin att värma upp några kubik extra så då släppte jag det vilket jag ångrar idag. Så precis som påpekats innan, det är omöjligt att fixa till i efterhand så är man osäker så kör på en högre takhöjd istället!
 
Skulle valt höja till 2,70 om jag var ni. Som sagt, ni kan inte ändra det senare, och det kommer göra mkt för trivseln och luftig känsla i huset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.