Jag är inne på att köpa en ny liten skruvdragare.

Jag har sen tidigare Makitas 18V borrskruvdragare och slagskruvdragare, och skulle vilja ha en mindre för montering av kök, möbler och annat där 18 voltarna känns onödigt stora.
Hade först tänkt en Festool CXS, men nu har jag lite börjat fundera över ett kit med Makitas 10.8 V maskiner.

Vad ska jag satsa på?
 
Hej,

Har själv makitas 10,8 kit och till det du har tänkt är dom perfekta.

Tror nog att du blir nöjd med makita.

/Andreas
 
Funkar nog bra, men titta även på ett Bosch 10,8 Volts Monsterkit under 3000 kr för 3 bra maskiner (GSR, GDR, GOP), 1 mindre bra (GWI) och 1 lampa + 3 batterier.
Jag är så nöjd med det här setet, framför allt GOP som jag inte trodde jag skulle ha någon större nytta av är ofta en räddare i nöden.
 
Som sagt, vilken du än väljer blir du säkert nöjd.
Dock är slagskruvdragaren inte att underskatta, riktigt pigg liten krabat faktiskt.
Dessutom är ju seten billigare än en ensam cxs.
Cxsen har iofs byxkrok, vilket kan vara nog så behändigt.

Singla slant?
 
Har tittat lite på Bosch också men återförsäljaren här är ingen rolig historia så det står nog mest mellan Festool och Makita för de är dom märkena som säljs där jag handlar. Beställningar över nätet är också nåt jag helst skippar.
 
Jag tycker det är lite synd att inte kolla shop-seltmann, sorry att jag tjatar. Det är inga problem att handla från dem. Hade mitt Monsterkit hemma för under 2900 kr, tror det är lite dyrare nu. € 325 inkl. frakt. så ändå under 3000 kr. Europagaranti så inga problem om något rasar, lämna in hos vilken Bosch återförsäljare som helst.

Jag använder det mest till köksinstallationer och är mycket nöjd. Kompletterade med 2 extra batterier från Tradera för 250 kr/st.

Har just sålt min 6-7 år gamla Festool C12 med Ni-Cd batterier och beställt ett Festool C15 Li Set för lite tyngre jobb.

Festool CXS verkar vara en suverän maskin, har iofs bara hållit och kört den i butik, men jag skulle ta Bosch kitet alla dar i veckan för samma/mindre pengar.

http://www.shop-seltmann.de/default.aspx?TY=item&ST=1&IT=15414&CT=308&AID=0
 
Då får jag gå emot klanen och säga makita, slagaren är sjukt smidig att ha faktiskt.
Dessutom så slipper du väl undan lite billigare också..
 
Största problemet med näthandel är att Åland ligger utanför EU skattegräns så jag måste betala tull och moms på allt som beställs. Måste fara å känna på makitorna på fredag, om det är så bra som ni säger. Bälteskroken kommer jag att sakna om inte de finns på Makita men det kanske man får leva med när det är billigare.
 
CCPusher skrev:
Då får jag gå emot klanen och säga makita, slagaren är sjukt smidig att ha faktiskt.
Dessutom så slipper du väl undan lite billigare också..
Det ser ut att vara ett riktigt prisvärt set! Måste jag titta närmare på!
 
Atenza skrev:
Största problemet med näthandel är att Åland ligger utanför EU skattegräns så jag måste betala tull och moms på allt som beställs. Måste fara å känna på makitorna på fredag, om det är så bra som ni säger. Bälteskroken kommer jag att sakna om inte de finns på Makita men det kanske man får leva med när det är billigare.
Bälteskrok brukar inte behövas på dom riktigt små skruvdragarna, man kan ju stoppa ner dom i någon ficka (t.ex spikfickor).

I detta fall skulle jag nog rekommendera Makita, CXS:en är ju en ganska märklig maskin som inte är lika smidig som Makita modellerna.
CXS:en har ju inte heller borstlös motor eller elektronisk momentbegränsning som dom stora Festool maskinerna har.
 
I vissa makita kit ingår hölster har jag sett, annars går det kanske att köp som tillbehör. Inte riktigt samma sak som krok men åtminstone motsvarande funktion.
 
Både makitas och bosch kombokit är riktigt fina grejer. Det spelar ingen större roll vilket märke ni väljer där. Makita hade ett kanonerbjudande för ett tag sedan på en slagskruvdragare och en skruvdragare med bitsfäste för 1595:- + moms. Ruggigt bra pris. TD090 hette den ena maskiner har jag för mig, kommer inte ihåg vad den andra heter. Vill själv skaffa en mindre dragare men har inte bestämt mig för om det ska bli makita eller bosch. En fördel med bosch är den 3-åriga garantin.
 
Har Makitas 3 olika 10.8 voltare (slagskruvdragaren,bitsfäste,chuck.)
Använder den med bitsfäste till 95% då den är mest välbalanserad.

Makita passar mina händer bättre än Bosch som jag tycker är för tjocka...
 
Makita i test:
Sök Makita på smartson.se
 
Lyfter tråden lite då jag fungerar i liknande banor...

Jag har Makita 18-voltare och funderar på en fjuttdragare som komplement.

Tittat på Festool CXS, men jämför också med:
Bosch 10,8-voltare (skruvdragare+vinkelskruvdragare billigare än Festool CSX set)
Makita 10,8-voltare (har dock inte vinkelskruvdragare).

Fördelen med Makita eller Bosch är att de har ett större urval av maskiner med samma batterier, samt naturligtvis priset.

Hur lång är Festool CXS? (Bosch GSR är 169mm.) Kanske är CXS klumpig som "minimaskin"?

Hur bra är det med Centrotec? Vad är den stora fördelen?

Är det lika smidigt eller t.o.m. smidigare med Festool vinkeltillsats jämfört med Bosch GWI?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.