Vi har nyss betalt handpeninngen till vårat drömhus. Vi var där för 10 dagar sen och då såg allt precis ut som vanligt. Några sprickor här och där och helt naturliga saker för ett gammalt hus (betonghus). 1 juni är det dags för inflyttning men vi har fått börja bära in våra saker redan. Vi upptäckte då att de tillkommit en hel del sprickor på vissa väggar och golv. Ägaren mådde dåligt och ville inte sälja de i skicket men han skulle ta dit en snickare så vi fick höra vad som gick att fixa.

Ingen av oss är så kunniga inom området. Hur lagar man man en sprucken betongvägg? Bara spackla över eller peta in betong emellan?

Det som hänt i badrummet är att tapeten har spruckit men inte väggen. Det är inte betong där utan masonitskiva eller något sånt, har faktiskt ingen koll. Men som sagt ingen spricka i den. Varför har bara tapeten spruckit?

Sen har de på vissa ställen blivit en glipa mellan tak och vägg så att lite isoleringsmaterial (antar jag, spån) fallit ner på golvet. Hur fixar man sånt?

Så själva grundfrågan är de bara att spackla över skiten och le?
 
Vad menar du med "tillkommit en hel del sprickor" ?
Har dom tillkommit nyligen dvs efter ni har gjort besiktningen av huset?
Har ni köpt huset utan sprickor och nu plötsligt börjar det rasa ihop?
Vad har en snickare att göra i ett betonghus? Be en murare om hjälp i stället.
Mer frågetäcken än svar ....
gaia
 
Ja det har tillkomit sprickor efter besiktningen. De låter nog värre än det är eller så är de bara jag som börjar lugna ner mig. De flesta sprickor som tillkommit är inte stora. Utan i källaren i högra delen av huset har en tröskel brytits uppåt (svårt att förklara) och sen på andra våningen har ett fönster spruckit.
Sen på vänstra sidan av huset, första våningen. - Det har blivit en glipa mellan tak och väg så att isoleringsmaterial rasat ner. Tapeten i badrummet har spruckit på flera ställen. Eftersom de fortfarande säljaren som ska se till att huset är i samma skick som när vi skrev på kontraktet tills inflyttningsdagen så ville han ta dit en hantverkare. Sen om de var en murare eller snickare har jag ingen koll på.

Frågan är hur man fixar sprickor i betonghus. Ska man peta in betong i möjligast mån eller ska man bara spackla över. Skulle nog inte säga att de börjar rasa ihop. Tror att de är tjälen i marken som släppt då huset står kallt.
 
Vid besiktningen: Frågade besiktningsmannen om sättningar och vilket svar gav säljaren?
 
Jag skulle nog ta dit besiktningsmannen igen för en ny bedömming. Tycker faktiskt att det låter ganska allvarligt.
 
Har huset stått tomt (kallt) en längre tid?
Är värmen påsatt de närmaste dagarna?

Är det tjälen som är boven, så måste ju det problemet åtgärdas snarast.

Bara jag.
 
Om huset helt plötsligt börjat röra sig så fönster spricker, isoleringmaterial ramlat ner och våtrumstapeter spruckit ("Tapeten i badrummet ") är det hög tid att få ordentlig kontroll på vad som orsakat detta och att det fixas ordentligt. Givetvis kan det vara så att huset har stått kallt för första gången på 20 år men det är bättre att skrika "varg" i onödan före tillträde en att skrika "huset faller ihop" efteråt. Viktigt här skulle jag säga är att man hittar orsaken innan man fixar symptomen (som den spruckna tapeten)

Om isoleringsmaterialet är spån låter det iofs som det kan vara en liten spricka men samtidigt indikerar det att det är en gammal konstruktion och dessa ska ha "satt sig" vid det här laget.
 
Det är första gången som huset stått kallt. De stängde av allt kring jul i år. Ägaren har inte varit med om detta tidigare och det är ju hans barndomshem. Vi hoppas att vi får mer svar imorgon då vi ska fara dit med ägaren och en hantverkare. Svårt att tänka förnuftigt när man verkligen vill ha huset. Det är verkligen drömläget för oss,
 
Fattar jag rätt att de ha stängt av all värme inomhus? Det kan man ju inte göra. Det finns risk att ledningar har frusit sönder.

I sommarstugor gör man ofta så, men då måste man tappa ut allt vatten ur samtliga system, dessutom måste rörsystemet i huset vara installerat för att kunna kallställas, dvs det måste vara fall på alla rör mot urtappningsstället. Och man häller frostskyddsmedel i toastolar och andra vattenlås (toans tank måste givevis tömmas, och det räcker inte med att spola, helst skall man montera ur bottenventilen på toan).

De fel du nämner låter väldigt allvarliga, du bör ta dit en besiktningsman igen.
 
Frågetecknet skrev:
Svårt att tänka förnuftigt när man verkligen vill ha huset. Det är verkligen drömläget för oss,
Det är den känslan som kan göra att det blir väldigt dyrt ibland ;)

Viktigt att hålla sig "nykter" och lista ner alla kostnader och allt underhållsbehov och sedan med en buffer på plats fråga sig om det fortfarande värt det. Ofta är det det men se samtidigt på alla tex "dolda fel" trådarna på forumet med "överraskningar" som hittats efter tillträden
 
Så finns det några frågor som man bör fråga?

Hade tänkt mig: Vad har hänt? Varför har det hänt? Går det att undvika att det händer i framtiden? Vad kommer detta att kosta? Finns det några mer frågor som man kan tänka sig att de vore vettigt?
Att det blir en del att fixa har vi inget emot (ni skulle sett första huset vi tittade på som tösen vart tokig, jag var inte lika tokig då kniven försvann in i timmret :D)
 
Du glömde: Hur lång tid tar det att fixa? Hur kommer fixartid och -pengar påverka mig och min familj?
 
Enkelt utryckt. OM det är sättningsskador så kan det kosta alltifrån 50 000 till över en miljon att fixa. OM det är frysskador och även rören har frusit med läckor som följd så kan det kosta liknande summor.
 
Frågetecknet skrev:
Några sprickor här och där och helt naturliga saker för ett gammalt hus (betonghus).
det är inte alls naturligt med nya sprickor i gamla betongväggar. Hade det varit skador enbart i putsen så är det mer vanligt men inte att betongväggar rör på sej, delar på sej, knäcker fönster, taket rör på sej. Det går inte att bara spackla och lotsas som ingenting har hänt för skadan är ofta allvarligare än så här. Ett trähus är mer flexibel och kan rätta sej själv efter att sockel har rört sej men det kan vara mycket mer komplicerat att få ihop skadade betongväggar. Det finns ingen garanti att förfallet inte fortsätter .....
Du måste undersöka huset så gott det går innan du köper det!
gaia
 
  • Gilla
AdCe och 1 till
  • Laddar…
Alltså om vi nu säger att väggen spruckit helt borde det inte synas alternativt kännas? Menar alltså att synas mer utöver själva sprickan. För huset är ju helt rakt, lutar inte ens lite.
De var ju lite sprickor innan också både inne och på själva fasaden. Dock har de försökt spackla över sprickorna på utsidan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.