Hej.
Första inlägget på detta forum så jag hoppas jag inte har missat något.
Ifall.

Har velat fram och tillbaks över att byt ut min el-värmepanna från 82 till en bergvärme anläggning.
Tagit in en offert från en rör firma som är anslutna till svep och de har gjort mycket jobb åt min firma ja jobbar på, så jag känner att jag litar på dem.
Mitt hus byggt 1964 är 80kvm övervåning och 80kvm källare som är inredd.
Energianvänding är ca 25000kw/h per år.

Nu undrar jag bara om det är något mer jag skall tänka på.
Blivit offererad 130 000kr med 26 000 i möjligt rotavdrag.
Nibes 1245 6kw
130meter borrdjup
3 meter innan berg därefter 650kr/m
Expansionskärl.
grävarbeten.
inkoppling.
Elanslutning.
1 meter flyttning av gamla rad/vatten anslutningar till där ja vill ha nya pannan.
Inkoppling och igångkörning (kommer kräva ett igångkörningsprotkoll samt märkning).
Kan ha missat något.

Utöver detta skall ja koppla in fri kylla till mitt ventilations aggregat.
Ringde Nibe och pratade med dem och som jag förstår det behöver jag inte deras ställdon eller cirk pump, då vent aggregatet har styrning för pump/ställdon.
Däremot behövde jag ett expansion extra? om jag förstod det rätt?

Eftersom radsystemet är från byggåret på huset funderar jag på om det skulle vara klokt att installera ett filter på det för att ev skona termostater etc (som för övrigt vissa skall bytas).
 
Ett filter mot radiator systemet och ett mot brine ska alltid installeras finns risk för att växlaren sätter igen sig i vp annars dom följer med vp.
 
Kontrollera att radiatorerna är tillräckliga vid låg framledningstemperatur ,har hört flera denna vinter som säger att elpatronen går in vid -10. Inte pga för liten bergvärmepump utan pga att radiatorerna är dimensionerade för en högre temperatur på vattnet än vp:en ger.
 
Redigerat:
1245 klarar 65 grader ut men blir mycket effektivare vid lägre temp max retur är 58 grader.
 
Hur är kalkylen gjord?
Har du idag lite förkallt nånstans, o kommer att höja värmen, så blir det ju mer energi åtgång & måste då räknas in nu så du får rätt pump & rätt borrdjup.

Jag tror du ska minst ha en 8kW e Med en aktiv borra på 150m

En 6kW pump ger bara 5kW.
kan du provköra din elpanna på 5kW o se hur varmt du får (hade ju varit bättre att göra den testen i januari)

Sen det där med radiatorerna är jätte viktigt.
 
Kolla det där med storleken på ROT avdraget, jag har fått reda på att just vid bergvärmeinstallationer så räknas den ROT berättigade arbetskostanaden som en shablon på 30% av totalsumman. Dvs om du fått ett pris på 130 000 före ROT avdrag så borde det maximala avdraget kunna bli: 130 000 * 0,3/2 = 19 500.

Nu när jag upphandlar värmepump så har jag råkat ut för en firma som erbjuder drygt 180 000 före ROT, och 46 000 i ROT avdrag.

Det är möjligt att dessa firmor har något kreativt sätt att räkna, men jag misstänker att det är jag som är avdragsberättigad som åker dit om skattemyndigheten avslöjar kreativiteten.
 
smurfen72
Jag skall kolla upp detta. Kanske ingår men skall kolla det.

CarMan
Kalkyl? Menar du energi besparingskalkyl?
Pannan jag har idag är på 9kw. Som jag läst i manualen så diver den i 3 steg på själva effekten.
3,6,9kw per steg vilket indikeras med 3 led lampor.
Mig veterligen har jag aldrig i vinter sätt den stå på mer än 6kw läget (brukar kolla till den lite då o då) utom när den värmer varmvatten efter man tagit en längre dusch.
Rent spontant känns det som en 6kw bör räcka men ja har också haft tanken på just 8an.
Rörkillen som var hemma hos mig pratade om det med men tyckte att 6an skulle bli bra för att slippa onödiga start/stopp.
Borrdjupet har jag också funderat lite över. Har ingen direkt kunskap om vad exakt borrdjupet har för "funktion" men vad jag förstår så har det lite med markförhållanden och energi per meter?

Vad det gäller inne temperaturen är min tanke att ha kvar den på samma nivå som idag (tyvärr). Höjer jag den så försvinner de eventuella besparingar man kan göra ganska snabbt vilket jag inte vill.
Tyvärr eftersom ja har en källare så blir det ganska kallt där nere kalla vintrar.

Frågade också om radiatorerna och just med temperaturen.
I vinter när det varit som kallast har jag utloops temp på runt 60c för att hålla värmen i huset kallaste delar.
Jag tror att denna temperatur går att sänka ca 5-10 grader.
Detta för att det endast verkar vara i källaren denna temperatur behövs och där har jag ett element som slutat fungera vilket jag tänkte återställa till funktion vid bytet av panna.

hempularen
Tack för tipset. Skall åka ner till dem och kolla upp detta. Inget man vill bli drabbad av.

ÖVRIGT.
Hur styr anläggningen på sommaren när man vill nyttja frikyllan. Nibe var så otroligt luddiga när jag frågade dem och jag kan bara ventilationsdelen.
Pumpen styrs av aggregatet och ställdonet likaså för att reglera eftersökt börvärde.
Men är inte pumpen kopplad till cirkulationsdelen på kylan? dvs hur får man niben att skicka ut media? E
 
Om du klarat dig i vinter med 6kW så har du koll på läget o kn köpa dig en 6kW pump som i vrkligheten ger 5kW.

Men det låter som du kanske kommer at höja värmen i kälaren när du upptäcker hur billigt det är att värma huset med berkvärme.
 
En gammal källare kan dra nästan hur mycket som helst 4 grader varmare kräver nog en hel del effekt.
 
När det gäller min källare och temperaturer skall ja hålla mig med de temps jag har idag.. har 20 grader i mitt filmrum idag och runt 15-16 i de andra (när det är som kallast).
Detta duger för mig och jag tänke inte höja den då jag trots att jag mer eller mindre snart MÅSTE köpa en ny värmepanna då min börjar göra sitt så är tanken att det detta skall "löna" sig.

Värmen i källaren attackerar jag istället på ett annat sätt.
Har när jag dränerade om huset (kommer aldrig mer göra i hela mitt liv(tråkigt) lagt isodrän för lite bättre isolering. I framtiden finns det planer på att islolera den nakna grunden för att bättra på detta ytterligare lite.
 
Fixar du till grunden kommer effekt behovet naturligtvis att minska klarar du dej med 6 kw från elpanna så ett fråge tecken är effekten på elpannan det kan vara så att 2 steget på pannan är tex 6.7 kw men det kan man mäta om du känner nån elektriker.
 
Nu blir det nog till att tänka om.
Öppnade upp pannan idag och tittade på kretsschemat.

Där står de 3 olika stegen som pannan jobbar med.
Steg 1 2.25kw, steg 2 4,5kw och steg 3 9kw.
Summerar man ihop stegen så blir det ju massor med mer effekt än 9kw.
 
Redigerat:
Är säkrast att mäta stegen
 
Bör väll gå med en tång ampre meter.
 
Stegen brukar vara inkopplade som i en trappa... alltså inget plussande av totaleffekterna på respektive steg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.