En liten fråga i debatten.. Läste ovan att man inte fick skyddsjorda pansarrör. Jag var ute på jobb i en villa nyligen, där drog elektrikern nya trådar och bytte till ny central med JFB. Då såg jag att han jordade rören där de kom in i centralen. Han använde samma typ av kopparsvep runt rören som vi rörisar använder till kopparrör, för att fästa gulgrön FK. Tyckte det verkade smart, men det kanske inte är tillåtet?
 
Det finns både förbud och tillåtelse för att jorda metallrör:

543.2.1: Som skyddsledare kan användas.....elinstallationsrör av metall enligt villkoren i 543.2.2.a) och b)
543.2.2 a) ...elektriska kontinuiteten ska vara betryggande...
543.2.2 b) -> 543.1
handlar om att arean skall vara tillräcklig.

543.2.3 Följande metalldelar får inte användas som skyddsledare......elinstallationsrör av metall som inte är konstruerade för att utgöra skyddsledare.

I grund o botten handlar det om de grundläggande säkerhetskraven i mitt tidigare inlägg. En kortslutning mellan FKn och röret får inte framkalla fara. En enkel lösning, om den är tillåten, är att jorda de rör och dosor man kommer åt och använda JFB. Man kan i alla fall ofta göra bedömningen att denna lösning är bättre än att låta gamla gummiisolerade ledare ligga kvar.
 
Enligt ovanstående får man ju inte jorda gamla sp rör då de inte är avsedda att jordas, eller var inte avsedda vid installationen. Gamla rör med dess skarvmuffar har du ju inte heller någon aning om hur kontinuiteten är bra eller inte heller.
Däremot finns det nya varianter av rörsystem och dosor som är avsedda att jordas, där jordar man ju t.o.m alla apparater. Dosorna har en jordtafs redo att anslutas osv.
 
Bo.Siltberg skrev:
Det finns både förbud och tillåtelse för att jorda metallrör:

543.2.1: Som skyddsledare kan användas.....elinstallationsrör av metall enligt villkoren i 543.2.2.a) och b)
543.2.2 a) ...elektriska kontinuiteten ska vara betryggande...
543.2.2 b) -> 543.1
handlar om att arean skall vara tillräcklig.

543.2.3 Följande metalldelar får inte användas som skyddsledare......elinstallationsrör av metall som inte är konstruerade för att utgöra skyddsledare.

I grund o botten handlar det om de grundläggande säkerhetskraven i mitt tidigare inlägg. En kortslutning mellan FKn och röret får inte framkalla fara. En enkel lösning, om den är tillåten, är att jorda de rör och dosor man kommer åt och använda JFB. Man kan i alla fall ofta göra bedömningen att denna lösning är bättre än att låta gamla gummiisolerade ledare ligga kvar.
Det där handlar om att byta ut skyddsledaren och istället använda rören som jord, men det är det väl ingen som sagt något om! I så lång utsträckning som möjligt ska alla ledande delar i installationen potentialjordas! Jag ser inget som förbjuder att jorda metallrören.
 
Inte? 543.2.3 då?
 
Jorda rör handlar mer om att skyddsjorda utsatta delar, inte använda rören som ersättning för skyddsjord vilket 543.2.3 säger att man inte får.
 
Precis så jag menade jag med, det är skillnad att skyddsjorda rören och använda dom som skyddsledare.
 
Jo men skyddsjordningen av metallröret innebär ju att det faktiskt blir en skyddsledare vid isolationsfel i röret.
 
Den blir ju inte mer skyddsledare än vilken annan utsatt del som helst.
 
skyddsledare, inom eltekniken ledare avsedd enbart för skyddsjordning. Skyddsledare ingår i kabeln mellan en strömkälla och ett bruksföremål. Den är normalt inte strömförande och är försedd med gul–grön isolation.
 
Jag tror nog att Bo får ge vika på denna faktiskt. :)

//Patrik
 
Nja, inte ännu :cool:

Jag håller med om att det är skillnad att skyddsjorda rören och använda dom som skyddsledare istället för en separat skyddsledare i röret.

Men vad är det som skyddsjordar metallröret inne i väggen? Låt säga att det handlar om 2 meter rör som är skarvat i andra rör. Dessa andra rör mynnar ut i dosorna och är skyddsjordade där. Men stumpen i mitten? Vilken väg tar felströmmen om det blir ett isolationsfel i fasledaren i denna stump? Den går genom röret, genom de otillförlitliga skarvarna och till skyddsledaren som är ansluten i dosan, eller hur!?

Dessutom, om röret är skyddsjordat i båda ändarna så blir det en parallell skyddsledare till den ordinarie vid jordfel på andra ställen.
 
Det är inte tillåtet att jorda pansarrören. Eftersom att skarvarna och anslutningarna i dosor inte ger nog bra jordförbindelse.. Detta kan göra saken bara värre med glapp/gnistbildning i skarvar osv..
 
Om man skulle potentialutjämna pansarrören så skulle man väl behöva dra minst samma area som jordledaren (dvs 1,5mm^2) till varje rörstump? Det eftersom skarvarna inte är bra nog själva, så varje stump skulle behöva behandlas för sig.
 
Men om man skalade av isoleringen på gul/grön och drog den som blank tråd tillsammans med övriga ledare i röret, skulle det vara tillåtet? :wow:

//Patrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.