Hej,

Jag undrar om det är någon som kan ge mig en uppfattning om hur många timmar som är rimligt för följande arbete:

En vind ska kläs in med gips. Allt regelverk att fästa gipsskivor i är på plats. Ytan som ska kläs utgörs till största delen av snedtak samt en ca 40 cm hög stödbensvägg och är ca 75 m2. Det finns en kupa med fönster samt två gavelfönster. Allt ska spacklas, slipas och målas.

Dessutom ska ett nytt, självbärande golv läggas ovanpå det gamla som är ganska ojämnt och alltså kräver en del underarbete. Golvytan handlar om ca 40 m2.

Vore jättebra om det är någon som har en uppfattning?

Buggaren
 
  • Gilla
peppe
  • Laddar…
Vad är det för golv du ska lägga och vad är det gamla för något? Ligger det råspont nu? Ska du på med ett massivt trägolv? Ska du väga av golvet?

Jag ska själv inreda vinden så småningom, men slipper jag väga av golvet blir jag glad. Det har jag redan gjort en gång och det tar tid. Svärfar och jag lade ner totalt 32 timmar på 15 kvadratmeter golv, men då blev det också väldans plant i slutändan...
 
Det tog för mig ungefär en månad att gipsa, spackla, slipa och grundmåla själv. Men gjorde en massa annat småjobb också...
Effektiv tid varje helg kanske var 8-10tim, ca 30kvm golvyta och snedtak från golv.

Grov uppskattning alltså... om man är själv och heltidsarbetande på annan ort...
 
Hej,

jag ska lägga ett självbärande golv (27 mm tjockt) ovanpå befintligt brädgolv. Anledningen att jag valt ett självbärande golv är att befintligt golv är rejält ojämnt och på något enstaka ställe t o m obefintligt och jag vill undvika att behöva regla upp, bygga ram etc. Men tanken är absolut att det ska vägas av för att bli åtminstone relativt jämnt. På en del av vinden ska jag behålla befintligt golv. Den del som ska läggas "nytt" är ca 33 m2. Golvet ska läggas "flytande" (typ parkett).

Buggaren
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.