Jag är nu på väg in på mitt andra sommarhalvår med solfångare på taket, 4 st plana totalt 10m2. Första sommaren gick hyfsat, eldade bara 2-3 ggr under mitten av maj till slutet av augusti, men jag tror det ska gå att få till ännu bättre uttag.
Idag ligger alla 4 solfångarna på rad efter taknocken på ett tak med 45gr lutning. De är alla paralellkopplade men jag överväger att paralellkoppla dem 2 och två, dvs två serier som är paralellkopplade eftersom jag tycker att jag får ut för låga temperaturer när vattnet bara går genom en solfångare och inte genom två.

Nu till mina frågor, hur trimmar jag flödet genom solfångarna så att det blir så bra som möjligt (det sitter trimventiler för varje fångare) tänker jag rätt om jag stryper de fångare som har lägst temperatur ut?
Är det klokare att seriekoppla fångarna 2 och 2 eller är det bättre att ha dem paralellkopplade?
Finns det något mer man kan göra (som inte kostar en förmögenhet...)?
/Tomas
 
Vad får du för temperatur på acc-tank på sommaren då? Hur stor volym?

Har oxå 4st paneler på 9,44m² men eldar nästan inte alls under april-september, bara några enstaka gånger när det varit dåligt väder flera dagar i rad.
 
Min styrning startar pumpen när topptemp i solfångarna är högre än acc temp. Det tycker jag funkar bra. tempen på toppen i solfångarna är hos mig över 60 grader när det är sol.Alla mina 6 solfångare är paralellkopplade. Min slinga ligger i botten på en 1500 acc tank så skicktningen blir bra.
 
Jag har två tankar om totalt 2050l, en gammal tank på 1300 samt en ny på 750l den nya används som tekniktank och har en solslinga i botten på 15m. När jag rev anläggningen upptäckte jag att det fanns en solslinga även i den stora tanken så jag bad röris att koppla in dem båda för att se om jag kunde plocka ut mer energi ur solen.
När det solvärmda vattnet passerar genom tankarn så sjunker temperaturen med ca 10-15gr på sommaren vid full fart på pumpen.
Temp på sommaren ligger på omkring 50-60gr i båda tankarna upptill och kanske 30-40gr i botten.
Men jag har som sagt inte testat att trimma solfångarflödet ännu utan tänkte göra det nu i vår (innan man bränner fingrarna...)
Min solautomatik startar vid 8gr tempdiff mellan tak och tank.
/Tomas
 
Jag har 8 st plansolfångare à 2 kvm och försöker köra på så lågt flöde som möjligt altså 1:an på Wilo pumpen, och det märks stor skillnad på temperaturen om man kör på 1an eller 2 an. I år har jag satt dit en kulventil för att kunna strypa flödet lite extra, ibland kanske man vill justera flödet lite upp eller ner.
Solfångarna är kopplade mot 3 st 750 liters tankar med möjligthet att stänga eller öppna 1 eller flera tankar.
Temp i tankarna cirka 50-60 i topp och 30-40 i botten en solig dag.
 
Jag trimmade in min anläggning med att se när man fick ut mesta möjliga effekt ur den med hjälp av ekvationen: kW = Heat capacity * Flowrate l/s * deltaT ex: kW = 3.8"värmekapaciteten i Tyfocore vid 70deg" * Aktuellt flöde i l/s * Tilllopptemp - Returtemp. Detta resulterade att det kanske inte var allra bäst med ett lågt flöde med högre temp. Utan ett optimalt flöde och temperatur för få så hög värmeöverföring som möjligt till tanken. /Morgan
 
DU kan ganska enkelt koppla dina solkrets så att det kopplas om till serie eller parallell med några kulventiler.
Tanken med det är att köra parallellt på sommarhalvåret och serie på vintern
 
Låter som ett bra sätt att nyttja fångarna så mycket som möjligt, har du någon ritning på detta?
Jag har lite svårt att se framför mig hur en praktisk lösning skulle fungera...
 
Mina Aqusol-fångare ska ha ett flöde på 0,5l/min och m2.
Man vill ju ha ett högt flöde för att få en låg temperatur på solfångarna och därmed högt utnyttjande och samt ett lågt flöde för att få bra skiktning i tanken. Dvs. ett kompromissande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.