Står i begrepp om att denna vecka bestämma mig för vilken husleverantör som det blir för vårt nybyggda hus. En springande fråga är hur man gör med garaget. Hjärtat säger att det är "bäst" att ta med garaget i huskalkylen (garage/förråd på cirka 24+10 m2) inkl platta men hjärnan säger mig att det säkert går att fixa billigare lite senare. Vet inte vilket som är "rätt". Har åkt runt miljoner gånger i nybyggnadsområden och det verkar väldigt blandat hur man gör med garagefrågan. En del har både enkel- och dubbelgarage, andra har enkel - eller dubbelcarport och den tredje gruppen har inget alls. Intressant är att höra hur man här på forumet gör i denna fråga och hur man tänkt när man fattat beslut?
 
Skulle rekommendera att ta med det direkt om du ändå vill ha ett garage ganska omgående.
Om inte annat bör du iaf göra plattan när de ändå är där och gör plattan för huset. En hel del jag pratat med har ångrat de inte tog med det direkt, och det blir nog lätt att det hänger över en sedan eller inte blir av på ett tag.

Att ta det av husleverantören i vissa fall är dyrt, det beror lite på leverantör enligt min erfarenhet. I mitt eget fall gör jag upp det med byggfirman som ett separat jobb istället billigare, modell större enkelgarage med förråd runt 40kvm. Vi hade från början en variant av dubbelgarage (enkelgarage+carport) men det gick inte igenom på bygglovet då ytan blev för stor gentemot vad detaljplanen sade. Dock är det andra som jag ser nu i området som har byggt dubbelgarage....så ja vad säger man om kommunen?! Inte konsekventa precis...

Carport eller garage är något vi funderade mycket över i samma banor som du. Risken är väl att man inte alltid komer köra in i garaget och att det blir mer av förvaring endast medans man nog nyttjar en Carport mer. Därför hade kombinationen varit optimal tyckte vi, men nu blev det ett vanligt garage istället för Carport så att man kan stänga om cyklar och vad mer man kan tänkas ha.
 
Låter som ett klokt beslut. Har också funderat på att iaf göra plattan direkt. Vad får du betala för garaget via byggfirman?
 
Vi hade liknande funderingar men hade bestämt oss att bygga direkt. Det blir garage 5x6 m.
 
Vi valde att lösa bygget av garaget själva, och anledningen till det var helt och hållet en kostnadsfråga. Både plattan och själva byggnaden var ordentligt dyrare från husfirman.

Fick pris på 1900kr/kvm (100mm isol. utan golvbrunn) från husfirman, motsvarande egen entreprenad vart 1400kr/kvm (200mm isol. med golvbrunn).
 
Har haft med 150 000 kr för det i kalkylen, men ska träffa entreprenören i veckan och diskutera detaljerna kring det. Hos vissa hustillverkare fick jag 250 000 istället för ett mindre garage.
 
Vad bygger du för hus Blizzet? Köper du byggsatsen till garaget från hustillverkaren eller tar du det från annan leverantör? Eller lösvirke?

eran: rätta mig om jag har fel men 1900 kr/kvm resp 1400 kr/kvm låter lågt, vad ingick i detta kvm-pris? Man talar ju ofta om 150-300.000 kr för ett garage via husfirmorna.
 
Vi bygger garage senare och då blir det enkelgarage + enkelcarport + förråd. Tänkte först ta plattan samtidigt men vi ska eventuellt göra den själva så då sparade vi det. Däremot så har vi gjort markarbetet till garaget med en gång. Det kommer ju såklart att behöva fixas till igen eftersom att vi parkerar bilarna där nu. Att ta garaget från husleverantören kändes inte akutellt då jag tycker att alla husleverantörer är rätt dyra på garagen.
 
Ja, jag tyckte också också att 1900kr/kvm lät väldans billigt om det inkluderade precis allt (material+platta+arbetet). Dessutom isolerat garage.

Vi bygger med Trivselhus, plattan för huset ska gjutas nu under april. Trivselhus har ritat ett garage åt oss efter önskemål. Panelen till garaget kommer att tas ifrån Trivselhus då jag vill att den ska se likadan ut som husets panel, resten byggs i lösvirke sannolikt. Men ska som sagt prata med vår entreprenör och få detaljerna i veckan kring detta.
 
Har fått offert på 33 m2 oisolerat garage från en husleverantör till pris 208 tkr (antar det är inkl grund också, har inte fått tag på honom ännu), känns rätt dyrt och det borde man väl kunna bygga billigare på annat sätt?
 
Tror du kan kapa det med minst 50 000 kr. När vi kikade på A-hus först så kunde jag få ett färdigmålat enkelgarage för 139 000 med entreprenadfirman bredvid i lösvirke.
 
@Med känsla: Ser nu att mitt inlägg lämnar en del övrigt att önska... :-/

Det är priserna vi fick på enbart plattan, sedan skall byggnaden på utöver detta.
Ett ca 40 kvm oisolerat stomrest garage gick på om jag inte minns galet 180 kkr, så med plattan hamnade då totalen på 256 kkr med garage och platta från husföretaget.

Vi löste bygget själva med en byggsats och egen entreprenad för grunden och hamnar på nånstans 180 kkr helt färdigt med platta, el, isolering samt en 4.75 m fullisolerad takskjutport med motor. Då med ett garage som är 10 kvm större.
 
Vine, vad bygger ni för hus och vad fick ni betala för garaget?
 
Håller också på och planerar vårt husbygge. Ett par av tillverkarna har faktist rekomenderat att låta bygga garaget i lösvirke med deras entrepenör. Anledning till att det blir billigare än att beställa garaget genom dem förklarade de med att garageväggarna tillverkas på samma bygglina som de gör husen. Därför blir garagen dyra, då de måste prisättas så att de ska vara lönsamt för dem att ta upp tid som kunde användas för att bygga hus. Men om kunden vill ha med ha med garaget i totalentrepenade så kan de erbjuda detta, men för ett ganska hög extrakostnad jämfört med ett lösvirkes garage.
 
Låter som en vettig förklaring mstrand
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.