Eftersom jag gjort nästan allt själv på vårt hus har jag inte varit ute för detta "problem" tidigare. Vi har designat allt och bestämt alla material så som vi tycker att det passar bäst til vårt hus och vår stil. Det finns alltså ett helhetstänk som genomsyrar hela huset.

Nu har vi kommit till badrummet, där vi vill ha det på ett visst sätt, men vår plattsättare läger sig hela tiden i vår "design". "det blir kladdigt", "det är överskattat å göra på det viset", "de plattorna kommer ni tröttna på", "å sådana plattor ser bara stora ut". Blablabla.

Jag tar in alla ideer, men detta känns mer som översittarstil, typ jag vet bäst. Han har ju ingen aning om hur resten av huset ser ut och vilken stil VI vill ha, och det är ju ändå vi som ska bo där.

Jag skulle vilja säga "håll käft och sätt upp våra plattor", men det känns lite ohyfsat :rolleyes:

Är detta normalt? Ska man behöva tjata för att få det som man vill ha det?
 
Kasta ut honom och ta dit en annan!
Ditt hus ditt liv.
 
lite ska väl plattsättaren tipsa om men jag tycker det här är för mycket, fråga han om han inte vill göra badrummet
 
Jag tycker ändå att det inger förtroende att han ifrågasätter och inte bara smäller upp det med risk för att ni sedan kommer och säger att det ser konstigt ut. Men sedan kan man ju ifrågasätta på olika sätt.
 
Jag ska ringa honom imorgon och berätta hur vi vill ha det, om samma visa börjar igen kommer jag fråga om han vill ha jobbet eller inte.

Det är ju super om man kan diskutera olika lösningar och materialval etc., vilket vi givetvis gjort. Men, som ni säger, det finns ju gränser...

Tack för svar och pepping!
 
Ville bara säga att allt avlöpte som det skulle. plattsättaren "antog" vår ritning med orden "ja det blir ju bra", så han förstod nog att jag blev lite putt vid vårt förra samtal...
 
Bödde skrev:
Eftersom jag gjort nästan allt själv på vårt hus har jag inte varit ute för detta "problem" tidigare. Vi har designat allt och bestämt alla material så som vi tycker att det passar bäst til vårt hus och vår stil. Det finns alltså ett helhetstänk som genomsyrar hela huset.

Nu har vi kommit till badrummet, där vi vill ha det på ett visst sätt, men vår plattsättare läger sig hela tiden i vår "design". "det blir kladdigt", "det är överskattat å göra på det viset", "de plattorna kommer ni tröttna på", "å sådana plattor ser bara stora ut". Blablabla.

Jag tar in alla ideer, men detta känns mer som översittarstil, typ jag vet bäst. Han har ju ingen aning om hur resten av huset ser ut och vilken stil VI vill ha, och det är ju ändå vi som ska bo där.

Jag skulle vilja säga "håll käft och sätt upp våra plattor", men det känns lite ohyfsat :rolleyes:

Är detta normalt? Ska man behöva tjata för att få det som man vill ha det?
Jag hade med haft lust att kasta ut kakelsättarskrället...
Man kan ju säga saker på olika vis, man kan ju vara lite diplomatisk hos kund och lägga upp det som "tips" och "egna erfarenheter" på ett konstruktivt sätt...
 
cust3000 skrev:
Jag hade med haft lust att kasta ut kakelsättarskrället...
Man kan ju säga saker på olika vis, man kan ju vara lite diplomatisk hos kund och lägga upp det som "tips" och "egna erfarenheter" på ett konstruktivt sätt...
Instämmer.

Det ska tilläggas att han hade många bra tekniska lösningar, och även vissa diplomatiska inlägg kring saker och ting. Men det var framför allt hans attityd till den stil vi vill ha som retade upp mig och min fru.
 
Som hantverkare anser jag att man ska komma med kommentarer, tips och ideér samt berätta om egna erfarenheter för kunderna men det är svårt i detta fallet då man inte vet på vilket sätt det framförts...

Gör man inte detta finns risken att det i efterhand heter... "men detta borde ju du som yrkesman varnat oss för"...

Som jag tolkar det så har dock plattsättaren i detta fallet framfört det på ett klumpigt sätt och då blir det fel.
 
"Som hantverkare anser jag att man ska komma med kommentarer, tips och ideér samt berätta om egna erfarenheter för kunderna men det är svårt i detta fallet då man inte vet på vilket sätt det framförts...

Gör man inte detta finns risken att det i efterhand heter... "men detta borde ju du som yrkesman varnat oss för"..."

Håller helt med dig Paul-Staffanstorp. Men, som du säger, man kan framföra det på lite olika sätt...

Vi ville ha ett golv lagt i rutmönster (35x35 i svart/vitt) på diagonalen, eftersom detta är ett klassiskt mönster som passar stilen i vårt hus perfekt (enligt oss). Till detta vill vi ha vitt kakel för att inte få för mycket som "stör" (med tanke på att golvet har ganska mycket "karaktär").

När jag framförde detta blev svaret att "det blir bara kladdigt" och "det är överskattat med rutigt på diagonalen" och "ni kommer tröttna direkt".

Jovisst, det kanske finns folk som inte gillar denna stil, men jag har sett den åtskilliga gånger under mitt 39 åriga liv utan att känna det minsta tröttnad, så jag anser mig vara fullt kapabel att ta det beslutet själv. Men det är helt ok att han framför den typen av åsikter, men det är inte ok att jag ska behöva lirka och tjata och övertyga honom om att det är så här vi vill ha det.
 
Som tidigare sagts och som en annan aktuell tråd handlar om så tyckte den trådskaparen att hantverkaren INTE hade varnat för den designen.
Det är inte helt lätt alltid att vara hantverkare då man behöver vara lite psykolog oxå och kunna "läsa" av sin kund.
Din plattsättare kanske inte hade någon bra dag när han utttryckte sig klumpigt ?
Ändå verkar han vara resonlig och förstod till sist att han kanske inte hade varit så smidig...
 
verktygsgurun skrev:
Som tidigare sagts och som en annan aktuell tråd handlar om så tyckte den trådskaparen att hantverkaren INTE hade varnat för den designen.
Det är inte helt lätt alltid att vara hantverkare då man behöver vara lite psykolog oxå och kunna "läsa" av sin kund.
Din plattsättare kanske inte hade någon bra dag när han utttryckte sig klumpigt ?
Ändå verkar han vara resonlig och förstod till sist att han kanske inte hade varit så smidig...
Nu har han hållt på ett tag, och jag måste nog hålla med dig. Det kanske inte var den bästa dagen i hans liv, för efter det har det avlöpt hur smidigt som helst. Inte en minut försenad, kommer alltid när han sagt att han ska komma, och han gör ett förbannat bra jobb. Stor eloge!!!

Men jag tycker ändå att en viss smidighet borde ha funnits. Ni vet själva hur det är när man läst 85.000 inredningstidningar, varit på 250 olika butiker, och parlamenterat med sin fru 1500 gånger - och ÄNTLIGEN kommit fram till något som kändes kanon. Och då fick man tjafsa ytterligare en gång - denna gång med sin hantverkare.

Ingen av oss hade väl någon vidare bra dag :p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.