Hej, jag håller på att renovera badrummet och har funderat lite på VVS-biten.

Jag har inkommande vatten på 18mm prisolrör (mjuka) som kommer upp genom golvet. Detta är ju inte längre tillåtet och jag hade tänkt dra om dessa så att de kommer ut genom väggen. Jag kommer ha utanpåliggande rördragning.

Det är inte mycket rör att knåpa med och första tanken var att ta upp dom i väggen mittemot (alltså där de "kommer ifrån") och alltså kapa av rören och sedan bocka upp dom i väggen och sedan ut igen. Det kräver ju lite finess att få till snygga böjar precis under befintlig vägg.

Men nu börjar jag fundera på om det skulle gå att dra upp dessa precis bakom där de är nu. Rören har lödda kopplingar, jag har läst att dessa får man ha dolt, stämmer det? Ser det ut som att det kommer att gå? Klarar dom att man rätar och bockar om dom och eventuellt vrider på dom?

Alla förslag mottages tacksamt.

Badrum 026 (Medium).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S
du ska ej bocka i dom
 
SBH skrev:
du ska ej bocka i dom
Nej, det har du nog rätt i, som du ser på bilden så har tidigare rörmontör bockat så det har blivit veck på dom.

Skulle man kunna tänka sig presskopplingar? Jag har tillgång till verktyg och kopplingar, sätta två vinklar så det blir snyggt och prydligt?
 
Finns det möjlighet att fimpa rören i andra änden och sedan dra helt nya rör så du slipper skarvar helt och hållet ???
 
S
vecken verkar ligga i golv nivå. stämmer?
du vill inte flytta väggen? eller bygga slits eller ytter hörne?
 
DaA skrev:
Finns det möjlighet att fimpa rören i andra änden och sedan dra helt nya rör så du slipper skarvar helt och hållet ???
Nej, det är ingen möjlighet. Det är 16meter prisol draget under golvet.

SBH skrev:
vecken verkar ligga i golv nivå. stämmer?
du vill inte flytta väggen? eller bygga slits eller ytter hörne?
Nej, väggen ska stå där den står. Får inte plats med varken slits eller ytterhörn. Badkaret skall stå där och jag har bara någon cm till godo som det är.


Tror ni inte att det går att räta ut den nuvarande bocken lite och fälla in rören i golv regeln, därefter plocka ut dom genom vägg som det ser ut nu?
 
jarlen84 skrev:
Tror ni inte att det går att räta ut den nuvarande bocken lite och fälla in rören i golv regeln, därefter plocka ut dom genom vägg som det ser ut nu?
Inget jag skulle rekommendera, det kan gå att räta ut dom nuvarande och dra om dom som du vill men det kan lika väl sluta med ett läckage i väggen, Dom mjuka kopparrören och framför allt gamla och som redan är bockade en gång KAN vara lite känslig om du försöker bock om dom, än värre att det är ett veck på dom :S

Det alternativ som känns säkrast vore om du hade möjlighet att få ta ut rören ur väggen på motstående sida, men det kan bli problem att lyckas med bocken där du ska gå från liggandes till upp i väggen, och bockarna SKALL göras med ett bockverktyg för att få till rätt radie samt undvika vek.

Och när det kommer till kopplingar (tex press) så är det lite av en djungel, tillverkaren godkänner för dolt montage (eller har då gjort en gång i tiden) men försäkringsbolagen gör det inte, och Bransch praxis säger att alla former av dolda skarvar SKALL undvikas, måste man ha dom så skall dom vara inspekterbara samt ev. läckage ska omedelbart kunna upptäckas.
 
jarlen84 skrev:
Nej, det är ingen möjlighet. Det är 16meter prisol draget under golvet.
Vad har du i andra änden? Materialpriset för PEX är inte allt för stort så för ungefär 1000 pix har du tex nya fräscha Wirsbo-CombiPEX Q&E RIR hela vägen om du kommer åt. Finns givetvis andra rör med. Att bocka existerade rör med den påfrestningen på materialet känns riskabelt och frågan är om det inte är mindre sämre då med antingen presskopplingar eller hårdlödning även om det inte är enligt regelboken. Har själv sätt "hemmabockade" rör som någon slitit i för att de ska komma upp på rätt ställe som sedan släppt och skapat en skaplig vattenskada.

Annars om du har möjlighet att sätta en presskoppling eller hårdlödning utanför väggen mot badrummet och en inspektionslucka där så slipper du bygga in gamla grejer
 
myrstack skrev:
Vad har du i andra änden? Materialpriset för PEX är inte allt för stort så för ungefär 1000 pix har du tex nya fräscha Wirsbo-CombiPEX Q&E RIR hela vägen om du kommer åt. Finns givetvis andra rör med. Att bocka existerade rör med den påfrestningen på materialet känns riskabelt och frågan är om det inte är mindre sämre då med antingen presskopplingar eller hårdlödning även om det inte är enligt regelboken. Har själv sätt "hemmabockade" rör som någon slitit i för att de ska komma upp på rätt ställe som sedan släppt och skapat en skaplig vattenskada.

Annars om du har möjlighet att sätta en presskoppling eller hårdlödning utanför väggen mot badrummet och en inspektionslucka där så slipper du bygga in gamla grejer
Hej, problemet ligger inte direkt i kostnaden utan problemet att just få ut de 16m långa Prisolrören utan att riva upp ganska mycket. De ligger inbäddade i en slags "kulvert" under golvet som man kan se på bilden.

Om jag skulle dölja anslutningarna, är det att föredra hårdlött eller pressat då?

Inspektionsluckan har jag funderat på. Skulle man kunna tänka sig dra upp kopplingarna rakt upp i den och sedan sätta 2 vinklar rakt ut igenom "baksidan" av inspektionsluckan? Då sitter ju iaf kopplingarna åtkomliga...

Men måste jag använda en sådan stor kopplingslåda som man har till RiR/golvvärme eller funkar det att bygga en liten låda/ram i trä och sätta en Hila-lucka som man ser in? Alltså, måste det vara tätt runt kopplingen?
 
Här kommer en bättre skiss över vad jag tänkt på över dagen.

Jag drar upp rören i väggen och bygger en liten låda med WAB-board (icke organiskt) som tätas med silikon runt om. Rören kommer in genom botten och med vinkelkopplingar går dom ut igen i väggen. Rören kommer självklart att tätskiktas i badrumsväggen med manschetter osv. På motstående sida i intilliggande rum finns en s.k. Hilalucka som man kan ta bort för att komma åt och byta ut kopplingarna.

Rörskiss (Small).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(Snabbskiss i skala, men ej i detalj)

Skulle detta fungera? Behöver jag även ett skvallerrör ut i badrummet? Räknas våtrumsskivan med silikon som "vattentät" botten?

Jag vet att det finns färdiga fördelarskåp som är täta och har genomföringar i botten. Problemet med dessa är att de är 100mm djupa (mina väggar är reglade med 45x45) samt att dom är 350x350mm som minst vilket är på tok för stort.
 
Jag tycker att en inspektionslucka med skarv är en utmärkt lösning.

Det jag har sett är att man satt någon typ av rostfri plåt mot våtrumsskivan, utrymmet inåt har blivit begränsat.

Sedan kan man med fördel sätta en kulventil på prisolrören, för avstängning i hela badrummet.

När du sedan gjuter upp golvet i badrummet, gjuter du upp en extra klack runt rören, så kommer det att rinna ut på badrumsgolvet om det läcker.

Som frontlucka tar du en kakelplatta, som du fäster på en våtrumsskiva.
Frontluckan sätter du sedan fast med den typ av magneter som man har till köksskåp.

Men reglerna säger att man behör en läckageindikering som slutar i ett vattensäkert utrymme
 
magnu skrev:
Jag tycker att en inspektionslucka med skarv är en utmärkt lösning.

Det jag har sett är att man satt någon typ av rostfri plåt mot våtrumsskivan, utrymmet inåt har blivit begränsat.

Sedan kan man med fördel sätta en kulventil på prisolrören, för avstängning i hela badrummet.

När du sedan gjuter upp golvet i badrummet, gjuter du upp en extra klack runt rören, så kommer det att rinna ut på badrumsgolvet om det läcker.

Som frontlucka tar du en kakelplatta, som du fäster på en våtrumsskiva.
Frontluckan sätter du sedan fast med den typ av magneter som man har till köksskåp.

Men reglerna säger att man behör en läckageindikering som slutar i ett vattensäkert utrymme
Tack för goda ideér. Jag kommer nog ordna en rostfri låda som passar innanför luckan. Luckan kommer jag placera i rummet intill så jag slipper bryta tätskikt mer än nödvändigt (allt detta är i våtzon 1).

Jag har köpt kulventiler till prisolrören som jag tänkte antingen klämma in bakom luckan eller strax innanför väggen där rören kommer in i badrummet.

Ett skvallerrör kan sättas i botten på lådan och dras ut tillbaka till badrummet med en liten väggbricka vid genomföringen..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.