Hej,
Jag har tagit fram ett gammalt trägolv (spontat med ca 100 mm bredd) i min lgh under nyare golv. Det är ganska ojämnt vilket jag tycker är en del i dess charm. Det är ca 10 kvm.

Det är lackat, och jag vill slipa ned lacken och andra repor o dyl det för att måla vitt. Just för att bevara charmen så vill jag slipa varje bräda för sig då.

Jag hyrde en bandslip med slipbredd 75 men efter kort tid sätter den bortslipade lacken igen slipbandet. Det blir liksom en beckliknande svart massa av det hela. Fortsätter jag slipa försvinner slipeffekten och mest friktionsvärme utvecklas.

Borde vara ett vanligt problem.

Nån som kan ge ett tips?
Hälsningar Stefan
 
En gammal golvslipare vi hade här vet jag klickade ut vanligt margarin på golvet innan han slipade just för att det inte skulle bränna i pappret. Du kan ju prova på en liten yta.
 
Hur grovt papper använder du? Till en riktig golvslip har jag för mig att man gärna börjar med 24 korn, men jag vet inte om det finns så grova papper till bandslipar. Det är ett drygt jobb att slipa ett helt golv med bandslip. Tröttsamt för knäna.

Måste du slipa bort all lack om du ändå skall måla ovanpå? Det borde räcka att mattslipa och / eller sodatvätta.

Erik
 
Jag brukar använda stryka golvet flödigt med lacknafta . margarin funkar också. använd grovt papper först 24 el 40 korn
 
Tack alla för svar så snabbt. :) Just för att det bara är 10kvm så skulle jag kunna klämma det till priset av ömma knän.
Jag har kört på korn 40, det grövsta jag hittat för bandslip.

Ska testa med margarinet, och lacknafta.

Det är möjligt att jag inte behöver slipa ända till träet just för att måla om. Jag vill få bort märken, repor o dyl. Sen vet jag inte om det är lackat, utan det kan vara nån annan ytbehandling som var vanlig på 30-talet.

Annars så tror jag att jag får lämna över det hela till professionals.
 
Det senaste golvet jag slipade var från 1903 och gissningsvis aldrig tidigare slipat. Ytbehandlat med troligen fernissa på 30-talet. Jag tyckte det var ett stort jobb att slipa de 14 kvadratmetrarna med golvslip och vill aldrig göra något liknande med bandslip.

Djupare hack kan du spackla igen med slipdamm blandat med trälim. När det torkat ordentligt så slipar du igen på det.

Erik
 
Tack, Erik.
Ska testa lite till innan jag tar beslut där. Om man tar till en golvslip, blir inte hela golvet plant då? Jag menar, varje bräda kan väl inte slipas individuellt? Utan resultatet blir ett helt plant golv?

Japp. Hade samma idé som du när det gäller ojämnheter:
* Vanliga repor, märken från möbler osv => slipas bort.
* Skruvhål som 70-talsgolvets spånskiva var skruvat med => fylla med trälim
* Större ojämnhet => spackel (plastic padding?)
 
Om man lyckas blir resultatet ett plant golv, och det har inte jag något emot. Om man inte lyckas lika bra blir det en del ojämnheter, men av ett helt annat slag än jag gissar att du önskar. Om det är viktigt för dig att slipa varje bräda för sig är det nog handhållen slip som gäller.

Trälim ensamt fyller inte ut, du måste blanda det med slipdamm eller sågspån. Jag tror att plastic padding har en produkt som kallas plastiskt trä. Den kanske du kan använda, men jag har ganska begränsad erfarenhet av det spacklet.

Erik
 
  • Gilla
Stukky
  • Laddar…
Margarinet fungerade något bättre än utan, men tyvärr inte tillräckligt för bandslipen.
Får nog lämna över till nån kunnig med rätt maskiner för jobbet. :(
 
Update:
Efter att ha sökt på byggahus.se med orden "slipa golv margarin" :-D, så inser jag att jag av allt att döma har ett fernissat trägolv. Det gav träffar i ett flertal trådar. Alla är överens om problemen här.
Det tycks finnas alla möjliga trix med att stänka på diesel(!), matolja, bonvax, linolja, margarin, mm mm.

Någon föreslog en elhyvel att ta bort det översta lagret, för att sedan slipa. Det låter helt ok.

Och förstås riktiga golvslipar hanterade av kunnigt yrkesfolk.

Jag ville ju bevara charmen med det någon ojämna golvet, ni vet, med brädor som krökt och välvt sig något. Men det ser ut som att jag får sansa mig där.
 
Jag tog sedermera hem professionella golvslipare och ångrar det inte. :) Jag hade aldrig lyckats få det så jämnt och bra som de. Efter ytterligare en omsorgsfull omgång med träspackel har jag penselmålat ett av golven med vit blank Beckers golvfärg. Literpriset var riktigt saftigt, men sånt resultat!
MEN
en dum fråga nu:
på några av de andra trägolven har bräderna böjt sig och skapat rätt stora glipor och på något ställe har tom sponten glidit ur.

Hur kan jag på ett enkelt och smidigt sätt rätta till det? Bra spackel eller fogmassa och metod som gör att jag kan fylla upp mot ena kanten av fogen? Träspacklet jag använt för att täppa sprickor å så fyller ut fint men har en tendens att fastna mot spackelspaden. Så med det blir det svårt att forma mot kanten.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.