husnils skrev:
Som sagt anledningen till att kunna ha egen uppvärmning är ju att vara oberoende av fjärrvärmebolag med oklar prisutveckling.
För elpriset ligger brytpunkten vid 3 kr/kWh för diselgenerator..
Du måste ha tillgång till billig diesel om du kan få egen el för 3 kr / kWh.

Jag har sett detta ett par gånger att fjärrvärmeleverantörerna vill vara ensam värmelevernatör. Kan de verkligen straffa den som ordnar en annan uppvärmning? Det kan vara krav på att ansluta till fjärrvärme för att få bygglov, de kan ha borttagning av gammal panna som villkor vid installation och de kan ha villkor som går ut på att man inte skall ge dem för hög returtemp. Därifrån till att de kan förbjuda en att ha en annan värmekälla tycker jag dock att steget är långt.

Erik
 
Du måste ha tillgång till billig diesel om du kan få egen el för 3 kr / kWh.
Nej, det är baserat på bensinmacks priser. Men också på effektiv förbränningsmotor på 40-55%, därav diesel och effektiv generator 80-95%. Ev switchad omvandling för maximal effektivitet. Nyckeln är rätt bränsle och tillräckligt stor motor för att nå effektivitet. Dock är det en teoretisk beräkning. Men det finns en brytpunkt då det lönar sig trots allt även om den exakta siffran skulle vara fel. Åter till huvudspåret.. ;)

Precis som fjärrvärrmebolaget kan diktera priset så kan villkoren dikteras. Skulle vara intressant om någon törs lägga upp anslutningsavtalet så man kan se villkoren i klartext.

Om priset bestäms per månad så kan man med det som utgångspunkt bestämma innan nästa debiteringsperiod vad som är mest lönsamt. Det viktiga borde vara att lätt kunna installera ett alternativ.
 
Har svårt att förstå hur det skulle kunna vara möjligt att göra egen el med diesel till ett lägre pris än fjärrvärmen. Om det gått hade jag inte kört fjärrvärme av något annat skäl är miljöskäl.
Idag betalar vi 1,70 per kWh el och 67 öre kWh för fjärrvärme. :S

Som fjärrvärmekund är man ju inte helt utlämnad till leverantören. Det finns en fjärrvärmelag (SFS 2008:263) som begränsar deras frihet att göra som dom vill. I lagens 4 § står det:

”Avtalsvillkor som i jämförelse med bestämmelserna i denna lag är till nackdel för en konsument är utan verkan mot denne.” Lagen reglerar också vad avtalen skall innehålla.

C-G
 
Kan kommunen förbjuda att inte ha någon uppvärmning alls, typ passivhus? Eller kan de förbjuda en att bygga stora fönster åt söder, som släpper in mycket solenergi?

Det kan bli lite som i de där fallen då man måste ha sophämtning, fast man inte har några sopor. Och det finns visst kommuner där det är förbjudet att kompostera själv.
 
Det måste väl vara mer "lönsamt" att elda dieseln i en brännare än att gå omvägen över en motor.
 
Ni har missförstått syftet med en dieselgenerator. Den är att producera el, inte värme. Fast om man ändå har den igång kan man förstås ta till vara på biprodukten värme på samma sätt som t.ex NSF:s antarktisstation gör. Att använda sådan el till direktverkande el skulle aldrig falla mig in.
 
andersmc skrev:
Kan kommunen förbjuda att inte ha någon uppvärmning alls, typ passivhus? Eller kan de förbjuda en att bygga stora fönster åt söder, som släpper in mycket solenergi?

Det kan bli lite som i de där fallen då man måste ha sophämtning, fast man inte har några sopor. Och det finns visst kommuner där det är förbjudet att kompostera själv.
Intressanta fenomen dyker upp ang detta i min kommun.
I grann omr är det en som har både bergvärme och fjärrvärme, bergvärmen ingick hus hus lev och ingen visste/brydde sig ang fjärrvärmen som inte gick att avstå ifrån vilket resulterar i att fjärrvärmen bara fungerar som tillskott istället för elpatron.
Att det sen är den fasta månads kostnanden som är dyr gör ju det hela till fullständigt vansinne.
Result av att inte förstå vad man läser vid div avtal.
 
Erik, Ditt inlägg är lite svårt att tolka tydligt.
 
Det låter konstigt Erik!

Man kan ju inte tvinga på någon fjärrvärme. Kommunen har inte möjlighet att i detaljplanen föreskriva att man ska dra in fjärrvärme.

Vi har inge fast månadsavgift. Betalar bara för förbrukade kWh. Jag trodde att ev fasta priser måste vara knutna till förbrukningen, dvs en viss fast kostnad per förbrukad kWh - rätta mig om jag har fel.

Han som har både fjärrvärme och bergvärme borde väl säga upp fjärrvärmen om han inte vill ha den.

C-G
 
Gå in på Enköpings kommuns hemsida och läs vad som gäller.
Om kommunen bestämmer att det ska vara fjärrvärme så vad har du att välja på?
Ingen är ju tvungen att köpa en tomt just där, men om du vill bo på ett ställe där kravet är fjärrvärme så är det bara att gilla läget.
 
Kanske man kan peka ut friggeboden som bostad för fjärrvärmeanslutning .... ?
 
Nu förstår jag!

I ett sådant fall som i Enköping kan man ju inte välja. Det är ju säljaren/byggaren L M Design to live in AB som bestämmer uppvärmningsalternativet. Kommunen kan inte tvinga på någon fjärrvärme. Köper man en tomt av kommunen och bygger så kan man välja. Sedan är det ju olika vad som kräver bygglov resp bygganmälan.

Som jag ser det är det inget som hindrar en köpare från att - när man väl fått lagfart - byta fjärrvärmen mot något annat. Förmodligen intgen ekonomi i det, beroende på hur taxorna ligger.

C-G
 
Mikael_L
VHolmen skrev:
Har svårt att förstå hur det skulle kunna vara möjligt att göra egen el med diesel till ett lägre pris än fjärrvärmen. Om det gått hade jag inte kört fjärrvärme av något annat skäl är miljöskäl.
Idag betalar vi 1,70 per kWh el och 67 öre kWh för fjärrvärme. :S
Att göra el med hjälp av diesel blir givetvis mycket billigare än med hjälp av fjärrvärme.
Det senare vet jag knappt hur det ska gå till, måste väl bli med någon vätska med låg ångpunkt, typ ammoniak som får förångas av fjärrvärmen driva en turbin eler ångmaskin och sen driva en generator. Skulle man nå en verkningsgrad på ens 5% vore det mycket lyckosamt.


husnils skrev:
Som sagt anledningen till att kunna ha egen uppvärmning är ju att vara oberoende av fjärrvärmebolag med oklar prisutveckling.
För elpriset ligger brytpunkten vid 3 kr/kWh för diselgenerator..
Värmeprisets brytpunkt är väl det som ska jämföras här, då vi pratar om fjärrvärme.
Dieseln torde väl ligga på ca 100-120 öre/kWh med dagens pris. (Jag kan ha något tiotalet % fel nu, men något åt detta hållet är det väl)
 
När man köper bostad av säljaren/byggaren L M Design to live in AB. Får man lagfarten då också och kan således bryta fjärrvärmekontraktet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.