Vi ska lägga marktegel i vårt växthus och frågan är nu vilket mönster vi ska lägga i.

På sidan 17 i den här guiden finns olika läggningsmönster och jag lutar åt fiskbensmönster.

Tror ni att fiskbensmönster känns för rörigt på en sån här liten yta (ungefär 7 kvm exkl odlingslådorna)? Jag tycker att fiskbensmönstret är finast, men att det kanske vore lugnare med halvstensförband?

Jag var också lite snål när jag köpte markteglet och det finns risk att stenarna inte räcker. Jag gissar att det blir mindre spill om man väljer halvstensförbandet?

Jag skulle bli jätteglad om någon har tips och synpunkter.
 
  • vaxthus3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • forband.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fiskbensmönstert röstar jag på utan tvekan. Ser mer arbetat ut och ger väldans lite spill vid läggningen.
 
Nä jag tycker det är snyggare med raka linjer, halvstens förband är klart att föredra av dom som finns på bilderna, kan va snyggt med en inramning också. Alltså en rad med stenar i ytterkant som inte följer mönstret.
 
Jan-Å skrev:
Nä jag tycker det är snyggare med raka linjer, halvstens förband är klart att föredra av dom som finns på bilderna, kan va snyggt med en inramning också. Alltså en rad med stenar i ytterkant som inte följer mönstret.
Denna röstar jag också för.

Tror också att spillet blir betydligt mindre vid denna läggning än fiskben. Raka linjer går ju också mycket fortare att lägga.
 
Tack för synpunkterna! Vi funderar vidare här, för vi har fortfarande inte kunnat bestämma oss ...
 
Vilket fint tegel det var på den bilden, ser ut som gammalt handslaget tegel. Vårt är inte riktigt så charmigt ...
 
5641570.jpg
 
Åhh.... vilket alldeles underbart växthus!
 
Vad kul att se att de hade fiskbensmönster i det fina växthuset. Nu är det växthuset mycket större än vårt, men vi har ändå bestämt oss för att det blir fiskbensmönster hos oss. Det får bära eller brista ...
 
Det kommer aldrig att brista. Helt rätt val enligt mej. Problemet är att man har för många val...Ser fram emot fler bilder.
 
Jag är rädd att det mönstret kommer att leda till mer beskärning av stenarna och vi hade lite för lite stenar, men jag tror att vi hellre väntar på en kompletterande leverans av stenar än att lägga annat mönster bara av den anledningen. Jag tänkte också att det kanske var för liten yta hos oss för det här relativt röriga mönstret, men nog inget.
 
Klokt val!
Visserligen blir det mycket kapning, men du kommer att förvånas över så lite spill det blir.
 
Hos mej brister det :) men det är ditt hus ;) tycker det blir för rörigt med fiskbensmönstret men ju mindre yta ju bättre är det i så fall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.