Hej!

Kanske inte helt rätt forum men tror att här finns den rätta expertisen.

Jo jag ska bygga ett par bord som ska stå ute året runt (ska täckas över på vintern).
Måtten på bordet är inte så viktiga men principen är ett rektangulärt bord, ordentligt tjock skiva och som ska ska stå på en eller 2 kuber (alltså istället för ben). På all synlig yta ska det sättas någon typ av kakel/klinker på.

Jag har funderat en hel del själv på vilka material och sätt som ska användas men inte kommit fram till något vettigt ännu.
Ytan får frugan äran att tampas med. ;) Springa runt i affärer och välja kakel är inte riktigt min grej.

Helst ska bordet uppfylla alla krav:
* Vädertåligt
* Stabilt
* Flyttbart (kan ju innebära allt ifrån lätt, hjul till delbart)
* Ok för plattsättning
* Inte allt för dyrt

Att gjuta ett bord är helt uteslutet (om det inte finns något superlätt material).

Vad har ni för fina idéer?
Vill inte ge er några dåliga idéer men jag har funderat på olika material bla tryckt virke, cellplast, LUX/KGC, plåtreglar, våtrumsskivor...
 
Okej jag har ett par förslag. Du behöver ha ett "dött" hårt material som inte rör sig för att kunna klinkra på det så då går allt träbaserat bort. Enklast blir att köra någon form av mineraliska fasadskivor t.ex Minerit:
http://www.beijerbygg.se/templates/BB_Produkt.aspx?id=32355
men de är ganska dyra och du behöver ha ett regelverk under av tryckt virke för att stötta skivan.

Andra alternativet jag har är att du gjuter en armerad skiva med EPS Cement som är cement med cellplast inblandat som väger mycket mindre än vanlig betong och borde gå att klinkra på:
http://www.epscement.com/

Du kan även använda fiberarmerad betong och gjuta ett 2cm tjockt lager (med förzinkat flytspackelarmeringsnät i) på/runt en cellplastskiva för att få ner vikten.
 
"Multiplattor" i lättbetong borde vara grejen för det här...finns på Bauhaus till ok priser bland annat. Kan du göra både kuberna och själva bordsunderlaget av.

Gjorde själv ett utekök till frugan i somras av tryckt virke som ram/underlag, och la sen marksten som underlag för framtida kakling (När hon väl bestämt sig för vilket kakel...) men under tiden fungerar markstenen jättebra som underlag för matlagning och annat.
 
Tack för tipsen!

Minerit har jag funderat på. Det är kanske inte nödvändigt att ha fasadskivor. Det finns ju billigare skivor för inomhusbruk. Jag hade lite tankar på den kostruktion men med plåtreglar istället för tryckt virke. Det skulle ju minska på vikten ytterligare (gissar jag) + att det inte rör på sig alls. Jag har inte använt plåtreglar men vet verkar enkelt. Vad tror du om det?

Ja just det, EPS hade jag glömt bort! Intressant men blir ganska tungt ändå. Typ 100kg för en 2 kvadrat stor och 10cm tjock. Kan funka. Kanske en variant med cellpastskiva + EPS + armering?
Det blir ju lite extra jobb med gjutning. En gjutform måste ju göras och det materialet är inte helt billigt heller som man inte har någon nytta av efteråt.

Multiplattor verkar väldigt enkelt. Jag har inte kollat så noga men det känns som det blir väldigt tungt ändå. Och hur gör man en stor bänkskiva med avseende på hållfastheten? Jag har inte hittat några större skivor å då måste man ju sammanfoga flera.
 
Borde inte enbart cellplast hålla om du armerar tunt innan kaklet kommer på plats?
 
Hur skulle en tjockare vårtrumsskiva från ex-vis LIP fungera?
 
Min erfarenhet är att man inte kan sätta "vanligt" kakel utomhus, det blir förstört av frostsprängning efter 1-2 vintrar. Så blev det i alla fall för oss när frugan för skojs skull kaklade taket på en utomhuskattkoja.
 
  • Gilla
TräFlisan
  • Laddar…
slacker skrev:
Borde inte enbart cellplast hålla om du armerar tunt innan kaklet kommer på plats?
Har du en lösning på hur det ska armeras? Ska det då spacklas in?
 
MatsTyresö skrev:
Min erfarenhet är att man inte kan sätta "vanligt" kakel utomhus, det blir förstört av frostsprängning efter 1-2 vintrar. Så blev det i alla fall för oss när frugan för skojs skull kaklade taket på en utomhuskattkoja.
Det kommer att bli någon form av frostsäker platta så det bör vara lugnt. Dessutom ska det täckas över under vintern.
 
Vad tror ni om följande lösning?
Cellplast i dubbla lager som limmas ihop med armering emellan. Sen limmas minerit eller liknande uppe på och på sidorna.

Hörde att någon sa att cellplast inte håller för temeperatursvängningar som det kan bli. Stekande varmt på sommaren och iskallt på vintern. Men det måst väl ändå vara fel? Det är ju det cellplast är designat för, att just isolera.
 
Låter som en bra lösning, smart med armering mellan cellplasten. Kör lite styvare cellplast S200 eller XPS300 kanske också och limma ihop allt med ett polyuretanlim så bör det nog funka fint. Jag har inte hört att cellplast skulle vara känsligt för temperatursväningar, låter konstigt. Det kanske är känsligt för snabba svängningar på hundratals grader men från kanske -20 till +30 över ett år skall inte vara några problem, materialet är ju gjort för att klara det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.