Hej!

Jag ska byta ut några fönster i huset som är dåliga.

Fick pris av en firma vars ägare jag är lite bekant med, på ca 33000kr för totalt 6st fönster inkl byte.
Är det bra pris ? Han sa att jag fick mycket rabatt.

Fönstren kommer från Elitfönster och har u-värde på 0,9.

Storlekarna är:

2st 14x15 öppningsbara vridfönster
2st 14x15 fasta
2st 7x11 öppningsbara vridfönster

Är det bra kvalite på deras fönster, eller ska man välja någon annan tillverkare ?

Mvh Marcus
 
Japp, det är bra fönster
 
5500:- per fönster installerat och klart, låter väl som ett shysst pris tycker jag.

Klart du kan fixa det billigare, men då får du jaga priser och montera dom själv.
 
Det är ett bra pris. Elitfönster är bra om du frågar en del,en del tycker det finns bättre men de är inte dåliga.
 
Tack för svaren!

Vet ni fler bra märken/tillverkare så skriv gärna, så kan jag jämföra lite mer priser.

De priserna jag har nu är:
Villafönster
Plus U=1,2 trä vitmålad: 27298kr
Standard U=1,3, trä vitmålad: 26606

Elit, Riktpriser på hemsidan
EFH Complete trä vitmålad U=1,2: 36828kr

(Kompis)Priset jag fick från firman var ca 33000kr för Elite EFH+ Complete trä.
Är samma som vanliga EFH Complete trä, men med lägre U värde, som är på 0,9.
Men det priset är nu nere på ca 30000kr istället :) Lägre kunde han inte gå.
Dock så måste jag ge ett svar inom ett par dagar, tydligen hade Elite någon kampanj på det fönstret nu, mars ut. i april så ökar priset.....

Så priset med montering är 6800kr lägre än vad jag får ge för bara fönstren om jag köper de själv från elite.
lägre än så blir nog svårt att hitta.

Köper jag villafönster för 27k så måste jag ändå anlita nån som monterar, vet en gammal pensionär som snickrar än, men det kostar säkert några tusen, så blir ungefär samma pris som elite.


Sen finns det ju även PVC fönster som är billiga, men har bara sett ett PVC fönster från Mentafönster och det såg väldigt plastigt och fult ut, inget varken jag eller min sambo vill ha. Antar alla alla pvc fönster ser lika ut ?



Sen föreslog svärfar igår att vi kunde renovera fönstren vi har istället för att köpa nya.
En bekant till honom tog ca 1500kr per fönster, för renovering så det blir som nytt och byter även till energiglas. Han ska visst vara duktig, fixade svärfars dåliga fönster från 1928, som blev som nya efteråt.

Men det hamnar runt 15000kr för alla fönster och tror U värdet på de gamla fönstren med energiglas istället hamnade runt 2 sa han.


Vad skulle ni ha gjort ?
Renoverat de gamla fönstren från 1968 för ca 15k eller byta ut till vridfönster för dubbla kostnaden

Hur mycket energi sparar man mellan uvärde 2,0 och 0,9 ?
 
Jag vet inte det exakta talet, det beror ju på fler parametrar. Tex relationen golvyta och fönsterarea, etc. Men 0,9 är ju dubbelt så bra som 2,0 och jag skulle nog aldrig köpt ett nytt fönster med u-värde under 1,5. Men det var väl inte riktigt frågan å andra sidan, jag skulle nog inte heller renoverat fönster från 1968 heller. Mycket var bättre förr, men inte fönstren.
 
Bara slå till ! billigarer blir det nte....jo plast..men det vill ni inte ha.. Hade jag fått det priset så hade jag varit väldigt nöjd.
Besparing på sänkt u-värde gör man smidigt på Elit´s hemsida.
 
Det låter billigt med tanke på monteringen också. Har dom själv sedan 5 år och är supernöjd.
 
Elit träfönster får man räkna med att man får skrapa och måla inom 3 år
Finns fler trådar om det
Själv köpte jag Allmogefönster (som Elitfönster äger, heter nu Outline)
Mina såg ut så här redan efter 3 år

Fönsterspröjs
sprojs.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Altan/Balkongdörr
dorr.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
B
Varning för Elitfönster!

Min bild är att Elitflnster är en riktig chinascam.
Fast i svensk variant. Jag ska redogöra för varför jag verkligen tycker illa om dom.


1. Priset
Det är rent ut sagt jävligt dyra fönster. Ska det vara värt ett sådant högt pris ska hela kedjan vara perfekt och det är det inte.
Vidare är det inte bättre kvalitet än i andra tex alu/träfönster. Jag har sett flera märken och kan jämföra.
Det dyrare priset vägs inte upp av kvalitet.

2. Leveranstiden
Elitfönster har leveranstider på 4-8 veckor. På allt annat än standard snackar vi 8 veckor.
Kan finns en del ute i handel. Annars kan det ta 6 veckor även för det.
Elitfönster uppger mycket kortare leveranstider, men det stämmer ej.

3. Tillbehör och eftermarknad
Tillbehör och eftermarknadsprodukter är en kroniskt problem. Ett fall jag hörde om var när det hade beställts för få plåtar till installation. Snickaren ringde kronfönster och ville komplettera. 8 veckor fast det var i en färg som fortfarande var i produktion. För 1 lackad aluminiumplåt. Antagligen ljög dom eller har de ingen som helst servicekänsla. Sannolikt ljög dom. Bara de fönsterna som levererats måste ha lämnat lite plåträster.

4.
De svarar aldrig i tid. ALMTID en dag responstid på epost.

5.
Hemliga priser!
De ger rejäla rabatter till vissa leverantörer men kräver att de inte får lagerhåller eller uppge priserna.

Sammanfattning: Välj aldrig Elitfönster.
Går att få samma kvalitet, för halva priset till halva leveranstiden från flera andra leverantörer.
 
B byron v2 skrev:
Varning för Elitfönster!

Min bild är att Elitflnster är en riktig chinascam.
Fast i svensk variant. Jag ska redogöra för varför jag verkligen tycker illa om dom.


1. Priset
Det är rent ut sagt jävligt dyra fönster. Ska det vara värt ett sådant högt pris ska hela kedjan vara perfekt och det är det inte.
Vidare är det inte bättre kvalitet än i andra tex alu/träfönster. Jag har sett flera märken och kan jämföra.
Det dyrare priset vägs inte upp av kvalitet.

2. Leveranstiden
Elitfönster har leveranstider på 4-8 veckor. På allt annat än standard snackar vi 8 veckor.
Kan finns en del ute i handel. Annars kan det ta 6 veckor även för det.
Elitfönster uppger mycket kortare leveranstider, men det stämmer ej.

3. Tillbehör och eftermarknad
Tillbehör och eftermarknadsprodukter är en kroniskt problem. Ett fall jag hörde om var när det hade beställts för få plåtar till installation. Snickaren ringde kronfönster och ville komplettera. 8 veckor fast det var i en färg som fortfarande var i produktion. För 1 lackad aluminiumplåt. Antagligen ljög dom eller har de ingen som helst servicekänsla. Sannolikt ljög dom. Bara de fönsterna som levererats måste ha lämnat lite plåträster.

4.
De svarar aldrig i tid. ALMTID en dag responstid på epost.

5.
Hemliga priser!
De ger rejäla rabatter till vissa leverantörer men kräver att de inte får lagerhåller eller uppge priserna.

Sammanfattning: Välj aldrig Elitfönster.
Går att få samma kvalitet, för halva priset till halva leveranstiden från flera andra leverantörer.
Har du några tips på andra leverantörer?

Sitter och kollar på en lokal firma (Innovativa fönster i Höganäs) , men de sköter garantiärenden rätt så dåligt vad jag kan se på deras recensioner.
 
Mina elitfönster som jag köpte 2011 är fortfarande lika fina!
Ångrar inte mitt val! :)
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Det var ett bra pris slå till. Du får ju bara fönstern för samma pris på nätet.
Jag är nöjd men mina elitfönster. De från 2016 ser fortfarande nya ut.
 
B
louksor louksor skrev:
Mina elitfönster som jag köpte 2011 är fortfarande lika fina!
Ångrar inte mitt val! :)
Hade garanterat varit ännu bättre om du varit lika nöjd men haft hälften av pengarna kvar på fickan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.