Tjena, nu börjar det dra ihop sig och planerandet kan börja på riktigt med altanen.
Tänkte man kanske kunde få lite konstruktionshjälp med hjälp av min ritning, dvs hur många plintar och var, finns det standardmått på virket man ska nyttja till max osv.
Vi har källarmuren 30-40cm ovan mark, underkant altandörren är ytterligare 35cm upp, förhoppningen är att trallen ligger ett fåtal centimeter under dörren.
Således kommer bärlinorna dikt fasaden, jag tänker mig att man kapar locken (har stående 120/120), och lägger bärlinorna på bottenbrädan. Trycker då upp en plåt under locken som är ovan trallen.

Vi kommer troligtvis ha plantering nedanför altanen som stoppar stor del av insyn under däcket, men jag vill ändå helst inte ha plintarna fööör högt ovan mark, tänker mig därför stolpskor någon decimeter ovan mark med stolpar upp till regelverket.
 
  • altan.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Före
 
  • IMG_0036.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M
Hej!

Här ska det också byggas altan. Mitt största bekymmer är att få ihop alla bitar omkring konstruktionen samt att få till ritning till kommunen för bygglov. En skapligt bra grund för konstruktion kommer från skogsindustrierna och hittas här: http://www.beijerbygg.se/templates/BB_ByggradListItem.aspx?id=263

Lycka till! /Magnus d^_^b
 
Bygglov klarar vi oss utan, ibland är det bra att bo på landet ;)
 
M
Danne031 skrev:
Bygglov klarar vi oss utan, ibland är det bra att bo på landet ;)
Skönt! Då kan ni fokusera på det som är roligt - nämligen att planera och bygga! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.