Tänkte bygga ett skjulk för ved, gräsklippare, cyklar , räfsor, spadar , skottkärror o dyl. Vill att det ska bli mycket billigt. Har redan det mesta materialet, men funderar på väggarnas anslutning mot marken. Leca tycker jag är för lyxigt. Jag ska inte ha något golv, utan lägga lastpallar och betongplattor. Är det möjligt att strunta i grävning och grusning och ställa allt på gräsmattan, med en grundpapp under?
 
Gräv ned några plintar att fästa det på. Sedan behöver du inte vara orolig för att det blåser iväg heller.
 
Tack för rådet om plintar, men hur många och hur kraftiga ska dom vara? Förrådet blir 4,30 x 3,50 m. Taket blir lätt - korrugerad plast.
Om man köper färdiga plintar - finns det många dimensioner att välja på?
 
Själv skulle jag ta 6 plint men det hänger ju också på vilka dimensioner på regelvirket du använder.

Vad är din tanke med att lägga papp och sen pallar och betongplattor ?

Lastpallar är bra att lägga ved på (för luftningen) men själv skulle jag lägga ett gruslager på en 5cm och sen pallarna ovanpå det men skippa pappen. Under eventuella betongplattor kan du väl också lägga grus med lite sand överst.
 
Jag skrev lite otydligt om det där med pappen! Jag trodde att man borde ha syllpapp under väggarna, det var så jag menade, för att inte syllen skulle komma i kontakt med jord.
Som golv blandar jag pallar under veden och betongplattor under gräsklipparen, kanske - det beror på vad jag får tag i..................
 
Sätter du huset på plintarna så ska du inte behöva markkontakt. Sen är frågan hur känslig du är på om det får lov att kunna yra in lite snö i underkant eller inte i "boden".
Trä i kontakt med mark (jord, gräs och annat som kan tillföra vatten) är ingen bra kombination men en grusbädd som golvunderlag är ju inte hela världen då den inte kommer att tillföra fukt.
Vill du ha det hela tätare bör du kunna göra grusbädden så tjock att du kommer upp en liten bit på nedersta väggregeln alternativt kan du sätta en mineritskiva från nedersta väggregeln och ner till mark för att vindtäta.

Den delen som du ska ha som vedbod bör ju tillåta att luft kommer in under dina pallar så veden torkar och håller sig bra så där kan du ju ha lite lägre med grus.

Jag tycker inte du ska lägga reglarna mot marken med bara en papp emellan, det kommer inte att stoppa i så många år. Dessutom skulle du med stor sannolikhet få skjulet bortblåst i nästa "Gudrun" eller "Per" om det inte sitter fast ordentligt i backen.

Du bör ha en plint på varje sida om där du ska ha en dörröppning om du inte vill behålla väggregeln tvärs över.
 
Redigerat:
Varför inte göra en ram av tryck virke som du fäster i plintarna och sen ställer och fäster väggarna i ??
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.