Vi har planerar att själva bygga ett hus på ca 200 kvm enplan. Hur tjocka väggar ska man ha med isolering? Takets isolering? Hur ser isoleringen ut för plattan?
 
Allt beror väl på i vilken del av Sverige du befinner dig, men i Södra Sverige så ligger de flesta hustillverkare som uppfyller BBR16 oftast nånstans runt följande:

Vägg: 240-265mm isolering. Tjockleken på väggen totalt beror på väggens uppbyggnad, 1 eller flera skikt, dubbla skivmaterial eller ej o.s.v. Men de flesta väggar idag är nog 35cm eller mer totalt.
Vind: 400-500mm
Platta: 300mm

Så någonstans häromkring hamnar du hos de flesta tillverkare.
 
östergötland är det
så tjocka ytterväggar och tak som möjligt, hur ser isoleringen ut för plattan? någon bild hänvisning?
 
Är du inte begränsad av byggytan så kan du väl gå på den ekonomiska brytpunkten. Jag tror att man hamnar en bit över 30cm isolering i alla fall. Det kritiska är väl egentligen fönster och dörrar som läcker 10ggr mer värme än motsvarande vägg gör.
 
Instämmer, det jag menade med var man bor är ju att det kanske blir svårt att räkna hem vad det kostar att ha 30 cm isolering o.s.v. i södra Sverige. Bättre att satsa på bra dörrar och fönster som sagt också. Är man inne på det spåret bör man också göra en provtryckning av huset också så att man vet att satts ihop på ett bra sätt, om inte så hjälper inte bra isolering.

Det finn en hel del annat som är "roligare" att lägga pengar på under byggnationen än isolering också. Men är INTE pengar en faktor kan man ju ta det bästa av allt på samtliga punkter såklart. =)

Nu framgår det ju inte om det handlar om att bygga lösvirke eller från någon husleverantör heller.
 
Satsa på 500mm i taket, 300mm under plattan och en vägg bestående av minst 195mm ståendes med en 45mm västkustskiva på utsidan och 45mm installationsskikt på insidan.
 
Jag har 285mm i väggarna, 460mm i taket (vilket tydligen motsvarar ca 600mm lösull)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.