Hej,
Har letat information men hittar inte riktigt svar på mina funderingar. Mycket tacksam för råd från alla kunniga på forumet!

Skall bygga en fristående bastu med tillhörande relax, där relax även skall kunna användas som gäststuga. Bastudelen har jag tänkt att bygga i massiv timmerplank för att komma ifrån ev problem med isolering/fukt. Relax/gäststuga har jag dock tänkt att bygga normalt med reglar och isolering. Tänkt isolering 95mm i väggar och typ 120-150 i tak.

Relaxen kommer normalt att vara ouppvärmd men vid bastubad kommer den att värmas upp till kanske 30grader och troligen en del fukt då det öppnas från bastu dvs. stora värmskiftningar och en hel del fukt. Frågor:

Bastu
1) Som tak tänkte jag endast ha råspont och på utsida takpapp, läkt och tegelpannor. Kan det vara problem med takpapp då det endast blir 22mm råspont mot den varma bastuluften? Kan värmen tränga igenom trät och förstöra/åldra takpappen, eller nåt?

Relax/gäststuga
2) Skall man i yttervägg innaför ytterpanel ha vindpapp?

3) Skall man i yttervägg innanför innerpanel ha ångspärr eller är det fel när man har ouppvärmt utrymme med stora värmeskiftningar och troligen en hel del fukt?

4) Skall man bakom innepanel ha någon form av luftspalt för att hantera fukt, hänger väl ihop med svar på ovan?

5) Tak kommer att vara två pulpettak som går mot varandra på olika höjd. Blir altså snetak inne i relax samma fråga som ovan dvs. bör man ha ångspärr i tak?

4) Under råspont har jag tänkt att ha luftspalt mot isolering, har man någon speciell isolering med skikt mot den genomströmmande luften eller sätter man typ någon skiva för att skydda isoleringen mot den genomströmmande luften, isåfall vad?

Väldigt tacksam för lite svar på mina frågor så jag kommer vidare i min konstruktion.

Med vänlig hälsning,
Peter
 
Hej igen,
Har ägnat hela gårdagens kväll åt att läsa inlägg och kommit fram till följande, nummer hänvisar till mitt första inlägg ovan:

1) Här önskar jag fortfarande råd från någon, jag inte ser någon anledning till att isolera men samtidigt utseendemässigt så hade jag gärna dålt takbalkarna som troligen blir 45*145. Men hur göra?

2) Verkar vara riktigt att ha vindpapp.

3) Alla verkar avråda från plast då relaxen kommer att vara ouppvärmt när den ej används. Har sett att flera rekommenderar masonit-luftspalt-innerpanel, men är inte masonit snudd på lika tät som plast, eller är det en bra ide?

4) Luftspalt verkar rekomenderas, utgår från att man då har öppet i botten och på något sätt i överkant? Men är det några problem att spika längsgående reglar för att få avståndet. Är det inte risk att man skapar "slutna utrymmen" bakom panelen eller hur sätter man reglarna? Hur skapar man öppning ovantill?

5) Även tak skippar jag plast, men bör man även här ha masonit?

6) Önskar svar på frågan hur man eventuellt skyddar isoleringen mot genomströmmande luft?


Mycket tacksam om någon kan ge mig lite hjälp med ovan funderingar.

mvh
Peter
 
Hej!

1) Ska du inte ha någon form av bastupanel som innertak? Då har du även något att lägga isolering på ifall du märker att det blir trögt att värma upp trots allt, på vintern tänkte jag i synnerhet. I väggarna har jag ingen isolering men det mesta drar ju uppåt...

2) Japp, vindpapp har jag i relaxdelen.
 
Redigerat:
Tackar för svar, pratade med en bastutillverkare idag o han rekomenderade också att lägga isolering mellan balkarna, luftspalt mot råsponten, men tyckte inte det behövdes något mellan innerpanel och isolering? Tycker det känns som risk att det blir fukt i isoleringen, dels genom ev. fuktig luft som drar genom luftspalt och dels genom ev fukt från bastu, men är kanske inget problem?

Gärna lite mer svar på mina övriga punkter, någon!?!?
 
Jag vågar knappt säga det men jag har faktiskt bastufolie mellan bastupanelen och isoleringen i taket (naturligtvis rejäl luftspalt som du säger mot yttertaket)
Vi kör oftast mer el mindre ångbastu med rätt låg temp och mycket vattenkastande (löylyä tror jag det heter ;)) så det tränger ju ut mycket ånga genom bastupanelen till isoleringen annars.
Men hade jag byggt idag hade jag nog skippat plasten helt även i bastudelen, eftersom huset inte är kontinuerligt uppvärmt.
 
Min stora fråga är nu: Vad skall jag ha mellan innerpanel och isolering i relaxdelen som är ouppvärmd och troligen kommer blir rätt fuktig/varm när den används/värms upp och man öppnar bastudörr. Kan man ha innerpanel och direkt isolering? Eller är masonit en bra ide? Annat alternativ? Luftspalt?

Någon!?!?
 
Jag har byggt bastu fristående enkel variant, har endast tjärpapp som fuktspärr i både väggar och tak i både relax och bastu. MEN efter ett tag insåg jag att man behöver i alla fall isolering i tak, speciellt i relaxen där droppade det rejält med vatten från taket men efter isoleringen har det blivit mycket bättre. I bastun är det så varmt så där märker man inget inne i bastun i alla fall men tror att det förflyttas och kondeserar över innerteket, så jag isolerade även där, med stenull inte speciellt mycket ca 6-10 cm hårda stenullsplattor som gick att skjuta in efteråt från utsidan.
 
Jag gjorde som silversmeden, sköt in 70mm isolering i efterhand upp på innertaket i bastu (än så länge har jag öppet till nock i relaxen, men planerat att sätta innertak + isolering även där.) Eftersom jag bara hade glasull fick det bli det, stenull har jag närmast skorstenen däremot...

I relaxen har jag inifrån sett: spånskiva, isolering, vindpapp och ytterpanel. Egentligen skulle jag ju vilja ha någon luftspalt mellan vindpappen o ytterpanelen... Vet inte hur jag ska få till det dock, köpte byggsats och väggelementen kom ju färdiga med panelen färdigmonterad direkt på regelverket.
 
Redigerat:
Ok, tack för svar. Som jag tolkar er så är det altså ej nödvändingt/lämpligt att ha något mellan innerpanel och isolering eller mellan takpanel och isolering. Inte heller i taket i bastu där jag tänkt att isolera.

Är det ingen risk att fukt vandrar igenom panel och in i isoleringen, eller några andra synpunkter??
 
Nej det är inte nödvändigt med något skikt mellan innerskivan/panelen och isoleringen, när du inte har huset konstant uppvärmt
Det kommer att tränga igenom fukt till isoleringen genom bastupanelen i synnerhet om du gillar att "kasta vatten" ;) Dock är väl tanken att den fukt som isoleringen utsätts för vid dessa bastudbad inte är lika skadlig som den kondens som kommer att hållas kvar via plasten dagligen, eftersom huset kommer att vara kallställt till största delen? Jag tror att generellt är det bättre att låta fukten vandra fritt genom panel o isolering ( modern mineralull ska ju inte vara särskilt benägen att suga åt sig fukt) än att "plasta in" kondens som bildas i kallställda hus. Även fast bastun fuktas upp mot 90-95% Rh någon gång i veckan med rejält tryck ut mot panelen (som inte direkt är diffusionstät) och isoleringen året runt. Men det är vad jag tror...
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.