M
Hej,
har idag ett fast fönsterparti med 4 isolerglas i samma karm som har punktering allihop. Dessutom börjar karmen ruttna. Jag tänkte byta hela karmen till nytt men byggaren jag kontakta sa att det inte fanns den storlek som jag har.

Fönstret är i ytterkarmen 3700*1700mm och består av 4 rutor. Byggaren ville ersätta min stora karm med fyra fasta fönster som skruvas ihop. Men det gör att tjockleken mellan rutorna ökar från 56mm till 112mm. Det vill jag inte.

Har någon ett tips?

/J
 
Gå till ett snickeri och be dom tillverka en karm?
 
Vänd dig till vilken säljare av kompositfönster som helst, så får du dina fönster tillverkade på millimetern.
 
Tiitar du noga så tror jag dina fönster är bärande...därav konstruktionen.
 
M
verktygsgurun skrev:
Tiitar du noga så tror jag dina fönster är bärande...därav konstruktionen.
Hmm, ja så kanske det kan vara. Över karmen är det förstärkt med en IP16 stålbalk så jag trodde inte själva karmen var bärande. Hur ser jag om karmen är bärande?


/J
 
Hej, Vill du ha träfönster så kan flera olika tillverkare ordna så smala poster i samma karm , kolla med tex. Markfönster eller RM fönster som tillverkar efter kundens mått!
Jan
 
mr Jönåker skrev:
Hmm, ja så kanske det kan vara. Över karmen är det förstärkt med en IP16 stålbalk så jag trodde inte själva karmen var bärande. Hur ser jag om karmen är bärande?


/J
Då är det inte bärande....eftersom du visste hur det var byggt.
 
M
janolena skrev:
Hej, Vill du ha träfönster så kan flera olika tillverkare ordna så smala poster i samma karm , kolla med tex. Markfönster eller RM fönster som tillverkar efter kundens mått!
Jan
Tack för tippset. Provar med att höra vad de säger.

/J
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.