800, 1400, 2200, 3000

800 används mkt, just för att den är så smidig. 1400 är som du säger aningen kort, hade gärna fått vara 1500 istället. 2200 använder jag mkt sällan. 3000 är bra när det är riktigt långt men är i övrigt tråkig att jobba med pga sin längd.
 
End skrev:
Vill minnas att någonstans har man diskuterat detta men jag hittar inte tråden.
Tänkte komplettera mina styrskenor med andra längder och vill gärna ha lite tips på vilka längder man bör investera i.
Beror givetvis på vad för skivstorlek man sågar men t.ex. FS1400/2 känns för liten för 1220 mm MDF-skivor. För då har man bara 9 cm på varje sida. Visst går det att använda men det känns rätt besvärligt. Vilka längder använder ni för att kapa MDF 1220 mm? De har 1900 också och denna känns rätt värdelös, FÖR lång för kortsidorna och FÖR kort för längdkapning.
Vad har ni för längder?
Jag har 1080 och 1400 och en bordssåg. I början satte jag ihop de två skenorna till en, och hade också planer på att köpa en 2400.

Men så visade det sig att detta med att sätta ihop skenan fungerar men blir lite inexakt (har du skenan hopsatt kan du flytta den ena utan att flytta den andra, det vill säga de böjer sig). Så jag började se till att de två höll sig raka genom att ha en rak lång 16 mm aluminiumbit på båda sidor skarven på den tjocka sidan av skenorna för att vara säker på att de höll sig raka.

Sedan kom jag på att jag kunde göra likadant på slutdelen av skena, det vill säga spänna fast en lång tjock aluminiumbit längs skenans tjocka del, såga till nästan över, låsa sågen som en spärr ner i den redan sågade biten av skivan och flytta skenan en liten bit fram längs aluminiumbiten och såga färdigt. På det sättet klarar jag mig bra med 1400 skenan. Det blir ine snett, men det syns var man flyttade sågen, dock inte mer än att det går att jämna ut.

För det mesta köper jag skivor på bauhaus och låter dem grovsåga så det jag har går att köra färdigt i bordssågen. Hade jag haft behovet att såga fulla skivor oftare, hade jag köpt en 2400 skena som ursprungligen tänkt.

--- Mats ---
 
Daniel_N skrev:
800, 1400, 2200, 3000

800 används mkt, just för att den är så smidig. 1400 är som du säger aningen kort, hade gärna fått vara 1500 istället. 2200 använder jag mkt sällan. 3000 är bra när det är riktigt långt men är i övrigt tråkig att jobba med pga sin längd.
Har du en 2200 eller en 2400? 2200 finns inte till salu numera?

--- Mats ---
 
Långa bänkskivor som ska längdkapas känns inte särskilt roligt med skarvar.
Så nu funderar jag på en 2700 för längdkapningar i t.ex bänkskivor och en 1900 för kortsidor hos 1,2 m MDF, FS-PA stjäl ju en del så 1900 känns bättre.
Ungefär hur mycket tycker ni man bör ha före och efter materialet när man sågar med TS55?
 
End skrev:
Långa bänkskivor som ska längdkapas känns inte särskilt roligt med skarvar.
Så nu funderar jag på en 2700 för längdkapningar i t.ex bänkskivor och en 1900 för kortsidor hos 1,2 m MDF, FS-PA stjäl ju en del så 1900 känns bättre.
Ungefär hur mycket tycker ni man bör ha före och efter materialet när man sågar med TS55?
Du måste ha minst så mycket att båda "skenmotspännena" på sågen (de du kan justera) greppar i skenan, annars kan det bli ojämnt.

--- Mats ---
 
Jag har FS-PA:n framför mig, varje.... vad ska man kalla dem för... hand? De är i alla fall 14,7 cm och centrumavståndet mellan skruvarna är 10,5 cm så med en 1900 skena har man överdrivet mycket marginal till 1220 sidorna. Men nu menade jag allmänt, utan FS-PA.
 
End skrev:
Jag har FS-PA:n framför mig, varje.... vad ska man kalla dem för... hand? De är i alla fall 14,7 cm och centrumavståndet mellan skruvarna är 10,5 cm så med en 1900 skena har man överdrivet mycket marginal till 1220 sidorna. Men nu menade jag allmänt, utan FS-PA.
Samma sak med TS55. Den innehåller också två spännen på sin platta (i alla fall om den ser ut som TS75). Dessa måste båda ha grepp när du startar och när du slutar annars kan sågen glappa.

Vad gäller FS-PA är det mycket enklare om du bara låter FS-PA ligga emot på ena sidan och ignorera FS-PA på andra sidan.

--- Mats ---
 
Apropå gummiläpp. Jag har problem med vinkelsågning och att gummilisten blir förstörd när men vinklar TS 55. Gör jag fel med TS55:an eller blir det alltid så att den sågar längre in på listen. Har precis bytt så jag vill inte förstöra den nya. Såg att biltema har en klinga som verkar passa för 119 kr. Någon som provat den.
 
När du vinklar sågen kommer snittet att hamna närmare skenan, ja. Det är så det är. Problemet har disskuterats till leda på det här forumet och söker du så hittar du bland annat en tråd om att flytta/byta gummiflärpen.

Biltemas klingor brukar anses bra i förhållande till priset. Köp en och prova, den är billig nog att ha som reserv och fulklinga om du inte blir helnöjd med finishen.
 
Redigerat:
Då var det gjort. Gick förbi butiken för att hämta Coboltfrässtålarna och la en beställning på 3000 och 1900 skena. 1600 hade varit optimalt, få se... Kanske jag kapar bort 30 cm från 1900 skenan :D
 
Mats Bengtsson skrev:
Har du en 2200 eller en 2400? 2200 finns inte till salu numera?

--- Mats ---
en 3000 som jag delade till 800+2200
 
Daniel_N skrev:
en 3000 som jag delade till 800+2200
Ohh, som med alla goda lösningar är den lika enkel som idealisk. Föll mig inte ens in att tänka så.

--- Mats ---
 
För att "nollpunktslutningen" skall fungera så måste det vara ett vist avstånd från underkant sågplatta till ovankant material man sågar. Det avståndet motsvarar skenans tjocklek + gummit om man laborerar med ett annat gummi som har en annan tjocklek så kommer inte nollpunktslutningen att fungera som tänkt.

Jag har gamla sänksågen och skena utan glidlister på ovankant och den fungerar helt perfekt. Vet ej om nya skenan har större total tjocklek om den har det och dom inte har ändrat på själva gejdern(heter det så) som sågenenheten löper i vid vinkling på sänksågen när dom uppgraderade den så blir det problem för är skenan för tjock så kommer klingan skära av undre hörnet av gummiläppen vid 45gr sågning.
Men har svårt att tänka mig att festool inte skulle ha det i åtanke.

Mvh Pär H
 
Redigerat:
En fråga Daniel vill man inte ha en skena som man kan kapa skivor (2440mm) på längden med . Fast du kanske redan har det.
Eller rättare sagt vad var det som gjorde att du kapade skenan till 2200 undrar jag.

Är det någon som vet varför festools skenor har den längden dom har tänker just på 1400 som är irriterande kort när man kapar skivor på tvären. Tittade just på deras hemsida (vad många olika längder dom har fast det kanske dom alltid haft) när använder man 2400 skenan


Pär H
 
pär h skrev:
En fråga Daniel vill man inte ha en skena som man kan kapa skivor (2440mm) på längden med . Fast du kanske redan har det.
Eller rättare sagt vad var det som gjorde att du kapade skenan till 2200 undrar jag.

Är det någon som vet varför festools skenor har den längden dom har tänker just på 1400 som är irriterande kort när man kapar skivor på tvären. Tittade just på deras hemsida (vad många olika längder dom har fast det kanske dom alltid haft) när använder man 2400 skenan


Pär H
För min del var det snarare så att jag ville ha en 800-skena, och 2200 var vad som blev kvar. Jag använder 3000 för att ta skivor på längden.

2400skenan använder man nog inte till något speciellt, utan det är ett alternativ till 1080+1400, dvs när man ska såga ngt som är runt 2100 och kortare. Den räcker naturligtvis inte till en hel skiva.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.