Hej,

Håller på att bygga om pannrummet i källaren efter fjärrvärmeinstallation. Pannan och tanken är borttagna. Huset är byggt i början av 60-talet.

Nästa steg är att bila bort pannfundamentet och fixa väggen där skorstensröret anslutit till oljepannan. Det isolerade skorstensröret ligger i ett schakt tillsammans med ventilationskanaler från bad, tvätt och WC.

Att ta bort skorstenröret - vilket jag helst skulle vilja - verkar vara en nästan övermäktig uppgift att klara själv. Fördelen med att ta bort röret vore att få plats för dragning av nya ventilationskanaler.

1. Kan jag bara kapa röret ovanför kröken och låta det vara kvar. Har tänkt montera mineritskiva som ny vägg. Efter böjen som är 90 grader går röret rakt upp genom övervåningen och vinden.

2. Röret mynnar ut i en skorstenshuv i plåt på taket. Räcker det med att täta röret i överändan om jag behåller det? Kanske påverkas ventilationen av detta? När röret kapats antar jag att det kommer att sjunka ner en bit i schaktet eftersom det knappast kan vara fäst någon annan stans än i skorstenshuven.

3. Kan det finnas obehagliga ämnen i rör, rörisolering eller isolering i schaktet? Eternitplattor finns i hela schaktet, men dom ser jag inte som något problem. Nöjer mig med att ta bort synliga eternitplattor på vinden. Isoleringen runt skorstensröret ser ut som stenull med ett nät runt (två lager).

Tacksam för svar och goda tips.
 
Göran.W
Tar du bort skorstens röret finns det stor risk för fukt problem iom skortenen är en del av ventilationen av källaren.
Väljer du ta bort den får du troligen inhandla en av fuktare eller öka ventilationen på något annat sätt.
 
Tack för svaret!:)

Om man inte vill ta risken att få fuktproblem kanske man skulle kunna behålla skorstensröret som ventilationstrumma. Funkar det? Skall man dra i ett böjligt ventilationsrör i stålröret?

Innerdiametern på stålröret är 12,5 cm. Mycket sot finns som naturligtvis måste sotas ur.
Problemet är snarare att röret mynnar ut en meter ovanför golvet och ventilen vill jag ju ha ganska nära taket (takhöjd 2,20).

Finns det lösningar? Bifogar bild.
 
  • Skorstensrör.jpg
Göran.W
Det enklaste är väl att hugga ut lite där röret mynnar ut och sen kapa det och mura upp där.
Troligen har du en löstagbar vinkel strax innanför stället det mynnar ut i dag.
Det enklaste är väl att trycka in ett 90 rör i pipan och ta upp ett hål i röret i tak höjd.
Jag är absolut ingen expert utan kommer bara med lite tankar kring det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.