Har köpt ett hus nu där den förre ägaren var rökare och dessutom rökte inne.
Jag känner av doften, trots att den inte är så skarp, och vill gärna bli av med den INNAN
vi flyttar in om ca 1,5 månad. Måla om kommer vi ju att göra i ett par rum, men inte hela huset. Så om det finns tips (enkla) på att få bort doften så tas de tacksamt emot :)
 
I bilar som luktar rök har jag HÖRT att man kan sätta in en skål med ättika över natten som suger åt sig det som doftar. Det ska tydligen funka. Kan ju vara värt att prova, men lite fler och större skålar då kanske.
 
Torka alla taken med rengöringsmedel eller såpa eller så...
Måla om så mycket ni orkar...

De värsta bovarna är väl mjuka material skulle jag gissa....
 
Ja, ättika är ju ett gammalt "dagen-efter-trick" efter fester, men undrar om det är lika effektivt mot gammal inpyrd lukt?
Man kan sanera med ozon, men vet inte vad det kostar. Tror att Anticimex kan göra det. Annars finns det motsvarande hemmalösning på burk i mataffärer och på ClasOhlson. Det är en spray vars molekyler ska fastna på det som luktar illa i luften, sedan vädrar man ut rubbet.
Vi har använt det på vårarna i sommarstugans vinterinstängda toalettutrymme. Det har i alla fall blivit bättre, om än aldrig helt bra.
 
Hos oss luktar det från allt speciellt på övervåningen där han höll till. Vi har för några månader sen tagit bort alla gamla plstmattor och det var där det mesta av lukten satt...vad har du för golv
 
Det finns speciell spärrfärg. Tror den hetter spärrgrund. Den tar bort all doft från väggarna, vi köpte en lägenhet som var nikotinskadad funkade perfekt. "låser" också in den gula färgen nikotinet för med sig.
 
Googla "Ozonaggregat"
Jag skulle postat en länk om jag fick (jag har för få inlägg för att få posta länkar).

Liknande produkter har jag använt i ett tidigare jobb när det skulle luktsaneras i lägenheter efter rökare. Brukar finnas att hyra på samma ställen som där man hyr cementblandare, paddor osv.

Det funkade iaf bra, bara man gav det tid.
 
Jag har plastmatta i en del av rummen. Ska byta ut dessa sen mot parkett, men det kommer ju att ta ett tag. Vet inte om det är lite "värre" just nu med iom att huset stått tomt ett par månader. Så jag provar väl först "budgetvarianten" med ättika och målningen. Om lukten kvarstår efter det så får testa det med ozonaggregatet. :)
Vet ni om det bara är ommålning som gäller för den gulaktiga förgen som satt sig i vissa partier eller kan man lösa upp den så man kan skura bort det? Kanske citron? Eller? Känner mig dum som ett spån, men va fasen, är ju nybörjare på hus och sånt här :)
 
Som jag skrev tidigare använder du den speciella spärrfärgen försvinner både doft och den gula färgen.

Mvh
Henke
 
Kan tyvärr inte komma med något enkelt tips utan det kräver en rejäl arbetsinsats initialt, helst innan man flyttar in.
När vi flyttade in i vårt hus var det förpestat av tidigare ägare som rökt inomhus.
Vi hade en månad på oss innan vi skulle lämna lägenheten och flytta in i huset, så vi gjorde det mesta under den månaden.
Först våttorkade vi alla ytor med ett luktsaneringssmedel som heter "Saner". När jag skriver alla ytor menar jag överallt, tak, väggar, golv, dörrar, fönster, på och inuti garderober o skåp.
Fick tipset av en firma som pysslar med brandsanering.
Medlet är effektivt och luktar starkt, en lukt som senare går bort. Du behöver bara köpa en liter, jag har för mig att man skulle ta ca en kapsyl till 10 liter vatten. Detta inhandlades i en vanlig färgaffär.
Sedan tvättade vi taket en gång till med målartvätt och målade dem med oljefärg. Eftersom röken är varm och stiger uppåt sätter det sig mycket nikotin i taket. Målar du med vattenburen färg går nikotinet/tjäran förr eller senare igenom färgen och taken blir gula.
Vi använde ingen speciell spärrfärg utan det var en oljeburen täckfärg. Tänk på att använda andningsmask med filter som tar lösningsmedlen i färgen, annars blir man väldigt snurrig ;)
Därefter målade jag taket två gånger med vanlig vattenburen takfärg.
Vi rev ut alla tapeter i hela huset pga av det kändes bättre att bära ut än att måla in nikotinet/tjäran. I det rum som de hade haft som TV-rum (dvs rökt mest i) målade vi även väggarna med oljefärg innan vi tapetserade. Detta rum har vi använt som sovrum sedan dess utan att ha ont av röklukt.
Parketten slipades om och de flesta mattor byttes.
Vitvaror i köket byttes dels pga ålder ( 10 år ) och dålig funktion men även för att kyl o frys hade en pissgul färg upptill och tonade
mot vitt nertill pga nikotinet/tjäran.
Då vi har en frånluftvärmepump gjordes en rengöring av kanalerna. Inte för att jag tror att det gjorde mycket för lukten men det kändes som en bra sak att göra efter att man hade rengjort frånluftdonen i taket.
De efterföljande fem åren kunde man förnimma en doft av rök vid mycket kraftiga väderomslag, detta hände 1-2 dagar per år, men nu tio år senare känner vi aldrig något.
Lycka till!

/Stefan
 
Köpte en sommarstuga för ett år sedan av en storrökare (han hade bott permanent i stugan i 30 år). Efter konsulterande med en del personer har vi gjort så här:
1) Tvätta, tvätta, tvätta - så noga som möjligt ...
2) Skaffa (el hyr) ett ozon-aggregat och ha på det som mycket som möjligt - dock ska man helst inte vistas i de rum där den är igång
3) Riv ner/ta bort sådant som inte ska vara kvar. I vårt fall innebar det vissa innertak som inte var möjliga att göra rena ordentligt togs bort, borttag av alla tapeter ner till innerväggen (ångning) och heltäckningsmattorna kasserades. Vi tog även bort alla lister och foder.

Se till att ha gjort så mycket som möjligt innan ni börjar måla med spärrfärg. Vi använde Alcros grundfärg "Kraft". Vi målade alla ytor (utom golven), även i ett rum som senare ska täckas med mdf-panel.

Det har tagit tid men blivit bra. Lycka till!
 
E EAK skrev:
Googla "Ozonaggregat"
Jag skulle postat en länk om jag fick (jag har för få inlägg för att få posta länkar).

Liknande produkter har jag använt i ett tidigare jobb när det skulle luktsaneras i lägenheter efter rökare. Brukar finnas att hyra på samma ställen som där man hyr cementblandare, paddor osv.

Det funkade iaf bra, bara man gav det tid.
Jo en polare har en sådan större maskin. Fundera på hyra den o gasa på något dygn
 
Pratade med en firma och dom sa att man skulle tvätta alla hårda ytor med rengöringsmedel sen kunde man prova att ställa ut grillkol och fat med ättika.
Det funkade åt mig men då var det ingen som rökt i många år utan under en kort period.
Tror inte du kan ställa in en ozontvätt direkt och tro det blir bra, man måste få bort det feta först.
Textiler är nog bara att slänga
 
Det tar tid och arbete.
Vi köpte ett fritidshus av en rökare 2009.
Mycket av ytmaterialen är spärrmålade och/eller bytta.
Man kan ändå ana att det luktar. Speciellt när man kommer dit efter att inte ha varit där på ett tag. Då är man inte van.
 
Bara så här mellan raderna - om det är att betrakta som en doft, varför skulle man då vilja bli av med den?
 
  • Gilla
ullberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.